Miasto zamierza jeszcze skuteczniej walczyć z nielegalnymi reklamami szpecącymi przestrzeń publiczną. W Departamencie Urbanistyki i Architektury utworzono drugie stanowisko ds. estetyzacji miasta. Obecnie ratusz szuka kandydata na inspektora, który zajmie się m.in. nadzorem nad estetyką terenów i obiektów w mieście oraz prowadzeniem dialogu z firmami reklamowymi.
O tym, że wieszanie reklam w miejscach do tego nieprzeznaczonych nie wpływa korzystnie na wizerunek naszego miasta chyba nie trzeba nikogo przekonywać. Dodatkowo takie postępowanie jest niezgodne z prawem. Mimo to rozwieszanie plakatów bądź ogłoszeń na latarniach bądź urządzeniach infrastruktury miejskiej stało się już normą. Miasto szpecą również wywieszane na ścianach, w oknach lub elewacjach budynków sporej wielkości szyldy i treści reklamowe. Miasto próbowało już wielu działań nakierowanych na zwalczania tego typu zjawiska. Zadaniem tym zajmuje się w Magistracie tylko jedna osoba i nie zawsze przynosi to pożądany efekt.
Wobec tego w ratuszu postanowiono, że w Departamencie Urbanistyki i Architektury Urzędu Miejskiego rozbudowane zostanie istniejące już stanowisko ds. estetyzacji miasta. Do tej pory funkcję tę pełnił wyłącznie Roman Smoleński. Po zmianach na stanowisku tym pojawi się druga osoba (obie pracować będą w wymiarze pół etatu).
Obecnie pracująca na tym stanowisku na pół etatu osoba, jest obłożona obowiązkami związanymi m.in. z uzgodnieniami i zatwierdzaniem różnych form reklam w przestrzeni miasta. Wkrótce w zakres jej zadań na tym stanowisku wejdą również obowiązki związane z ustawą krajobrazową. Zapadła więc decyzja o uzupełnieniu obecnie funkcjonującego stanowiska o drugą osobę
- tłumaczy Łukasz Mierzejewski z Biura Prasowego Urzędu Miejskiego.
Obecnie ratusz prowadzi nabór, który wyłonić ma odpowiedniego kandydata na inspektora, odpowiedzialnego za estetykę miasta. W zakresie jego zadań znajdzie się przede wszystkim przeciwdziałanie negatywnym zjawiskom wpływającym na jakość przestrzeni publicznej. Cel ten ma być realizowany m.in. poprzez nadzór nad estetyką terenów i obiektów w mieście, dialog z firmami reklamowymi oraz zorganizowanymi podmiotami drobnego handlu i usług, a także kształtowanie świadomości obywatelskiej w zakresie ładu przestrzennego i zasad estetyzacji miasta poprzez inicjowanie działań mających na celu poprawę jakości przestrzeni publicznej. Zadaniem inspektora ds. estetyzacji miasta będzie też opracowywanie zasad użytkowania i ochrony przestrzeni publicznej w odniesieniu do umieszczania nośników informacji, lokalizowania elementów wyposażenia przestrzeni oraz ogródków gastronomicznych. Ponadto zatrudniona na tym stanowisku osoba zajmą się opiniowaniem wniosków w sprawie lokalizacji pomników, instalowania tablic, urządzeń reklamowych, budowy reklam oraz kolorystyk elewacji.
Obaj inspektorzy będą również ściśle współpracować z miejskimi jednostkami organizacyjnymi, organizacjami społecznymi i grupami inicjatywnymi oraz ze środowiskiem plastyków, architektów i projektantów, w zakresie rozwiązań plastycznych w miejskiej przestrzeni publicznej. Ich zadaniem będzie też współpraca z Powiatowym Inspektorem Nadzoru Budowlanego, Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków i Strażą Miejską w zakresie przeciwdziałania nieprawidłowościom.
Miasto od potencjalnych kandydatów na stanowisko inspektora ds. estetyzacji miasta, wymaga m.in. wykształcenia wyższego o kierunku plastycznym, architektury lub historii sztuki, co najmniej 4-letniego stażu pracy w dziedzinie plastyki i architektury lub pokrewnej, a także znajomości obsługi komputera, w tym w zakresie programów graficznych. Wśród wymagań niezbędnych znalazła się również dobra znajomość przepisów prawa w zakresie planowania przestrzennego i budownictwa.
Zainteresowani tą posadą mogą składać swoje dokumenty aplikacyjne od 8 do 20 marca w Urzędzie Miejskim. Magistrat przewiduje, że wybrany kandydat rozpocznie pracę w ratuszu już na przełomie marca lub kwietnia.
Czy zwiększenie obsady o kolejnego inspektora sprawi, że z miasta znikną nielegalnie zawieszone reklamy i ogłoszenia? O tym dowiemy się już wkrótce.
Reklamy i papierki na slupach to maly pikuś.1000% wiecej na stan wizualny otoczenia mają wpływ np.pseudo garaże blaszaki i inne ,,obiekty,, dodatkowo postawione o ironio na gruntach miejskich.prosze UM o pofatygowanie sie np na próchnika,daszynskiego i okolice. To UM w takim razie sam musi nałożyć kare na siebie. Utopia.
A co robi w tym zakresie SM, p. Wróblewski?
A co z nachalnymi reklamami w skrzynkach na listy. Wsadzają makulaturę do połowy i tym samym dają znać złodziejom kogo nie ma w domu lub mieszkaniu. Tego rodzaju praktyki powinny być prawnie zabronione.