Forum Rozwoju Elbląga zorganizowało wczoraj (20 marca) spotkanie podsumowujące stan elbląskiej komunikacji zbiorowej w 2013 i pierwszych miesiącach 2014 roku. Gośćmi spotkania byli Dyrektor Zarządu Komunikacji Miejskiej w Elblągu Sp. z o. o. Zbigniew Orzech oraz Dyrektor Tramwajów Elbląskich Sp. z o. o. Bogdan Kaliński. Na spotkaniu opowiadano o tym, co już zostało zrobione, a co jeszcze należy wykonać, by z dnia na dzień podnosić jakość komunikacji miejskiej w naszym mieście?
Czy wizerunek komunikacji zbiorowej w naszym mieście zyskał na jakości od nowego roku? Zmiany widać; z pewnością wpływ na to miał nowy przetarg na obsługę linii autobusowych w latach 2014-2020. W założeniach konkursowych elbląski Zarząd Komunikacji Miejskiej postawił tu na szereg udogodnień, które miały znacząco wpłynąć na komfort i jakość jazdy autobusami w naszym mieście.
Przede wszystkim na elbląskich ulicach pojawiły się nowe i młodsze, niskopodłogowe, monitorowane autobusy z lepszą cyrkulacją powietrza wewnątrz. Wszystkie wyposażone w system Elbląskiej Karty Miejskiej, czyste, cieplejsze w zimie i kontrastowo oznakowane na stopniach, co ma być ułatwieniem dla osób niewidzących i niedowidzących.
Umowy z ZKM realizuje trzech przewoźników: linie nr 10, 11, 13, 17, 30 i 31 obsługuje firma Warbus, a linie (7, 9, 12, 16, 21, 22, 23, 100) - toruńska Spółka Arriva - W toku jest nowy przetarg na pakiet nr 1, czyli linie nr 6, 8, 14, 15, 18, 19, 20, w tej chwili autobusy tych linii obsługuje jeszcze spółka PKS w konsorcjum z PKA – mówi Artur Bartnik, Kierownik Działu Zarządzania Komunikacją ZKM w Elblągu.
W związku z tym, że wspomniany wyżej przetarg został przesunięty w czasie, nie wszystkie założenia nowego konkursu na obsługę linii autobusowych w latach 2014-2020 zostały zrealizowane – Został więc wprowadzony kilkumiesięczny okres przejściowy, w którym część pojazdów nie musi spełniać wszystkich wymagań. Dotyczy to przede wszystkim systemu zapowiedzi głosowych o urządzenia na zewnątrz pojazdów i monitoringu. Wpływa na to także długotrwała procedura zakupu nowych autobusów – dodaje Artur Bartnik.
Do tej pory na elbląskich ulicach pojawiło się 10 nowych autobusów marki SOR, 2 sztuki marki AMZ, a od maja zostanie wprowadzonych 15 nowych autobusów IVECO. Łącznie na linię powinno wyjeżdżać 51 autobusów, z czego 27 będzie fabrycznie nowych. Po szynach zaś od kilku miesięcy mkną dwa nowe tramwaje marki M8C – Wprowadzenie tych tramwajów pozwoli w końcu zrealizować postulat wprowadzenia pojazdów nisko wejściowych w ciągu ul. Grunwaldzkiej; tam torowisko nie pozwala, by na trasę wypuszczać pojazdy marki PESA – dodaje przedstawiciel ZKM.
Jaskie są plany ZKM na przyszłość? – Założenia zawierają się oczywiście w Zrównoważonym Planie Transportowym dla Gminy Miasto Elbląg na lata 2013-2020 Najważniejszym, które pozwoli wykonać wiele innych zadań jest uruchomienie linii tramwajowej w ciągu ul. 12 Lutego, zakup nowych tablic elektronicznych; co roku chcielibyśmy zakupywać po trzy sztuki (jedna – 30 tys. zł – red.), rozszerzenie systemu EKM o moduły zewnętrznej informacji głosowej i rozbudować infrastrukturę przystankową o nowe wiaty – tłumaczył Artur Bartnik.
