Czy w marcu doczekamy się zmiany ustawy o ochronie roślin, która umożliwi elbląskiemu portowi realizację odpraw fitosanitarnych i weterynaryjnych? Dyrektor Zarządu Portu Morskiego w Elblągu, Arkadiusz Zgliński jest dobrej myśli. I jednocześnie wskazuje na szereg innych inwestycji, które w pełni umożliwią wykorzystanie potencjału elbląskiego portu. Jednymi z nich ma być modernizacja mostu pontonowego w Nowakowie i przekop przez Mierzeję Wiślaną.
Z ubiegłorocznych analiz i statystyk dotyczących przeładunków w portach polskich, elbląski port znalazł się na czwartym miejscu zaraz po portach mających kluczowe znaczenie dla gospodarki RP. W tym roku przystań, która jest spółką miejską wypracowała prawie 114 tys. złotych zysku. Władze miejskie i zarząd portu z optymizmem patrzą w przyszłość o czym informowaliśmy czytelników tutaj.
Tymczasem jeszcze szereg innych inwestycji i zadań ma wpłynąć na jeszcze bardziej efektywny rozwoju elbląskiego portu. Pierwsze to otwarcie w Elblągu punktu odpraw fitosanitarnych i weterynaryjnych - Ma w tym pomóc zmiana ustawy o ochronie roślin - mówi Arkadiusz Zgliński. - Oczywiście stwarza to kolejne warunki do zwiększenia przeładunków - wielkość ta wzrośnie ok 150 tys. ton tylko jeśli chodzi o jeden asortyment towarów paszowo-zbożowych a jest nią m.in śruta soi.
Z informacji pozyskanych w zeszłym tygodniu wiemy, że wspomniana zmiana ustawy przeszła juz przez wszelkie ministerstwa, łącznie z ministerstwem finansów - W grudniu odbyło sie pierwsze czytanie tej ustawy - wskazuje Arkadiusz Zgliński. - Także ministerstwo infrastruktury i rozwoju, które bezpośrednio nam przewodniczy, optymistycznie zakładało, że ta zmiana ustawy wejdzie do końca stycznia br. W poniedziałek (17 lutego - red.) pozyskałem taką informację, że do końca marca ta ustawa zostanie zmieniona, więc wszystko przemawia za tym, że te towary paszowo-zbożowe w 2014 roku wejdą do portu w Elblągu.
Nie oznacza to jednak, że te ładunki w roku ubiegłym do elbląskiego portu nie trafiały. Powyższe realizowano dalej na zasadzie towaru wspólnotowego, czyli unijnego - Również jedna z firm - potentat paszowo-zbożowy, która posiada w swoich zasobach infrastrukturalnych takie elewatory, transportowała zboża po drogach śródlądowych do portów trójmiejskich - tłumaczy dyrektor Zarządu Portu.
Będzie remont mostu pontonowego...
Istotną barierę na drodze wodnej do Elbląga stanowił także od wielu lat most pontonowy w Nowakowie. I aby wykorzystać w pełni potencjał elbląskiego portu, niezbędnym będzie także remont przestarzałego obiektu. Już w zeszłym roku starostwo powiatowe w Elblągu, przedstawiciele portu i firmy zewnętrzne dokonały oględzin mostu. Postanowiono, że zostaną opracowane projekty jego wstępnej modernizacji i przystosowania do momentu zastąpienia go przez planowany most wysoki i obwodnicę północną miasta w kierunku Modrzewiny i drogi S7.
- Do tego czasu planujemy drobną modernizację mostu tak, aby zwiększyć jego przepustowość. Mankamentem tego obiektu jest stan wód; zarówno przy niskich, jak i wysokich stanach wody, które tworzą idealne warunki nawigacyjne dla jednostek i zwiększenie możliwości ich zanurzenia, most nie może być otwierany - tłumaczy Arkadiusz Zgliński. - Kosmetyczna modernizacja ma na celu umożliwić otwieranie mostu przy wysokich stanach wody. Jeśli tak się stanie nie będziemy mieli przestojów, a warto dodać, że w 2013 roku takich przestojów odnotowaliśmy ponad 30. Straty z tego tytułu sięgają ponad 3,8 mln zł, nie wspominając o podatku dochodowym dla samorządów, jak również stratach skarbu państwa.
... i przekop przez Mierzeję?
Bardzo ważnym aspektem jest reaktywacja turystyki wodnej w tym promowej. Do tego celu konieczne jest podjęcie działań w zakresie objęcia morskich przejść granicznych w Małym Ruchu Granicznym - Bezwzględnym warunkiem funkcjonowania elbląskiego portu oraz wszystkich portów nadzalewowych jest projekt budowy Kanału Żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną uważa Zgliński. - Wpłynie to istotnie na wykorzystanie istniejącego potencjału, umożliwi bezpośrednią współpracę z portami trójmiejskimi, a także rozwój transportu kabotażowego do innych portów bałtyckich.
Zapis o budowie kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną znalazł się również w "Strategii rozwoju Elbląga na lata 2014-2025" - Co prawda to nie jest nasz teren, ale w Strategii rozwoju woj. pomorskiego i warmińsko-mazurskiego ta inwestycja też jest zapisana - dodaje Jerzy Wilk, prezydent miasta - Wierzymy, że port jest jednym z ważniejszych działań, które będą tworzyły miejsca pracy i rozwijały Elbląg.
no jak to niema kontroli fito- sanitarnej????????????? przecież nierób ,pasożyt i zdrajca, teraz PO Gintowt podobno w tamtym roku załatwił????????????? jak się chwalił na waszym potralu.potralna usługach PO
a przecież przed referendum pan Jerzy i p-ani szpitalna razem z takim jednym od zegarków zaklinali się na wszystkie świętości, że te odprawy beda lada dzień i właściwie to już są tylko długopis im zginał i ktoś nie może podpisac dokumentu bo palcem się na da, a teraz co sie okazuje? że nasz oszukiwali beszczelnie, no jak tak można ldzi oszukiwac, wstydu nie mają
szkoda tylko że żaden cep nie pomyślał o drodze dojazdowej do tego portu .
KIEDY przekop mierzei i dlaczego cieżkie samochody jadac do portu niszczą ul.Browarną????
skoro uważasz że samochody niszczą Browarną to zapraszam na ul. Stawidłową i Radomską .
Miał być przekop i IV port tu i teraz, a pan Wilk przesuwa te obiecanki do roku 2025?
Super, czy możecie podać o ile zwiększy się zatrudnienie w elbląskim porcie jak obrót wzrośnie o 150 000ton? I ilu z elbląga zatrudnia port? Gdzie składać aplikację o pracę?