Tak o decyzji władz Federacji Rosyjskiej w sprawie odblokowania swobodnej żeglugi po Zalewie Kaliningradzkim mówi Jerzy Wcisła, dyrektor elbląskiej delegatury Urzędu Marszałkowskiego w Olsztynie. Wcisła liczy teraz na szybki rozwój portu i turystyki wodnej na wodach Zalewu Wiślanego.
- Wczoraj za pośrednictwem ambasady rosyjskiej otrzymaliśmy oczekiwaną od kilku lat informację o odblokowaniu swobody żeglugi po Zalewie Kaliningradzkim (rosyjskie przedłużenie Zalewu Wiślanego) – mówi Jerzy Wcisła. -To najważniejsza decyzja od trwającej od maja 2006 roku blokady żeglugi na tym akwenie. Nie muszę dodawać, jak ważne jest to dla elbląskiego portu, rozbudowanego kosztem ok. 30 mln zł i prawie w ogóle nie pracującego. Decyzja ułatwia też rozwój funkcji turystycznych Zalewu Wiślanego, tym bardziej, że kontakty żeglarskie - mimo blokady - są utrzymywane, a w ostatnich regatach w ramach Pucharu Jachtów Kabinowych brały udział trzy jednostki z Kaliningradu.
W informacji, które otrzymał Warmińsko-Mazurski Urząd Marszałkowski są podane warunki, jakie będą musiały spełnić jednostki chcące przepłynąć przez Zalew Kaliningradzki do portów polskich. W zasadzie dotyczą one jedynie spraw proceduralnych, wynikających z pływania po rosyjskich wodach terytorialnych.
Najważniejszym jednak elementem decyzji rządu rosyjskiego jest dopuszczenie żeglugi po Zalewie bander trzecich.
- Oznacza to, że po podpisaniu wynegocjowanego już porozumienia polsko-rosyjskiego w sprawie przywrócenia swobody żeglugi po Zalewie jednostek pływających pod banderami Polski i Rosji, dostęp do naszych portów będą miały niemal wszystkie jednostki pływające – mówi Jerzy Wcisła. - Przypomnę, że ta decyzja to efekt wielu działań ze strony Polski. Takie stanowisko prezentowała strona polska w rozmowach z Federacją Rosyjską po 2006 roku.
Takie też były sugestie Urzędu Marszałkowskiego w Olsztynie w trwających rozmowach nad tworzeniem Strategii Morza Bałtyckiego, która ma zostać przedstawiona do końca bieżącego roku (jest to jeden z głównych priorytetów prezydencji Szwecji w Unii Europejskiej). W tym stanowisku Urząd Marszałkowski zwracał uwagę, że dostępność Zalewu Wiślanego nie powinna podlegać żadnym ograniczeniom - podobnie jak każdego innego obszaru morskiego w Unii Europejskiej.
- W chwili obecnej czekamy tylko na termin podpisania z Rosją wynegocjowanej już umowy. Nie znamy go jeszcze, ale jest bardzo prawdopodobne, że nastąpi to w sierpniu lub podczas planowanej wizyty W. Putina w Polsce we wrześniu br. – mówi Wcisła. - Decyzja rosyjska nie skutkuje w żaden sposób nad procedurami przygotowywania inwestycji budowy Kanału przez Mierzeję. Ta wieloletnia inwestycja jest nadal przygotowywana. W chwili obecnej trwa uzgadnianie jej harmonogramu i kolejnych przedsięwzięć. W tych uzgodnieniach bierzemy aktywny udział.
Będziemy dalej zależeć od ich \"widzi mi się\"... BEZWZGLĘDNIE KONIECZNA JEST WŁASNA DROGA Z ZALEWU NA BAŁTYK!!!!!
Jak znam władze Elbląga, to i tak tego nie wykorzystają do rozwoju. Przecież pierwszeństwo ma Modrzewina, nowe ławki w parkach i dziury w ulicach.
Panie Wcisła, proszę podpisać petycję w prawie przekopu i szybkiej kolei. Wtedy okaże się, czy Pan te inwestycje popiera, czy nie. http://www.petycje.pl/petycjePodglad.php?petycjeid=4195
przekop aktualny,a podobno pieniądze zarezerwowane na różnego rodzaje prace związane z tym projektem wypadły z budżetu po nowelizacji.to jak to w końcu jest?
Tu masz odpowiedź: http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/news.php?id_news=33892
Trzeba byc niespelna rozumu zeby mieszkajac w malym miescie ktore nie ma pelnego dostepu do morza,lezacego nad kaluza ,gdzie wylano kawalek betonu i postawiono barak nazywajac go portem rzadac od naszego rzadu 0.5mld!!na szalenczy pomysl kilku maniakow jakim jest przekop!!.Po 2 nie zycze sobie zeby ktos wycieral sobie gebe Olsztynem i calym naszym regionem piszac jakies smieszne "petycje"Kilka osob podpisze sie pod "petycja"i juz rzad wybuduje Transyberian z elblagowa do Wladywostoku.Jestescie obiektem kpin juz nie tylko na Warmii i Mazurach ale w calej Polsce.Poczytajcie sobie opinie o tym "pomysle"na SSC
Po co komu port . po co komu potrzebny przekop . W takiej dużej wiosce jak ELBLĄG . W mieście straganów ,sklepów,marketów oraz przede wszystkim banków. Gdzie brak pracy . Mieście w którym "wykończono,, wszystkie większe zakłady przemysłowe.
A ja mam pytanie do Redakcji: kto i po co pyta się Wcisły o komentarz? Kim on jest i co do tej pory zrobił? I po co robicie z niego rzeczoznawcę?