Na co mieszkańcy Elbląga zwracali wczoraj szczególną uwagę przedstawicielom ZKM? Skarżono się przede wszystkim na nieczytelne gdzieniegdzie rozkłady jazdy, zmiany w kursowaniu niektórych linii, brak zmian w rozkładach jazdy i potrzebę ułożenia go raz jeszcze; zauważa się „wysyp” autobusów linii podróżujących w jednym kierunku i kilkunasto, a nawet klikudziesięciominutowe przerwy w dojeździe kolejnych – Jest kilka szczytów, które wyróżniamy w komunikacji miejskiej, a mamy w zasadzie jeden główny ciąg komunikacyjny – ul. 12 Lutego i Płk. Dąbka, zdarza się po prostu, ze autobusy się zjeżdżają na jednym przystanku; do zmian w rozkładzie powoli się zabieramy, na pewno będą tu nam pomocne badania natężenia ruchu; potrzeba na to także czasu i pieniędzy – tłumaczyli przedstawiciele ZKM.
Wskazywano również na spadek ilości miejsc parkingowych w mieście, które jest po części zadaniem ZKM oraz niewielką ilość miejsc postojowych dla osób niepełnosprawnych. Zwracano także uwagę na sytuację tramwajów elbląskich w kwestiach formalnych – stabilności załogi i respektowania praw Związków Zawodowych, ale także potrzebę zakupu nowych modeli popularnych „przecinaków”.
Trza czeźwo myśleć i głosować. Podjełem decyzje i startuje na prezydenta. Jestem bogaty, żygam kasom, mam z żonom zakład produkujoncy sery. Nie to co te golo dupce.Samych dziur w serach produkujemy około 20 ton. Na kompanie wyborczom mnie stać. Popszecie Mie? Dadam, że jestem ładny, przystojny i zawsze chodze w garnituże. Wszyskich mie popierajoncych zaprosze na darmowy redyk do mojego znajomego biznesmena hodowcy. Zapewnie wam ful wypas.
Który z Panów przedstawionych na zdjęciu jest autorem bzdurnego pomysłu - przeniesienia linii tramwajowych na 12 Lutego i Armii Krajowej.
Siedlisko byłych wojskowych (z wysokimi emeryturami).... popoer...ony kraj. Nigdy nie będzie w nim normalnie...
Ratuszowi biznesmeni jeszcze jednych wykopków nie skończyli a już myślą co by tu jeszcze spieprzyć.
Działacze PZPR zaraz umrą a nikt ich nie ściga za zbrodnie. Hańba.
Wątpię, aby panowie ze zdjęcia korzystali z elbląskiej zbiorowej komunikacji.
odpowiadając na pytanie....przede wszystkim...czas zasugerować panom żeby zaczeli bawic wnuki///taki wiek
WITAM SERDECZNIE ZAUWAŻYŁEM MOCNY SPADEK W CZYSTOŚCI AUTOBUSÓW FIRMY ARRIVA JESZCZE DO NIEDAWNA ( w lutym ) AUTOBUSY TEJ FIRMY BYŁY CZYSTE PACHNĄCE ŚWIEŻE POD WZGLĘDEM CZYSTOŚCI OD NIEDAWNA SĄ BRUDNE NA ZEWNĄTRZ WEWNĄTRZ PEŁNO PIACHU KURZU JUŻ TAK NIE PACHNIE ŚWIEŻOŚCIĄ ŚMIERDZI BRUDEM PROSZĘ MI WYTŁUMACZYĆ DLACZEGO MOŻE Z K M WIE I ZNA ODPOWIEDZ NA MOJE PYTANIE DLACZEGO TAK SIĘ DZIEJE PROSZĘ O ODPOWIEDZ W KOMENTARZACH
Co należy zrobić? Och, nie wydaje mi się żeby naprawdę były potrzebne spotkania, sympozja, konferencje, ***zenie w stołek etc. Na pewno trzeba czytać komentarze pod każdym artykułem dotyczącym ZKMu. Wystarczy żeby Pan Michał z ZKMu (niedo)rzecznik wyprostował krzywą sprawę torów na Pocztowej, dla tramwajów ustanowiono bezwzględne pierwszeństwo i wzorem standardowych rozwiązań z innych miast ustawiono sygnalizację wzbudzalną.
Przede wszystkim wyrzucić na zbity pysk chamskich kierowców {18, 16} itd.. a także zakazać rozmów przez komórkę..To jest nagminne !