- Wiele miast usytuowanych nad rzekami uczy się korzystać z potencjału jakim są rzeki. W rzekach, czy ogólnie w wodzie i miejscach nad nimi położonych, jak coś magicznego. Nie bez przyczyny historycznie miasta lokowano nad wodą. Miało to uzasadnienie nie tylko handlowe, logistyczne, ale i społeczne - stwierdził Antoni Czyżyk, Przewodniczący Rady Miasta.
Antoni Czyżyk podkreślił, że woda łączy ludzi, inspiruje, kojarzy się z dynamiką, a ta idzie w kierunku rozwoju. - Odpowiednie zagospodarowanie terenów wzdłuż rzeki może być sposobem na uwolnienie potencjału centrotwórczego - mówił.
Już dziś widzimy zainteresowanie terenami nad rzeką Elbląg. Pojawiają się różne opracowania, które rozpoczynają dyskusję nad wizją wykorzystania rzeki Elbląg i terenów do jeszcze lepszego wykorzystania potencjału Elbląga
- dodał Antoni Czyżyk.
Przewodniczący RM mówił, że w czasie kiedy rozpoczęto inwestycję "Kanał Żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną" Elbląg powinien przygotować się do jego konsumpcji poprzez zaplanowane działania lub przygotowane po konsultacji z mieszkańcami projekty.
Jaki jest stan realizacji wcześniej zaplanowanych inwestycji samorządu Elbląga i prywatnych inwestorów na terenie wokół rzeki?
- pytał Antoni Czyżyk.
- Posiadamy strategię rozwoju uwzględniającą przywrócenie funkcji morskich Elblągowi, jesteśmy też przygotowani infrastrukturalnie. Mamy międzynarodowy terminal pasażerski, z którego pływały statki do Kaliningradu. Przygotowany jest on w taki sposób, że nawet na statki typu ro-ro przez klapę mogłyby wjeżdżać samochody - informował Janusz Nowak, Wiceprezydent Elbląga.
To jednak nie wszystko. - Mamy ponad 5 ha terenów w terminalu towarowym, które obecnie wykorzystywane są w niewielkim stopniu, bo wskutek podniesienia ceł przez Federację Rosyjską ruch towarowy bardzo zmalał - zauważył Janusz Nowak. - Mamy też marinę dla jachtów, przygotowujemy kolejne nabrzeża na Starym Mieście. Do tego dojdą prywatni inwestorzy, którzy już są zainteresowani inwestycjami w porcie i mamy dla nich odpowiednie tereny.
Ruch morski będzie się sukcesywnie rozwijał, a wraz z nim będą rosły możliwości portu. W kolejnej perspektywie finansowej UE chcemy doprowadzić do budowy obrotnicy dla statków. Ten projekt miał już wcześniej wstępną akceptację ze strony naszego województwa, ale trzeba było zaczekać, aż budowa kanału żeglugowego stanie się faktem. Będę zabiegał, aby w nowej perspektywie rząd zarezerwował środki na to zadania
- zapewniał Janusz Nowak.
Radny chciał także wiedzieć, czy miasto Elbląg przygotowując się do nowej perspektywy finansowej planuje inwestycje w ramach RPO "Błekitny Zachód" - uwzględniając ideę Water Front, biorąc pod uwagę nowe możliwości związane z Przekopem.
Władze Miasta Elbląg od wielu lat zabiegają o możliwość pozyskania dofinansowania na terenach wokół rzeki Elbląg. (...) W sierpniu br. Gmina Miasto Elbląg zgłosiła zadania związane z modernizacją portu morskiego do Krajowego Panu Odbudowy, który ma być finansowany z Europejskiego Instrumentu na Rzecz Odbudowy i Zwiększenia Odporności
- wyjaśnia Janusz Nowak.
W ramach zadania pn. "Rozbudowa i modernizacja portu morskiego w Elblągu" zakłada się działania: budowę obrotnicy dla statków o średnicy 180 m wraz z umocnieniem nabrzeży, pogłębienie toru wodnego na rzece Elbląg na odcinku 6 km, powiększenie terminala składowo- przeładunkowego o kolejny plac składowy o wielkości 0,5 ha wraz z budową nowego nabrzeża 150 m, budową budynku biurowego zarządu i służb kontrolnych, modernizacji obecnego nabrzeża na długości 196 m, budowę terminala nr 2 wraz z dostępem do bocznicy kolejowej.
