Poniedziałek, 23.12.2024, Imieniny: Dagna, Wiktoria, Slawomir
Nie masz konta? Zarejestruj się »
zdjęcia
filmy
baza firm
reklama
Elbląg » artykuły » artykuł z kategorii INFORMACJE LOKALNE

Kanał przez Mierzeję bez Wisły straci 50 procent wartości

06.06.2016, 11:00:37 Rozmiar tekstu: A A A
Kanał przez Mierzeję bez Wisły straci 50 procent wartości
fot. archiwum redakcji (Fot. Witold Sadowski)

Z inicjatywy senatora Jerzego Wcisła, 1 czerwca w Toruniu z wiceministrem gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Jerzym Materną spotkali się członkowie zespołów zajmujących się najważniejszymi drogami śródlądowymi w Polsce. Senator Wcisła złożył wniosek, by w pierwszej kolejności dokonać rewitalizacji Międzynarodowej Drogi Wodnej E70 (MDW E70), łączącej Zalew Wiślany i Elbląg z portami zachodniej Europy.

- Program rewitalizacji, do którego przystąpił Rząd jest długo oczekiwanym programem. I bardzo kosztownym. Rząd szacuje, że pochłonie 70 mld zł, według naszych szacunków – opartych na profesjonalnych badaniach - będzie to przedsięwzięcie znacznie kosztowniejsze – mówi senator Jerzy Wcisła.

- Jedyną drogą wodną, która posiada program rewitalizacji jest MDW E70. Jej koszt Rząd oszacował na 6,5 mld zł, co stanowi zaledwie 8% kosztów całego programu. Uruchomienie tego zadania w pierwszej, a nie jak chce rząd w trzeciej kolejności pozwoli na szybkie uruchomienie żeglugi turystycznej i transportowej na szlaku długości 550 km i połączy z Polską rzeki i kanały całej zachodniej Europy oraz Rosji i Litwy. Warto dodać, że MDW E70 jest też jedyną drogą wodną już przygotowaną do uprawiania turystyki wodnej. Zainwestowano tu ponad 200 mln zł, tworząc niemal kompletną sieć nowoczesnych marin, przystani.

Zdaniem senatora Jerzego Wcisły, cały polski odcinek MDW E70 powinien być podstawowym priorytetem w  strategii rozwoju dróg śródlądowych w Polsce, a nie drugim (Wisła) i trzecim (pozostałe odcinki).

- Ważnym argumentem na rzecz takiej kolejności inwestycji jest zbieżność z projektem budowy kanału przez Mierzeję. Kanał ma być gotowy w 2022 roku. Z planowanych 3,5 mln ton, które mają wpływać kanałem do Polski, co najmniej połowa powinna dalej popłynąć Wisłą w głąb Polski i dalej do zachodniej Europy. Jeśli ta droga nie będzie dostępna, towar nie przypłynie. A według rządowego projektu strategii, zasadnicze prace na MDW E70 będą prowadzone w latach 2021-2030, o ile starczy pieniędzy i nie będzie opóźnień. Dotyczy to także połączenia Zalewu Wiślanego z Wisłą. Stracimy połowę oczekiwanego efektu budowy kanału przez Mierzeję – ocenia senator Wcisła.

Jerzy Wcisła jest współzałożycielem i do chwili wyboru na senatora był przewodniczącym zespołu zajmującego się MDW E 70 i członkiem zespołu MDW E40. MDW E 70 łączy Kłajpedę, Elbląg, Bydgoszcz z Berlinem, Rotterdamem i Antwerpią. MDW E40 łączy Gdańsk z Warszawą i przez Białoruś i Ukrainę z Morzem Czarnym.

Minister przyjął sugestie, które w imieniu obu zespołów przedstawił senator J. Wcisła. Przypomniał o randze Odry i Wisły, na które rząd chce wydać ponad 60 mld zł. Wnioski wniesione przez J. Wcisłę wymagają głębszych analiz, dlatego nie odniósł się do realności ich wprowadzenia do strategii rozwoju dróg śródlądowych w Polsce.

Przedstawiciele zespołu ds. rewitalizacji MDW E70 wręczyli ministrowi liczącą ponad tysiąc stron dokumentację dotyczącą tej drogi wodnej, łącznie z analizami ekonomicznymi oraz popytu i podaży.

Senator Jerzy Wcisła jest członkiem Parlamentarnego Zespołu ds. Narodowego Programu Rewitalizacji, Rozwoju i Wykorzystania Potencjału Gospodarczego Polskich Rzek.

 

informacja nadesłana
 

 

Oceń tekst:

Ocen: 5

%0.0 %100.0


Komentarze do artykułu (24)

Dodaj nowy komentarz

  1. 1
    +20
    ~ Kat Na Idiotów
    Poniedziałek, 06.06

    Cytuję "....według naszych szacunków – opartych na profesjonalnych badaniach - będzie to przedsięwzięcie znacznie kosztowniejsze – mówi senator..." To mnie rozbawił ten człowiek, a konkretnie kto te profesjonalne obliczenia robił łaskawy pan senator z małżonką?! Dlaczego, dlaczego człowieku nie weźmiesz się za rzeczy ważne i potrzebne oraz możliwe, które polepszą warunki życia dla nas mieszkańców?!

