Miasto nie ma wątpliwości. Wydatków jest tyle, że dokładanie do remontu trasy Kolei Nadzalewowej, musi zostać odstawione na boczny tor. - Jeśli tory byłyby sprawne to pan prezydent, byłby bardzo mocno zainteresowany reaktywowaniem kolei w sezonie wakacyjnym. Pewnie nie sam, bo miasta nie byłoby na to stać, ale z pomocą funduszów marszałka, czy innych samorządów. W tej chwili jednak rozmawiamy o modernizacji torów, bo w tej chwili tam się nie da jeździć - mówi Jacek Boruszka, wiceprezydent Elbląga.
Temat Kolei Nadzalewowej, bez większych efektów, jest maglowany już od kilku lat. W tym roku powiat braniewski zadeklarował chęć przejęcia trasy i reaktywacji kolei. Pomysł poparł powiat elbląski, choć z zastrzeżeniem, że nie idą za tym żadne pieniądze. Elbląscy radni zwrócili się do prezydenta z zapytaniem o udział Elbląga w tym przedsięwzięciu. Teraz dostali odpowiedź, która nie pozostawia wątpliwości, że sąsiedni samorząd nie może liczyć na pomoc finansową również ze strony Elbląga. Miasto podkreśla, że w tej chwili to już nie jest tylko kwestia reaktywacji "nadzalewówki", ale w pierwszej kolejności, równie kosztownej, modernizacji torów.
W tej chwili rozmawiamy o przejęciu torów, które trzeba będzie naprawić. Obecnie należą one do PKP i, mimo że nie funkcjonują, jakoś to jest. W momencie, kiedy przejmie je powiat braniewski, dostanie on odpowiednią ilość materiałów, co z tymi torami trzeba zrobić, bo w tej chwili one nie nadają się do niczego. To pierwsze, na co trzeba będzie wydać pieniądze. Kolej Nadzalewowa to jest druga sprawa. To już przerabialiśmy i wiemy, że na jej funkcjonowanie trzeba wydać kolejne pieniądze. Jeśli te tory byłyby sprawne, rozmowa byłaby inna. Teraz jednak trzeba będzie włożyć masę pieniędzy w ich usprawnienie, a później utrzymanie
- tłumaczy decyzję wiceprezydent Boruszka.
Stanowisko miasta wzbudziło jednak zaniepokojenie radnego Rafała Traksa (PiS), który podczas dzisiejszej komisji polityki regionalnej i promocji miasta, dopytywał czy jest to jednoznaczne z tym, że miasto nie ma zamiaru brać udziału w odbudowie Kolei Nadzalewowej. Okazuje się, że władze Elbląga nie odcinają się od tego pomysłu.
Rozmawiamy od dwóch różnych rzeczach i odpowiedź na pytanie dotyczące torów jest negatywna. Sama Kolej Nadzalewowa to jest następny etap. Jeśli tory byłyby sprawne miasto, pan prezydent, bylibyśmy bardzo mocno zainteresowani reaktywowaniem takiej Kolei Nadzalewowej w sezonie wakacyjnym. Pewnie nie sami, bo miasta nie byłoby stać, ale z pomocą funduszów marszałka, czy innych samorządów
- przekonuje wiceprezydent.
Trzeba być racjonalnym. Pewnie wszyscy, jak tu siedzimy, bylibyśmy za tym, żeby uruchomić Kolej Nadzalewową. Jednak musi być infrastruktura, która na to pozwoli. Musi być właściciel, który przejmie tory i zrobi remont
- podkreśla Antoni Czyżyk (PO), przewodniczący komisji.
Powiat braniewski od ubiegłego roku prowadzi rozmowy z Polskimi Liniami Kolejowymi, nad nieodpłatnym przejęciem niemal całej trasy Kolei Nadzalewowej, czyli linii kolejowej łączącej Elbląg z Braniewiem. Przejęty odcinek od stacji Elbląg Zdrój do stacji Braniewo Brama ma być wykorzystywany do celów turystycznych. Wcześniej bezskutecznie podejmowano kilka prób ożywienia odcinka, drezyny zakupione przez Stowarzyszenie Przyjaciół Ziemi Tolkmickiej Lanzania, od ponad dwóch lat oczekują na turystów na dworcu kolejowym w Tolkmicku. Kolej nie funkcjonuje od 2015 roku.
