W czwartek (21 września) tramwaj ruszył ulicą 12 Lutego, ale spokojnie to na razie tylko próba techniczna nowego odcinka torowiska. Regularne kursy wagonów w tym miejscu rozpoczną się nie wcześniej niż w październiku.
Budowa torowiska i trakcji w ulicach 12 Lutego i Grota Roweckiego rozpoczęła się w kwietniu tego roku. W tej chwili jest już na finiszu, powstała już konstrukcja, położono już nowe szyny, sygnalizacja świetlna, w tej chwili stawiane są barierki oddzielające dwa pasy torów. Wczoraj nowym odcinkiem, na razie na próbę, ruszył już tramwaj. Zgodnie z planem prace powinny się zakończyć 30 września.
Nadal czekamy jednak na decyzję Zarządu Komunikacji Miejskiej odnośnie do tego, jak po ukończeniu budowy nowego odcinka torowiska będzie funkcjonowała komunikacja. Przypomnijmy. 10 sierpnia zakończyła się sonda, którą wśród mieszkańców przeprowadził ZKM. Elblążanie mieli wskazać na jeden z trzech, a właściwie czterech wariantów, bo jeden z nich miał dwie opcje. Ostatecznie 46 procent głosujących wybrało wariant nr 3, a niewiele mniej do 45,3 proc. wskazało na wariant nr 1. Zarząd próbuje teraz pogodzić oczekiwania obu tych grup.
Nie podjęto jeszcze decyzji, jak będzie funkcjonowała komunikacja miejska po włączeniu tego nowego odcinka torowiska. Mylę, że to końca przyszłego tygodnia będzie to wiadome. Przedstawiliśmy trzy warianty, z czego dwa osiągnęły zbliżone wyniki, te warianty różnią się zastosowanymi rozwiązaniami. Z naszej strony jest chęć przygotowania, takie ostatecznego rozwiązania, które w jakiś sposób pogodzi oczekiwania elblążan, którzy brali udział w głosowaniu. Robimy, co możemy, żeby przygotować takie rozwiązanie, które będzie satysfakcjonowało elblążan i będzie możliwe pod względem finansowym, nie ma co ukrywać, że mamy ograniczone środki i staramy się pogodzić te dwie kwestie. Do końca września na pewno ta decyzja zostanie podana do publicznej wiadomości. Wykonawca torowiska ma do 30 września na ukończenie inwestycji, to jednak nie oznacza, że 1 października tramwaje pojadą. Potrzeba są jeszcze odbiory techniczne, ewentualne poprawki
- zapewnia Michał Górecki z ZKM w Elblągu.
Warto przypomnieć, że wariant nr 1 zakłada, że ulicą 12 Lutego pojadą tramwaje linii nr 4 i 5, a autobus linii nr 9 będzie kursował, zmienioną, okrężną trasą: Odrodzenia (pętla)– Dąbka – Piłsudskiego – Królewiecka – Szymanowskiego – Moniuszki – Królewiecka – Piłsudskiego – Dąbka – Odrodzenia (pętla). Zmienią się również trasy "12" i "14". Z kolei według wariantu nr 3 nowe torowisko będzie pokonywała tylko "4". Z kolei "9" w dni robocze obsługiwałaby tylko EPT i to w godzinach szczytu, a w soboty i w niedziele poprawi skomunikowanie al. Odrodzenia w godz. od 9 do 16. Wydłużyłaby się również trasa linii nr 13, o ulice: Moniuszki i Królewiecką.
Bez względu na to, który wariant, lub jakie ich połączenie, ostatecznie wybierze ZKM elblążanie, jeszcze tej jesieni, muszą się liczyć ze sporymi zmianami w rozkładzie jazdy.
Budowa tego odcinka, to bardzo ważna dla nas i dla pasażerów komunikacji miejskiej inwestycja. Na pewno nie będzie to rewolucja. Nie używałbym tego słowa. To będą zmiany. Po ich wprowadzeniu będziemy obserwowali, jak to wszystko funkcjonuje, wsłuchiwać się w głos pasażerów. W miarę możliwości będziemy się starali wprowadzać takie modyfikacje, których oczekiwali będą pasażerowie
- dodaje Górecki.
prócz zakorkowania 12 lutego ta cała przebudowa nic nie zmieniła, komuś odbiła tramwajowa szajba, wydano miliony na kompletna bzdrę
Idioci, w całej Europie stawia sie na ekologiczny transport tylko w tym elblazkowie wiecznie niezadowolenie, pyskowanie, narzekanie. Prawdziwa prowincja !
Warto pomyśleć o EPT tam firmy się budują
A może by tak przy tej okazji oddać na złom tramwaj nr 4 , jechałam ostatnio, masakra!!
który idiota wymyślił tą trasę lini nr 9? przecież ona będzie jeździć pusta
Na linii 4 jadą tylko tzw nowe tramwaje, skandal. Linia 3 też nowe tramwaje tzw ogórki. A linia 1 same złomy konstal to już przegięcie. To teraz budujcie tory ul. Mazurska i przez zawade. Na to czekamy
Inne dzielnice miasta powinny być połączone torami tramwajowym. Elbląg to nie tylko wybrancy tylko wszyscy 120 tys.
Jeżeli linia 5 nie będzie jeździła przez 12 Lutego to będzie bez sensu. Jak z Bema i miasteczka szkolnego dojechać na 12 Lutego? Pozostaje tylko linia 16 lub 11 (naokoło przez Grunwaldzką). Tyle kasy poszło w nową linię a tu dalej trzeba jeździć autobusami.
Wariant zawierający zmianę kursowania linii 12, która wg. planu miałaby w ogóle omijać ulicę Fromborską oraz Królewiecką Metalowców...nie wiem kto wpadł na ten genialny pomysł. Pozbawia on możliwość szybszego dostania się, szczególnie w godzinach porannych w rejony m.in. Placu Słowiańskiego. Pozostanie wlec się linią nr 7, która do punktualnych nie należy.
Mieszkałem we Wrocławiu, fakt duże miasto,ale tam tramwajami wszędzie dojedziesz. Prawie nie widać autobusów,dlaczego. Ekologia nie stoją w korkach,szybki dojazd. U nas tylko narzekanie,wlk tragedia się stała ze torowisko zbudowali. Otwórzcie się ludzie trochę. Tramwaje,myślę że powoli będą nabywać nowe.