W Elblągu na dzień dzisiejszy brakuje 40 tysięcy miejsc parkingowych. Tymczasem według danych Urzędu Miejskiego w Elblągu średnio w roku przybywa 5 tysięcy samochodów. Władze miasta muszą rozwiązać ten problem dosyć szybko. Dramatycznie wygląda bowiem sytuacja w centrum i na Starym Mieście. Tam braki miejsc parkingowych są najbardziej odczuwalne.
Urząd Miejski w Elblągu przygotował analizę pod nazwą „Kierunki działań w zakresie zwiększenia liczby miejsc parkingowych w Elblągu”. Z oceny zagospodarowania terenów wewnątrzosiedlowych zarządzanych przez Zarząd Budynków Komunalnych w Elblągu wynika, że obecnie znajduje się na nich jedynie 836 urządzonych miejsc parkingowych, podczas gdy faktycznie w sposób niezorganizowany parkowanych jest kilka tysięcy samochodów.
Dramatycznie wygląda sytuacja na Starym Mieście. Obecnie jest tam 371 miejsc parkingowych, a potrzebnych jest prawie 1100. W centrum miasta potrzebnych jest prawie 2 tysiące wolnych miejsc postojowych. Nie lepiej wygląda sytuacja w pozostałych rejonach Elbląga. Wszędzie brakuje wielkiej ilości miejsc parkingowych.
Z danych Urzędu Miejskiego w Elblągu wynika, że na terenie miasta brakuje około 40.000 miejsc parkingowych, z czego: 27 tys. na terenach mieszkaniowych,13 tys. w sąsiedztwie obiektów użyteczności publicznej.
- Zapewnienie takiej liczby miejsc parkingowych wyłącznie w poziomie terenu wymagałoby przeznaczenia na ten cel ponad 100 ha gruntów. Wygospodarowanie tak znacznego obszaru na urządzenie zorganizowanych parkingów jednopoziomowych w zurbanizowanym obszarze miejskim nie jest możliwe – piszą autorzy opracowania.
Dlatego władze Elbląga celują w dwa rozwiązania. Pierwsze to budowa wszędzie tam, gdzie to tylko możliwe, parkingów wielopoziomowych. Druga, która na razie nie została przyjęta przez radnych miejskich, to znaczne rozszerzenie stref płatnego parkowania, aby wymusić rotację parkujących pojazdów.
Autorzy opracowania zwracają uwagę, że magistrat musi zacząć tak gospodarować zasobami komunalnymi, aby część z nich przeznaczyć pod budowę parkingów. Wskazano kilka lokalizacji, gdzie już można by wybudować nowe miejsca postojowe:
- Giermków - Mączna - 1-go Maja - Hetmańska – opracowanie wskazuje wariantowe możliwości zagospodarowania terenu we wnętrzu kwartału zabudowy wielorodzinnej o dużej intensywności i uzyskania miejsc postojowych w liczbie - w zależności od wariantu - od 120 do ponad 400, przy realizacji wielopoziomowego parkingu podziemnego,
- Robotnicza - Matejki - Topolowa - Piłsudskiego – opracowanie wskazuje możliwość zagospodarowania terenu, wydzielenia działki budowlanej pod realizację nowego budynku wielorodzinnego wraz z parkingami oraz lokalizację 30 miejsc postojowych dla mieszkańców sąsiednich budynków,
- Nitschmanna - 1-go Maja - Czerwonego Krzyża – opracowanie wskazuje wariantowe możliwości zagospodarowania terenu we wnętrzu kwartału zabudowy wielorodzinnej o dużej intensywności i uzyskania miejsc postojowych w liczbie - w zależności od wariantu - od 36 do 69, przy realizacji parkingu podziemnego,
- Robotnicza - Okrzei - Daszyńskiego - Próchnika – opracowanie wskazuje możliwość zagospodarowania terenu wewnątrzosiedlowego wraz z parkingami oraz lokalizację 378 miejsc postojowych dla mieszkańców, co przy obecnym stanie (35 miejsc) oznacza 11 krotny wzrost liczby miejsc postojowych,
- Oboźna – opracowanie wskazuje możliwość zagospodarowania terenu i uzyskanie 7 miejsc postojowych dla mieszkańców budynku wspólnoty mieszkaniowej, położonego w bezpośrednim sąsiedztwie parku.