  2. 2
    +17
    ~ Teżczytam .
    Poniedziałek, 06.06

    Czyli mówiąc krótko Pan Senator proponuje - dwie pieczenie przy jednym ognisku . Ognisko rozpali PiS , a PO będzie piec kurczaki i je zjadał . Czyli po staremu i jak zawsze .

  3. 3
    --28
    ~ umbel
    Poniedziałek, 06.06

    Brawo Panie Senatorze! Pańskie działania na rzecz dróg wodnych w Polsce są widoczne i nabierają właściwego tempa. Trzymam kciuki aby wszystkie Pańskie działania przyniosły zamierzony efekt.

  4. 4
    +13
    ~ Yanietuman
    Poniedziałek, 06.06

    Koncertu życzeń tego pana końca nie widać, a tak konkretnie to jakie towary skąd i dokąd maja popłynąć ta droga wodna w ilości "...Z planowanych 3,5 mln ton, które mają wpływać kanałem do Polski, co najmniej połowa powinna dalej popłynąć Wisłą w głąb Polski i dalej do zachodniej Europy...." Może cukier lub sól, a może piasek albo śnieg?

  5. 5
    --17
    ~ Darek12
    Poniedziałek, 06.06

    W końcu ktoś zaczął realnie oceniać możliwości oraz wyznaczył właściwe kierunki inwestycji wodnych dla naszego regionu. Powodzenia! Życzę wytrwałości, chociaż tej nigdy Panu nie brakowało.

  6. 6
    --14
    ~ Justyna C
    Poniedziałek, 06.06

    Super! Takie działania przyczynią się niewątpliwie do rozwoju naszego regionu.

  7. 7
    --16
    ~ awa
    Poniedziałek, 06.06

    Oby więcej takich polityków

  8. 8
    +6
    ~ swojak
    Poniedziałek, 06.06

    JURUS TY MDW 0 GADAJ KROTKO I NA TEMAT JETES ZA PRZEKOEM MIERZEJI W PIEWSZEJ KOLEJNOSCI CZY COS JUZ JAK ZWYKLE MATACZYSZ OCZYWISCIE BEZINTERESOWNIE CZEMU JAKOS KID ZA COS SIE BIERZESZ WIDZE DUZA KASE I UKLADY SMIALO OBSTAWIAM ZNAJAC CIEBIE ZE I TU COS MIERDZI

  9. 9
    +9
    ~ matra
    Poniedziałek, 06.06

    Ale wypociny Wcisły, chyba mu Fasola to pisał.

  10. 10
    +13
    ~ zocha
    Poniedziałek, 06.06

    Nie bardzo rozumiem tytułu ,kanał przez Mierzeję bez Wisły straci,Co straci? Czuje ze Wcisła reprezentuje lobby warszawskie które rękoma i nogami chca wstrzymac przekop .Krynica M warszawką stoi i to oni sie boja o swoje interesy ,Wcisła tam tez ma poważne interesy.Nie ważne ze połudnowa część zalewu skorzysta.,ważne ze cwaniaki sie obłowia.

Redakcja serwisu info.elblag.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie.
Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.


Regulamin komentowania artykułów w serwisie info.elblag.pl

W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie info.elblag.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.

  1. Komentujący umieszczając treści sprzeczne z prawem musi liczyć się, że może ponieść odpowiedzialność karną lub cywilną.
  2. Komentarze dodawane przez czytelników służą prowadzeniu poważnej i merytorycznej dyskusji na temat zamieszczonych wiadomości oraz problemów z nimi związanych.
  3. Czytelnicy mogą umieszczać informacje i opinie niezwiązane z treścią artykułów dla istotnych powodów (np. poinformowanie innych czytelników o wydarzeniach).
  4. Zabrania się dodawania komentarzy: wulgarnych, obraźliwych, naruszających dobra osobiste osób trzecich lub zawierających treści zabronione przez prawo.
  5. Celem komentarzy nie jest prowadzenie jałowych sporów osobistych między czytelnikami.
  6. Wszystkie wpisy stojące w sprzeczności z powyższymi warunkami będą niezwłocznie kasowane w całości bądź w części.
  7. Redakcja interpretuje Regulamin i decyduje, które wpisy, komentarze (lub ich części) należy usunąć i dokona tego w możliwie jak najszybszym czasie.


Właścicielem serwisu info.elblag.pl jest Agencja Reklamowa GABO

Copyright © 2004-2024 Elbląski Dziennik Internetowy. Wszystkie prawa zastrzeżone.


0.9153618812561