Rada Miejska w Elblągu przyjęła wczoraj (29 sierpnia) nowe zasady w uchwałach dotyczących tzw. ustawy śmieciowej. Bez uwag radni przyjęli zaproponowany nowy wzór deklaracji o wysokości opłaty, który złożyć musi każdy użytkownik wytwarzający śmieci oraz zmianę terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Nieoczekiwanie na sesji stanęła również uchwała ws. opłaty za wywóz odpadów. Mimo szerokiej dyskusji na ten temat zmian jednak nie wprowadzono. Mała rewolucja czeka za to przedsiębiorców i działkowców.
Podczas procedowania uchwały w sprawie wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnym, jedynie radny Robert Turlej wnosił zapytania - Deklaracje mogą być składane w sposób elektroniczny i mają być opatrzone podpisem elektronicznym, albo podpisem potwierdzającym profil zaufany E-PUA - mówił - Jednak nie każda instytucja posiada podpis elektroniczny, dlatego zainteresowany jestem, czy faktycznie wkrótce będzie można stosować ten podpis elektroniczny.
Radnemu odpowiedzi nie udzielono na sesji. Zostanie ona przedstawiona pisemnie. Bez uwag przeszedł za to kolejny projekt uchwały ws. terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za śmieci. Tak łatwo jednak nie było z kolejną rezolucją, która dodatkowo stanęła na wczorajszej sesji.
Opłaty - do poprawki?
Radni dość długo rozmawiali wczoraj nad ustaleniem stawek opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz stawek opłat za pojemniki o określonej pojemności. Tu rewolucji nie będzie. Po dwóch miesiącach funkcjonowania zasad nowej "ustawy śmieciowej" samorządowcy nadal do końca nie wiedzą, ile faktycznie powinien kosztować nas wywóz śmieci z terenu gminy, a w związku z tym nie można jeszcze dokonać korekt w opłatach zmieniając je - W projekcie uchwały są zawarte stawki za odpady zmieszane, segregowane, co do których mieliśmy wiele wątpliwości podczas poprzedniego procedowania, w lutym br. - tłumaczył radny Ryszard Klim (SLD) - My głosowaliśmy przeciwko przyjętym stawkom - 14,50 i 10,50. One były wzięte z sufitu, nadal tak uważamy. Dlatego klub radnych SLD dziś wstrzyma się od głosu.
O zmiany w opłatach za wywóz śmieci postulowali już wcześniej radni z KWW Witolda Wróblewskiego - My przedstawiliśmy dwa projekty uchwał również związanych z cenami za wywóz śmieci, ponieważ obecne uważamy za zawyżone, jednak przekonały nas argumentu pana wiceprezydenta Hajdukowskiego (Janusza - przyp. red.), że nie ma jeszcze reprezentatywnego wyliczenia, ile będzie kosztował wywóz śmieci segregowanych, a ile niesegregowanych - mówił wczoraj radny Sławomir Malinowski. - W miesiącach letnich jest to trudne do sprecyzowania, dlatego przenosimy nasz projekt uchwały na późniejszy czas do procedowania, aby mieć pełne dane, ale w związku z tym, że to, co proponuje pan prezydent odbiega od naszej opinii, w głosowaniu będziemy przeciwni.
Kiedy możemy spodziewać się zmian w opłatach za wywóz śmieci? - Na Nowy Rok przedstawimy nowy projekt - informuje wiceprezydent Hajdukowski. - Będziemy wtedy znali koszty w związku z tym wtedy przedstawimy Radzie kompleksowe rozwiązania, oczywiście pod jednym warunkiem - jeżeli tym się nie zajmie Trybunał Konstytucyjny i jeżeli ta ustawa nie zostanie taką tylko z nazwy - podkreśla.
"Ustawa śmieciowa" i jej - ciągle nie do końca - jasne zasady, są przedmiotem ciągłych dyskusji samorządowców z całej Polski, którzy większość jej punktów skierować chcą do rozpatrzenia TK.
Przedsiębiorcy i działkowcy – mała rewolucja w odbiorze śmieci
Na sesji stanął również projekt uchwały dotyczący zmiany Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miasto Elbląg. Obowiązująca jeszcze uchwała RM stanowi, iż w przypadku osób prowadzących działalność gospodarczą opłata za wywóz liczona jest od powierzchni lokalu użytkowego. W uchwale zaproponowano się zmianę – tzw. tygodniowe wskaźniki nagromadzenia odpadów dla obiektów handlowych mają być teraz liczone od ilości pracowników danego obiektu. Dopuszczono także wspólne korzystanie z pojemnika przez kilku właścicieli lokali handlowych, usługowych itp. w ramach jednej nieruchomości, co może zracjonalizować ilość pojemników na nieruchomości.
Rewolucja czeka też działkowców. Dotąd zarządcy ogrodów działkowych zobowiązani są w miesiącach kwiecień-listopad, do wyposażenia nieruchomości w pojemniki lub kontenery o pojemności min. 1100 litrów, w ilości nie mniej niż jeden pojemnik lub kontener przy każdej bramie ogrodu działkowego. Zapis wydaje się na pierwszy rzut prawidłowy, ale niestety nie dla małych ogrodów, czy też takich, w których znajduje się kilka bram wejściowych.
Dlatego zaproponowano, by tygodniowe wskaźniki nagromadzenia odpadów komunalnych dla ogrodów działkowych a w konsekwencji minimalną pojemność pojemnika uzależnić od ilości działek w Rodzinnym Ogrodzie Działkowym, ustalając limit 10 l/ na każdą działkę na tydzień.
Do powyższego odniósł się jeszcze radny Ryszard Klim i zaproponował wniosek formalny wnoszący następujące zmiany: odbiór śmieci dla ROD po 10 litrów na każdą działkę w okresie od kwietnia do listopada, z częstotliwością odbioru raz na dwa tygodnie lub na żądanie.
Radny Robert Turlej zaproponował zaś, by skrócić o jeden miesiąc sam odbiór śmieci z działek; z listopada, do października.
Aby jednak zmiany zostały wprowadzone, do powyższych potrzeba jeszcze pisemnej opinii Sanepidu, której na wczorajszej sesji zabrakło. Dlatego dyskusję nad tym punktem postanowiono przenieść na kolejną sesję.