Kolejnym rozwiązaniem, sugerowanym przez autorów opracowania, jest budowa kilku parkingów wielopoziomowych na terenie miasta. Powinny powstać w rejonie: Kumieli – naziemny wielopoziomowy, ul. Krótka - Pocztowa – naziemny wielopoziomowy.
W następnych etapach będą opracowywane oferty dla kolejnych lokalizacji, nie stanowiących już takiego priorytetu, w tym na przykład: Bulwar Zygmunta Augusta - Tamka – naziemny wielopoziomowy, ul. Grota-Roweckiego - 1-go Maja – podziemny wielopoziomowy, ul. Łączności – Kos. Gdyńskich – podziemny wielopoziomowy, ul. Karowa – podziemny wielopoziomowy.
Urząd Miejski w Elblągu chce także rozszerzyć strefę płatnego parkowania. Nowy teren, gdzie będziemy musieli płacić za postój, obejmie 10 stref, których zewnętrzne granice przebiegają wzdłuż ulic (łącznie z ulicami granicznymi): Plac Dworcowy, Lotnicza, Aleja Grunwaldzka, Aleja Tysiąclecia, Bulwar Zygmunta Augusta, Wałowa, Stoczniowa, Bożego Ciała, Robotnicza, część ulicy Jaśminowej Brzozowa, Pułkownika Stanisława Dąbka, Wawrzyńca Pilgrima, Nowowiejska, Górnośląska, Dolina Kumieli, Gen. Józefa Bema, Stefana Żeromskiego, Plac Dworcowy.
Za parkowanie w tych rejonach miasta będą musieli zapłacić także mieszkańcy. Magistrat przewiduje dla nich tanie opłaty abonamentowe. Jednak podczas ostatniej sesji Rady Miejskiej w Elblągu uchwała o rozszerzeniu strefy płatnego parkowania została zdjęta z porządku obrad.
Fajnie, że urzędasy już wiedzą gdzie są potrzebne miejsca parkingowe ciekawe skąd wezmą kasę na te parkingi?! Jedno jest pewne planowanego parkingu pod Placem Konstytucji już nie będzie!:(
Fajnie, że malkontenci jako jedyni w mieście już wiedzą , gdzie będzie parking, a gdzie nie! :(
Pogięło? Wszystkie parkingi w mieście chcą zrobić płatne? DO ROBOTY SIĘ WEŹCIE, a nie znów myślicie jak kasę wyłudzać!
Praktycznie to tylko Sielanka robi nowe parkingi a co z innymi spółdzielniami i wspólnotami mieszkaniowymi.
Mają być parkingi przy Galerii Handlowej Porto 55 - bezpłatny i miał być na Placu Odrodzenia - to powinno załatwić sprawę choć na jakiś czas. Tragedia jest pod Urzędem Miejskim i sądem na Pl. Konstytucji - tam nie ma nic wolnego, znalezienie miejsca do parkowania graiczy z cudem. Przy sądzie powinien być parking wielopoziomowy
Obok gildy miał być parking, ale zbudowali myjnię bezdotykową
Ja przeszukałem dwa razy całą mapę oraz spis ulic i placów i nie znalazłem takiego czegoś jak PLAC ODRODZENIA...
Po co budować parkingi? Zrobić więcej ulic jednokierunkowych i miejsce się znajdzie. Tak jak zrobiono z Fałata czy Słoneczną. Jeden pas robi teraz za parking, a że jeździć się nie da - w czym problem :-)
Parking na Placu Dworcowym wybudowano z naszych podatków i teraz mamy płacić jeszcze raz za ten i inne parkingi pod domem :(
Dokładnie to wygląda tak: z naszych podatków buduje się parkingi, z naszych podatków finansuje się pensje urzędnikom miejskim( w tym prezydentowi) i diety radnych (oczywiście wybranych przez nas) którzy to nakładają na nas kolejny podatek w postaci opłat parkingowych!;) Już kilka lat temu czytałem, że 70 % wszystkich wpływów podatkowych w Polsce pochodzi z kieszeni kierowców!!! Teraz najwyraźniej zmierzamy do 90%!!!;)