Po wakacjach na elbląskie tory wyjedzie pięć zakupionych w tym roku przez spółkę Tramwaje Elbląskie używanych wagonów tramwajowych. Trzy wozy typu Düwag M8C z Niemiec oraz dwa zakupione z Łodzi wagony typu 805N kosztowały ponad 600 tys. zł. Po ostatnich zakupach w elbląskiej zajezdni przy ul. Browarnej zrobiło się ciasno. Aby zwolnić miejsce nowym nabytkom, władze spółki postanowiły pozbyć się 11 wyeksploatowanych wagonów tramwajowych, które od kilku lat są nieużytkowane.
W ostatnich dniach spółka Tramwaje Elbląskie wystawiła na sprzedaż dwie sztuki wagonów typu 5N i 5ND z 1959 roku, dwie sztuki zdekompletowanych wagonów 805Na z 1987 r. i 1990 r. (wymontowano w nich m.in. wózki wagonu oraz urządzenia i wyposażenie wnętrza) oraz siedem sztuk wagonów typu GT-6 z lat 1958-1964. Te ostatnie, popularnie nazywane "helmutami", zostały wycofane z użytku w 2013 r. ze względu na ich zły stan techniczny, zagrażający bezpieczeństwu pasażerów (w niektórych dochodziło do przypadków zapalenia się wagonów). Na elbląskich torach, od czasu ich sprowadzenia z Niemiec w 1996 roku, przejeździły łącznie 17 lat. Teraz łącznie z pozostałymi wagonami trafią pod młotek.
Sprzedawane wagony są wyeksploatowane i nie nadają się do użytku. Po ich wycofaniu od kilku lat stoją nieużywane na terenie naszej zajezdni i zajmują miejsce. Po zakupie trzech tramwajów z Mülheim i dwóch z Łodzi w zajezdni robi się już ciasno, a to stwarza dodatkowe utrudnienia. Zapadła więc decyzja, by wystawić je na sprzedaż. Być może zakupią je jacyś tramwajowi pasjonaci, których w kraju nie brakuje i zechcą go np. odnowić i udostępnić do oglądania. Inna opcja jest taka, że po zakupie wagony pójdą na części lub w całości na złom
- mówi Ryszard Murawski, zastępca dyrektora spółki Tramwaje Elbląskie.
Wystawione na sprzedaż wagony ważą od 7 ton (wagon zdekompletowany do samego pudła) do 23,5 ton (wagony GT-6). W ogłoszeniu nie podano kwot, za jakie poszczególne wozy tramwajowe będą zbywane. Zaznaczono jednak, że cena netto oferty nie może być niższa niż 1 zł za 1 kg konstrukcji wagonu. Oznacza to, że gdyby spółce udało się zbyć wszystkie 11 sztuk wozów, to łącznie spółka zarobiłaby minimum 188 tys. 290 zł. - Środki ze sprzedaży zasilą budżet spółki. Nie mamy żadnego konkretnego celu, na jaki zostaną one przeznaczone - mówi Ryszard Murawski.
Zainteresowane podmioty, oferty zakupu wagonów mogą składać do spółki Tramwaje Elbląskie najdalej do 31 sierpnia.
Miejsce starych i wyeksploatowanych wagonów zajmą na dniach inne, w znacznie lepszym stanie. W tym roku spółka dokonała zakupu pięciu używanych tramwajów. Trzy z nich - typu Düwag M8C z 1976 roku, trafiły już do Elbląga z niemieckiego Mülheim. Każdy z nich kosztował 360 tys. zł. Kolejne dwa wagony - typu 805N z 1989 r. kupiono za 250 tys. zł od łódzkiego MPK.
Planujemy, że wszystkie zakupione w tym roku tramwaje rozpoczną kursy już z początkiem września. Wagony z Łodzi przeszły drobne zmiany, które polegały na przemalowaniu ich na zielone barwy elbląskiej komunikacji, montażu monitoringu oraz systemu EKM. Trafią one do Elbląga pod koniec tego tygodnia. Z kolei wagony z Niemiec zostały już dostosowane do elbląskich warunków i na dniach przejdą niezbędne odbiory
- informuje Ryszard Murawski.
te trawaje sprzedajcie olsztynowi bedom sie uczyc jezdzic
Olsztyn ma nówki spod igły i złomu nie chce
z jeden stary może muzeum elbląskie zechce ?
Można sprzedać na Ukrainę
"pozbywają się starych wagonów" a jak nazwać te z 1976r?
Dlaczego ten odnowiony tramwaj z Niemiec ma zupełnie inny odcień zieleni niż tramwaje PESA? Przecież było ustalone że obowiązuje jednolita kolorystyka całego taboru.
Ten stary czerwony wagon z nr 015 to powinni odremontować i postawić na stałe przed Bramą Targową;)
Oczywiście ten stary wagon czerwony 015 powinien być wyremontowany i stać koło bramy na stałe.W innych miastach w takich wagonach jest w lato informacja turystyczna.Patrząc na zdjęcie w artykule to właśnie tak powinny być pomalowane wagony i na nich reklamy-jest na co popatrzeć a nie zielono żółte smutasy.BEZ HERBU ELBLĄGA .Kiey olsztyn zapłaci za zabrany z Elbląga zabytkowy pojazd tramwajowy.
Jak można było dopuścić do tak opłakanego stanu tych wagonów? I to gdzie, na swoim podwórku?
http://www.dzienniklodzki.pl/artykul/3711576,mpk-lodz-wystawia-na-sprzedaz-stare-tramwaje-remonty-juz-nie-pomoga,id,t.html