- Planowane przedsięwzięcie wpłynie na wzrost bezpieczeństwa kontrahentów, obsługi i organizacji spraw przeładunkowych w jednym miejscu bez konieczności przemieszczania pomiędzy instytucjami. Dzięku realizacji poszczególnych elementów inwestycji wzrośnie konkurencyjność portu morskiego w Elblągu, a tym samym konkurencyjność inwestycyjna miasta. Przełoży się to na wzrost miejsc pracy i zrównoważony wzrost gospodarczy, zakłócony epidemią COVID-19 - zaznaczył Janusz Nowak.
Jak zapewnia wiceprezydent Elbląga, propozycja dot. rozbudowy i modernizacji portu w Elblągu, po wstępnej weryfikacji przez Zarząd Województwa Warmińsko-Mazurskiego, została ujęta na liście projektów proponowanych z poziomu regionalnego do realizacji w ramach Krajowego Planu Odbudowy.
W związku z brakiem zewnętrznych źródeł dofinansowania dla projektu udało się jedynie opracować koncepcję budowy obrotnicy ze środków EFRR w ramach Programu Południowego Bałtyku. Nie ma możliwości planowania inwestycji w ramach Niebieskiego Zachodu - jest to jedynie obszar strategicznej inwestycji w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego woj. Warmińsko-Mazurskiego, a nie konkretny priorytet inwestycyjny, działanie czy poddziałanie programu
- dodał Janusz Nowak.
Najlepiej jest tanio sprzedać tereny nadrzeczne swoim kolegom, rodzinie. Na przykład cukiernikowi który już nabył pokaźny teren w śródmieściu przy Grobli św. Jerzego. Niech się wzbogacą bo dlaczego nie?
Od 20 lat powtarzamy! Zabudować pierwszą linię nad rzeką Elbląg!
Mleko jest białe, masło maślane, deszcz pada z góry na dół, mgła jest mglista i jeszcze cytując klasyka - nikt nam nie wmówi że białe jest białe a czarne jest czarne,. To mniej więcej tyle wynika z wynurzeń urzędników z Ratusza. Miłego dni wszystkim czytelnikom.
Opracowania, strategie stek obietnic i nic. To wasze działanie gadanie. Na rzece nic się nie dzieje ,zero statków, np pasazerskich. Minęły te czasy ze byly i wodoloty nawet. Gdzie się podziały pieniądze które szly na port gdy rzadzilo P O i PSL i SLD to lili i poszly na olsztyn. Dlaczego jext dostęp do rzeki żadnego przemysłu wodnego nie ma w Elblągu. JEST na mazurach tam ładowane da pieniądze.
Nadal linia kolejowa ,most kolejowy to ruina tzw trasa nadzalewowa. Dokąd chcecie wozić towary koleją jak to ruina.tak rządzicie. A wszystko dzięki marszałkowi co odrzucił projekt remontu kolei nadzalewowej.
W najbliższym czasie nie będzie możliwe finansowanie ... zadania pn. "Rozbudowa i modernizacja portu morskiego w Elblągu"... przez rząd, panie Nowak. Czy słyszał pan o deficycie budżetowym państwa? Nie za pańskiego wiceprezydentowania to zostanie zrealizowane.
Czy ktoś zrozumiał o co Nowaka pyta czyżyk i co Nowak odpowiada Czyżykowi? Bełkot "my chcemy", "opracowania", "strategie". Za setki tysięcy zł Wróblewski zamawiał u kumpli strategie zaopatrzenia w ciepło, a w efekcie nie puścił nawet bąka i nie dotrzymał słowa honoru (sic!) o obniżce ceny GJ dla mieszkańców. Kto inwestuje i w co nad rzeką? Kto i z czym stoi w kolejce po tereny nad rzeką? Plac składowy 0,5 ha - to rzeczywisty wymiar bełkotu pt. "my chcemy". My chcemy dotrwać do wysokiej emerytury i nawet się nie spocić - to jest realny plan aktualnych władz miasta i Antka. Skoro wierzycie w sprawstwo przekopu dla rozwoju Elbląga (normalni nie wierzą), to gdzie jest krajowa i europejska reklama tego wielkiego portu? Będziemy zadowoleni z kilku jachtów. Ten zarząd nic nie zrobi!
zdjęcie do artykułu mocno nieaktualne
Zapomnieliście o jedynym, możliwym do wykonania za waszych rządów w mieście, realnym planie opracowanym przez profesora prawa, prezydenta RP, lokatora Wawelu, skierowanym do bezdomnego który zrozumiał - "spieprzaj dziadu". Wy też rozumiecie?
Może nie jestem obiektywny, ale wydaje mi się, że to jest propaganda sukcesu.