Pieniądze na remonty kolei na Mazurach i w Olsztynie są a na remont. Kolei nadzalewowej nie ma. Z funduszu regionalnego idzie tam kasa to ina Elbląg ma przyjść. Wy sk,,,,,,, y. PiS dał 32 mln na olsztyńskie tramwaje to ma znaleźć się kasa na elblaskie. Jeśli nie to PiS ma problem wybory tuż i podziekujemy.
Rządzili po i PSL kasa s, la na Olsztyn. Teraz rządzi PiS i też na tą wieś ładują kasę na wszystko. Gdzie są elblaski posłowie z Pis, czynię widzą nic. Czy aja w d. Elbląg, jeśli tak to poszli z tego miasta.
Ale prezydent to jednak PSL, czyli ze starego ukladu, wiec nie do konca rzadzi pis, a ponadto prezydent pełni dodatkowo funkcje zarządu powiatu i wykonuje zadania starosty.
A przepraszam dlaczego PKP nie wyremontuje torów tylko miasto Elbląg ? Powiem Wam czemu bo ta inwestycja jest totalnie nie opłacalna, choć jako atrakcja turystyczna i dla mieszkańców potrzebna. Może warto to zgłosić do jakiegoś programu Unii aby sfinansowali? Akurat tu się zgadzam z prezydentem, że mamy ważniejsze wydatki, ale jak przekopią kanał, kto wie, może w naszym regione będzie kiedyś fajnie....
To was się odstawi na boczny tor za to co robicie. A PiS rządzi w Polsce i ma większość w Elblągu w radzie. Tak jest kasa na remonty w koło olsztyna to jest kasa na kolej nadzalewowa.
No tak panie prezydencie, najlepiej na gotowe czekać aż ktoś wyremontuje a pan tylko kasę na turystach będzie żerował. Żenada, nie chce bo trzeba zainwestować. Na bezsensowna inwestycje tramwajów to kasa była, a na przynosząca zyski kolej nadzalewowową już nie.
niemcy potrafili ta linie wybudowac od podstaw i utrzymac. a POlacy ,komunisci i zlodzieje doprowadzili kolej do totalnej ruiny i nie potrafia jej reaktywowac. szok! jesteśmy przynajmniej 250 lat za ludzmi ktorzy zyli na tych terenach do 1945 roku. jestesmy bez dostepu do morza i jeszcze taki dureń z PO ,elblaski wichrzyciel o aparycji jasia fasoli jezdzi na mierzeje i szczuje ludzi przeciw przekopowi
Kasa na remonty torów i przebudowę jest dla olsztyna, ostatnio z funduszu regionalnego biorą. Dotujcie olsztyn wszyscy to k,,,, a wreszcie niech Elbląg bierze pieniądze z funduszu regionalnego. Olsztyn od PiS ministra dostał pieniądze na tramwaje a Elbląg to co. Mymamystatdza firmę tramwajowa i wszystko się sypie.
A może by tak, przy okazji, poprowadzić Nadzalewową Ścieżkę Rowerową / Elbląg-Kaliningrad/, przy współpracy z Obwodem Kaliningradzkim.
Elbląg nie popchnie kolei , bo sam jest popychany. Czy to jest przyjemne - być popychanym i popychać lub nie popychać? Myśle, że najgorsze pojawia się wtedy gdy popychający nie dopchnie. Ale nie popychający Elbląg ma rację - po co popychać teraz skoro można poczekać na przekop. Wtedy , po przekopie i widok i przyjemność popychania jest najwyższej jakości. Popychanie w trójkącie rośnie w siłę - Elbląg popycha kolej, kolej popycha przekop a przekop popycha wszystkich.