Biblioteka Elbląska wzbogaciła się o specjalistyczne urządzenia i niezbędne meble do pracowni konserwacji zbiorów zabytkowych, które posłużą do zabezpieczenia posiadanych zabytkowych woluminów oraz ich naukowego opracowania. Chodzi tu w szczególności o ochronę 57 tys. 300 woluminów niezwykle cennego dla Biblioteki zbioru rękopisów, starodruków i druków XIX-wiecznych, stanowiących wartość historyczną, kulturalną i naukową, odzyskanych w latach 2000-2002 z depozytu Biblioteki Uniwersyteckiej UMK w Toruniu.
Biblioteka Elbląska prowadzi od 2006 roku szereg działań zmierzających nie tylko do zabezpieczenia zabytkowych woluminów, ale również ich naukowego opracowania. Dzięki środkom pozyskanym z funduszy Unii Europejskiej, Pracownia Przechowywania, Konserwacji i Digitalizacji Zbiorów Zabytkowych otrzymała nowe pomieszczenia magazynowe spełniające najwyższe standardy bezpieczeństwa, wykonano instalację systemu alarmowego i klimatyzacji, a książki przechowywane są na przesuwanych regałach o układzie półek skorelowanym z ich formatem. Zakupiona została również komora fumigacyjna służąca do zwalczania mikroorganizmów bytujących na zabytkowym papierze.
Biblioteka Elbląska - przed realizacją projektu - dysponowała przygotowanymi i wyposażonymi w odpowiednie media pomieszczeniami. Kolejnym etapem jest wyposażenie pracowni w specjalistyczne urządzenia i niezbędne meble.
- Zakupiony obecnie sprzęt uwzględnia specyfikę i stan zachowania zabytkowych woluminów i stanowi niezbędne minimum do wykonywania prac konserwatorskich i funkcjonowania nowoczesnej pracowni konserwatorskiej – mówi Jacek Nowiński, dyrektor Biblioteki Elbląskiej. - W pracowni stworzone zostaną cztery "Działy": dział przeznaczony do prowadzenia prac z użyciem wody (tzw. pracownia mokra), dział do prowadzenia prac wstępnych i wykończeniowych (tzw. pracownia sucha), dział prac introligatorskich oraz dział dokumentacji konserwatorskiej.
W ramach projektu dla poszczególnych działów pracowni zakupione zostały między innymi: wanno-stół niskociśnieniowy służący do wielu zabiegów takich, jak: oczyszczanie chemiczne papieru z użyciem roztworów wodnych nanoszonych miejscowo, uzupełnianie ubytków w materiale zabytkowym z zastosowaniem zawiesiny włókien celulozowych lub wyczerpanych wcześniej arkuszy oraz prasowanie. Biblioteka wzbogaciła się również o stół podświetlany wykorzystywany w etapach przygotowawczych do uzupełniania ubytków, niezbędny przy dublażach obiektów o wysokiej destrukcji, wykorzystywany do badań budowy technologicznej obiektu oraz w diagnozowaniu zniszczeń. Biblioteczne działy zyskały także mobilną lampę światła dziennego konieczną przy większości prac konserwatorskich, a szczególnie przy pracach związanych ze scaleniem kolorystycznym oryginału i uzupełnienia, prasę introligatorską o różnych rozmiarach i sile nacisku wraz z deskami rozkładającymi obciążenie na właściwy format, gilotynę - urządzenie do cięcia papieru, kartonu, tektury i płótna oraz wiele innych niezbędnych narzędzi i urządzeń.
Ponadto w wyposażeniu pracowni przewidziano - wspólne dla wszystkich działów - mobilne urządzenia służące do oczyszczania powietrza i odciągania oparów rozpuszczalników organicznych i pyłów, które są niezbędnym warunkiem bezpieczeństwa pracy. Zakupione zostały także mobilne urządzenia takie, jak osuszacze i nawilżacze powietrza, które umożliwiają miejscową zmianę warunków atmosferycznych konieczną w niektórych etapach konserwacji. Mobilność tych urządzeń umożliwia wykorzystanie ich w razie konieczności również poza pracownią, np. w magazynach zbiorów. Aby zapewnić pełną kontrolę warunków zakupione zostały również urządzenia monitorujące warunki atmosferyczne w pomieszczeniach (termohigrometr) oraz wilgotność materiałów zabytkowych (wilgotnościomierz).
- Wyposażenie pracowni pozwoli na nawiązanie szerokiej współpracy z uczelniami kształcącymi przyszłych konserwatorów i wzbogacanie ich doświadczenia zawodowego w organizowanych wakacyjnych praktykach studenckich – mówi dyrektor Jacek Nowiński. - Możliwa będzie również realizacja związanych z księgozbiorem prac magisterskich i dyplomowych. Prowadzone sukcesywnie prace konserwatorskie pozwolą na szczegółowe poznanie zbiorów pod kątem zawartości ich treści, historii i techniki wykonania. W działalność pracowni konserwacji będą również wpisane warsztaty z rekonstrukcji dawnych technik wytwarzania i zdobienia papieru oraz introligatorstwa artystycznego prowadzone we współpracy z Pracownią Artystyczną.
Biblioteka Elbląska planuje jeszcze doposażyć pracownię w kolejne urządzenia do prac konserwatorskich w ramach złożonego wniosku do MKiDN.
Całkowity koszt realizacji zadania wynosi 116.484 zł.
