Przy okazji budowy tramwajowego torowiska na ul. Grota Roweckiego, ruchliwe przejście dla pieszych na wysokości budynków Sądu Okręgowego i Urzędu Miejskiego wyposażone zostanie w sygnalizację świetlną. Słupy i sygnalizatory już stoją, ich uruchomienie nastąpi po zakończeniu całej inwestycji. Naszego Czytelnika interesuje, jak docelowo funkcjonować będzie sygnalizacja w tym miejscu. - Czy będzie ona wzbudzana przez nadjeżdżający tramwaj czy działać będzie jak wszystkie pozostałe? - pyta Czytelnik.
Budowa torowiska i trakcji tramwajowej w ulicach Grota Roweckiego i 12 Lutego trwa od początku kwietnia br. i powoli dobiega końca. Gotowy jest już odcinek torowy o długości 900 m, przebudowane zostały dwa skrzyżowania ulic 12 Lutego, Grota Roweckiego i Armii Krajowej, a także 12 Lutego, Królewiecka, Teatralna, Nowowiejska i Płk. Dąbka. Wybudowano i przebudowano również sygnalizacje świetlne. Obecnie na całym budowanym odcinku prowadzone są roboty wykończeniowe. Trwa m.in. montaż sieci trakcyjnej i budowa czterech przystanków tramwajowych. Do wykonania pozostanie jeszcze wprowadzenie oznakowania poziomego i pionowego z docelowym projektem organizacji ruchu drogowego. Zgodnie z zawartą umową, warta 13,5 mln zł inwestycja ma zakończyć się do 30 września 2017 r.
W ramach tego zadania na przejściu dla pieszych przy ul. Grota Roweckiego wybudowano sygnalizację świetlną. Przejście na wysokości budynków Sądu Okręgowego i Urzędu Miejskiego to dość newralgiczne dla pieszych miejsce. Już wkrótce ruch na przejściu sterowany będzie sygnalizacją. Zdaniem Magistratu konieczność jej montażu wymusiły względy bezpieczeństwa związane z ruchem tramwajów na powstałym torowisku.
Do naszej redakcji zwrócił się Czytelnik, którego interesuje docelowe rozwiązanie i funkcjonowanie sygnalizacji świetlnej na tym przejściu. - Czy będzie ona działać w trybie zwykłym, jak wszystkie pozostałe w mieście, czy może będzie ona wzbudzana przez pieszych lub nadjeżdżający tramwaj? - pyta nasz Czytelnik.
Z takim pytaniem zwróciliśmy się do Biura Prasowego Urzędu Miejskiego.
Sygnalizacja na tym przejściu będzie wzbudzana przez pieszych. Pieszy, aby przejść na drugą stronę ulicy będzie musiał nacisnąć przycisk na sygnalizatorze i poczekać aż zapali się zielone światło. Priorytet nad pieszymi w tym miejscu będzie miał jednak tramwaj. Sygnalizacja zostanie zaprogramowana w ten sposób, że w chwili gdy tramwaj będzie zbliżał się do przejścia, w tym czasie dla pieszych nie będzie mogło zapalić się zielone światło
- wyjaśnia Łukasz Mierzejewski z Biura Prasowego Urzędu Miejskiego.
Obecnie trwa opracowywanie programu sygnalizacji nie tylko na wspomnianym przejściu dla pieszych, ale także na wszystkich skrzyżowaniach, przez które przebiegać będzie nowa linia tramwajowa. W związku z tym zmian doczeka się także program działania sygnalizacji na skrzyżowaniu ulic Traugutta, Grobla Św. Jerzego, Nitschmanna i Grota Roweckiego, który był szczególnym powodem narzekać pieszych.
Może wreszcie można będzie tam przejeżdżać płynnie, na zielonych światłach, bo jak dotąd na Grota i 12 lutego murowane czerwone światła. W jedną i w drogą stronę -zawsze, pewne czerwone.
Proponuje od razu wprowadzic opadajacy szlaban i plotki. I tak bede przebiegac na czerwonym. Światła to nie jest rozwiązanie. A tak - dojeżdża tramwaj - szlaban opada i nie ma lazenia. Inaczej będę tam wypadki. Szlabany to nie nowość. Widać takie na y-t .
po cholere tam swiatla, jak 50m dalej jest kolejne przejscie ze swiatlami? kolejny przystanek czerwonej fali dla kierowcow zamarzyl sie komuszkom z UM?
Osoba zarządzająca sygnalizacją w naszym mieście powinna dogłębnie przemyśleć temat. Kto to widział, by na klasycznym skrzyżowaniu instalować przyciski-guziki, które nic nie dają, bo sygnalizacja jest sterowana automatycznie (jak to na normalnych skrzyżowaniach bywa). I do tego wszystkiego "guziki" są instalowane tylko na jednym z przejść skrzyżowania. Pozostałe są "normalne" i piesi spokojnie przechodzą przy automatycznie włączającym się zielonym świetle. Na świecie guziki-przyciski stosuje się tylko tam, gdzie jest tylko przejście przez jezdnię. Jak nie ma pieszych, to sygnalizator z guzikiem wyświetla kierowcom zielone.
Proponuje.pociagnac linie.tramwajowa na zawade wtedy bedzie to mialo sens.