Ponad rok temu Starostwo Powiatowe w Braniewie złożyło wniosek o wyrażenie przez Miasto Elbląg zgody na niedpłatne przejęcie większej części trasy Kolei Nadzalewowej od Polskich Linii Kolejowych. Posła Jerzego Wilka zdziwiło, że do tej pory włodarz naszego miasta nie wydał pozytywnej opinii w tej sprawie. - Z funkcjonowania Kolei Nadzalewowej największe korzyści miałby Elbląg – mówił.
- Jest tramwaj wodny z Tolkmicka, który wozi turystów z Krynicy Morskiej do Tolkmicka. Później jest linia autobusowa, która podrzuca turystów do Fromborka. Włodarze tych gmin, na miarę swoich możliwości, coś robią, żeby tych turystów przyciągnąć – zaznaczył Jerzy Wilk. - Natomiast Elbląg ze swoim potencjałem powinien się w to włączyć, ponieważ u nas są najbardziej komfortowe warunki, żeby nocować i zamieszkać.
Poseł wysłał w tej sprawie pismo do Prezydenta Elbląga Witolda Wróblewskiego. - Chciałem zaapelować do pana Prezydenta, żeby Elbląg przystąpił do tej współpracy, bo ona jest korzystna dla naszego miasta, a w perspektywie budowy Kanału Żeglugowego, która nastąpi, to Kolej Nadzalewowa byłaby kolejnym produktem turystycznym, który by przyciągał turystów – mówił Jerzy Wilk.
Dlaczego Kolej Nadzalewowa jest tak ważna? - Powstała pod koniec XIX wieku. Od samego początku eksploatacji Kolei Nadzalewowej duże znaczenie miał jej potencjał turystyczny. Linię łączącą Elbląg z Kadynami, Tolkmickiem, Fromborkiem i Braniewem poprowadzono w dużej mierze bezpośrednio wzdłuż brzegu Zalewu Wiślanego tak, że zbiornik ten był doskonale widoczny z okien pociągu – opowiada Jerzy Wilk. - Czyż bogata historia oraz lokalizacja linii nie przemawia na korzyść przekształcenia Kolei Nadzalewowej w markowy szlak turystyczny o randze ponadregionalenej?
Kolei Nadzalewowa, zdaniem posła, przyniosłaby Elblągowi wiele korzyści.
Dodatkowe atrakcje spięte w logiczny sposób ofertą przewozów kolejowych skłonią do pozostania w Elblągu turystów dłużej niż tradycyjne dwa, trzy dni. Argumentem wpływającym na pozytywne rozpatrzenie wniosku Starostwa Powiatowego w Braniewie jest także bliskość Elbląga i Kaliningradu, czyli obszaru, który powinien gwarantować napływ klientów. Po przejęciu Kolei Nadzalewowej możliwe jest wykorzystanie przez Miasto Elbląg efektu synergii jaki daje sąsiedztwo najczęściej odwiedzanego obiektu turystycznego na Pomorzu, chodzi oczywiście o Zamek w Malborku, oraz popularność Zalewu i Mierzi Wiślanej
– podkreślał Jerzy Wilk.
Poseł zaznaczył, że czeka na pozytywne rozpatrzenie jego pisma.
Mam nadzieję, że zostanie rozpatrzone z powagą. Kopię tego pisma wysłałem także do Rady Miejskiej, by używała swoich wpływów i nacisków na władze miasta, aby nie bojkotować tej inicjatywy. Uznanie linii Elbląg - Braniewo nie tylko za linie turystyczną o funkcji rozrywkowej, lecz włączenie od systemu transportu publicznego może okazać się, zarówno dla linii bardzo korzystne, jak i dla Miasta Elbląg oraz jego mieszkańców
– dodał Jerzy Wilk.
Slusznie zadane pytanie, czekamy na odpowiedz prezydenta, temat wart uwagi
Pan Wilk niech się zajmie obietnicą wyborczą, czyli przeniesieniem Urzędu Marszałkowskiego do Elbląga.
Coś tam poseł Wilk wie, ale żeby kolej nadzalewową nazywać produktem turystycznym ... to delikatnie mówiąc - niewiedza. Ale to że p. Wróblewski nie przejawia tym tematem zainteresowania to fakt. UM jest na etapie eventu tanecznego w Parku Planty? Jak się nie ma odpowiednich osób i programu rozwoju turystyki, to i się nie dziwię że Elbląg staje się miastem zaściankowym, czy nie tak p. Wróblewski?
o ho ho ale akcja! Tylko czy poseł wie gdzie leży kolej w Elblągu? Może lepiej interweniować merytorycznie u ministrów rządu składającego się z członków partii która dała panu Jurkowi mandat posła?!
a przepraszam bardzo panie Wilk, a coś pan zrobił dla kolei będąc włodarzem miasta? nicccccccccccccccccccccccccccccc. więc won do stolicy Kaczki słuchać, a Elbląg zostaw pan już w spokoju.
Panie Wilk, macie większość więc nie ma problemu by uruchomić kolej z poziomu parlamentu. Co za problem? Kasa miasta jest ograniczona. Przedwyborcze zachcianki nie wzruszają prezydenta. On pracuje a nie walczy o elektorat.
Tylko ktoś tak intelektualnie sprawny inaczej jak poseł Wilk mógł powiedzieć cytuję "Od samego początku eksploatacji Kolei Nadzalewowej duże znaczenie miał jej potencjał turystyczny. " W tamtej epoce zdawała egzamin jako środek transportu lokalnego do przewozów towarowo pasażerskich. Dzisiaj na krótkich odcinkach mobilność przewozów samochodowych o dużym tonażu oraz fakt że w każdej rodzinie jest samochód czyni tą kolej bezużyteczną. Przeminęło z wiatrem. Miał pan szansę jako prezydent wysupłać trochę nieswojego grosza na tą atrakcję ale tego pan nie zrobił. Funkcjonuje pan na zasadzie przytykał kocioł garnkowi - na coś więcej pana nie stać?
wilk sciemniaczu zajmnij sie tym co obiecales bo do tej pory zrobiles tyle co twoj kolezka zasluzony wojak krasulski przestac popisywac sie przed mediami i robic sobie darmowa reklame bo raczej w elblagu sie nie zalapiesz i nie wyszukuj tematow zastepczych tylko bierz sie w koncu za ten przekop bo tem przekop jakos coraz bardziej sie oddala jak i twoje obietnice wyborcze
Ciekawe jak Elbląg ma sobie poradzić z koleją nadzalewową skoro nie potrafimy utrzymać naszych lini tramwajowych w zakresie zarówno technicznym jak i kadrowym. Szkoda, że każdy chce wokół miasta robić super hiper inwestycje (przekop, kolej i tak dalej i dalej) jednocześnie nic nie robiąc z problemami ważniejszymi dla mieszkańców. Ważne, że można złożyć piękna obietnicą wyborczą...
znów odgrzewany temat jak co roku, i dziwne bo zawsze te same ***zielenie dopiero po wakacjach