Wyposażenie pracowni konserwacji dofinansowane zostało ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programu Operacyjnego Rozwój infrastruktury kultury i szkolnictwa artystycznego
Biblioteka Elbląska prowadzi od 2006 roku szereg działań zmierzających nie tylko do zabezpieczenia zabytkowych woluminów, ale również ich naukowego opracowania. Dzięki środkom pozyskanym z funduszy Unii Europejskiej, Pracownia Przechowywania, Konserwacji i Digitalizacji Zbiorów Zabytkowych otrzymała nowe pomieszczenia magazynowe spełniające najwyższe standardy bezpieczeństwa, wykonano instalację systemu alarmowego i klimatyzacji, a książki przechowywane są na przesuwanych regałach o układzie półek skorelowanym z ich formatem. Zakupiona została również komora fumigacyjna służąca do zwalczania mikroorganizmów bytujących na zabytkowym papierze.
Biblioteka Elbląska - przed realizacją projektu - dysponowała przygotowanymi i wyposażonymi w odpowiednie media pomieszczeniami. Kolejnym etapem jest wyposażenie pracowni w specjalistyczne urządzenia i niezbędne meble.
- Zakupiony obecnie sprzęt uwzględnia specyfikę i stan zachowania zabytkowych woluminów i stanowi niezbędne minimum do wykonywania prac konserwatorskich i funkcjonowania nowoczesnej pracowni konserwatorskiej – mówi Jacek Nowiński, dyrektor Biblioteki Elbląskiej. - W pracowni stworzone zostaną cztery "Działy": dział przeznaczony do prowadzenia prac z użyciem wody (tzw. pracownia mokra), dział do prowadzenia prac wstępnych i wykończeniowych (tzw. pracownia sucha), dział prac introligatorskich oraz dział dokumentacji konserwatorskiej.
W ramach projektu dla poszczególnych działów pracowni zakupione zostały między innymi: wanno-stół niskociśnieniowy służący do wielu zabiegów takich, jak: oczyszczanie chemiczne papieru z użyciem roztworów wodnych nanoszonych miejscowo, uzupełnianie ubytków w materiale zabytkowym z zastosowaniem zawiesiny włókien celulozowych lub wyczerpanych wcześniej arkuszy oraz prasowanie. Biblioteka wzbogaciła się również o stół podświetlany wykorzystywany w etapach przygotowawczych do uzupełniania ubytków, niezbędny przy dublażach obiektów o wysokiej destrukcji, wykorzystywany do badań budowy technologicznej obiektu oraz w diagnozowaniu zniszczeń. Biblioteczne działy zyskały także mobilną lampę światła dziennego konieczną przy większości prac konserwatorskich, a szczególnie przy pracach związanych ze scaleniem kolorystycznym oryginału i uzupełnienia, prasę introligatorską o różnych rozmiarach i sile nacisku wraz z deskami rozkładającymi obciążenie na właściwy format, gilotynę - urządzenie do cięcia papieru, kartonu, tektury i płótna oraz wiele innych niezbędnych narzędzi i urządzeń.
Ponadto w wyposażeniu pracowni przewidziano - wspólne dla wszystkich działów - mobilne urządzenia służące do oczyszczania powietrza i odciągania oparów rozpuszczalników organicznych i pyłów, które są niezbędnym warunkiem bezpieczeństwa pracy. Zakupione zostały także mobilne urządzenia takie, jak osuszacze i nawilżacze powietrza, które umożliwiają miejscową zmianę warunków atmosferycznych konieczną w niektórych etapach konserwacji. Mobilność tych urządzeń umożliwia wykorzystanie ich w razie konieczności również poza pracownią, np. w magazynach zbiorów. Aby zapewnić pełną kontrolę warunków zakupione zostały również urządzenia monitorujące warunki atmosferyczne w pomieszczeniach (termohigrometr) oraz wilgotność materiałów zabytkowych (wilgotnościomierz).
- Wyposażenie pracowni pozwoli na nawiązanie szerokiej współpracy z uczelniami kształcącymi przyszłych konserwatorów i wzbogacanie ich doświadczenia zawodowego w organizowanych wakacyjnych praktykach studenckich – mówi dyrektor Jacek Nowiński. - Możliwa będzie również realizacja związanych z księgozbiorem prac magisterskich i dyplomowych. Prowadzone sukcesywnie prace konserwatorskie pozwolą na szczegółowe poznanie zbiorów pod kątem zawartości ich treści, historii i techniki wykonania. W działalność pracowni konserwacji będą również wpisane warsztaty z rekonstrukcji dawnych technik wytwarzania i zdobienia papieru oraz introligatorstwa artystycznego prowadzone we współpracy z Pracownią Artystyczną.
Biblioteka Elbląska planuje jeszcze doposażyć pracownię w kolejne urządzenia do prac konserwatorskich w ramach złożonego wniosku do MKiDN.
Całkowity koszt realizacji zadania wynosi 116.484 zł.
Wyposażenie pracowni konserwacji dofinansowane zostało ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programu Operacyjnego Rozwój infrastruktury kultury i szkolnictwa artystycznego
Czy poza ambicjonalnym jest jakiś inny sens sprowadzenia starodruków z Torunia do Elbląga? Tutaj są przecież, wg mnie, malo użyteczne, a w ośrodku akademickim, jakim jest Toruń, przydałyby się bardziej. W dodatku trzeba wydawać pieniądze na ich konserwację, kiedy zaopatrzenie biblioteki w nowości jest mizerne. Czytelników, zwłaszcza ze starszego pokolenia, przybywa. Warto przy okazji zwrócić uwagę na profesjonalizm pracowników (pracownic raczej), niektóre osoby do biblioteki trafiły chyba przez przypadek albo w wyniku selekcji negatywnej. Czy tym się jednak ktoś zajmuje i przejmuje?