We wtorek, 27 listopada, na sesji Rady Miejskiej zostanie przegłosowana uchwała dotycząca podwyżki cen biletów komunikacji miejskiej w Elblągu. Planowana podwyżka wynieść ma około 30 % i wejdzie w życie wraz z podwyżką czynszów za mieszkania komunalne, a także – razem z przyjęciem nowej stawki opłaty za wywóz odpadów, którymi odbiorem od 2013 roku zajmie się Gmina, za które to opłata pobierana będzie najprawdopodobniej od ilości mieszkańców zamieszkujących dane gospodarstwo domowe oraz podwyżką za wodę i odprowadzanie ścieków komunalnych.
Czym Miasto argumentuje ową podwyżkę? Argumentami podnoszonymi w uzasadnieniu są wzrastające ceny paliw jak i starzejące się społeczeństwo Elbląga, które w coraz szerszym zakresie korzysta z ulg na przejazdy, za które powinno płacić Miasto.
W Elblągu jednak, nikt pasażerów komunikacji miejskiej nie pyta o ich oczekiwania, co do komfortu przejazdów, czy postulatów płacowych pracowników komunikacji miejskiej, a przede wszystkim - konieczności odnowy taboru, który w tej chwili jest naszemu miastu najbardziej potrzebny.
Uzasadniając planowaną podwyżkę cen biletów powołuje się natomiast na inne polskie miasta: Warszawę, Gdańsk, Słupsk, Olsztyn, czy Radom, nie zauważając jednak, że te miasta zainwestowały wcześniej bardzo duże środki na zakup taboru komunikacji miejskiej; ponad 412 mln zł ma więc kosztować modernizacja transportu publicznego w Olsztynie, która obejmie m.in. zakup tramwajów i budowę linii tramwajowych,. Wcześniej, w stolicy woj. warmińsko-mazurskiego, podpisano umowę na zakup 15 sztuk tramwajów Solaris i budowę nowej 11-kilometrowej linii tramwajowej.
Gdańsk ma natomiast 35 nowych wagonów PESY, w Warszawie do końca roku ma jeździć 91 sztuk tych tramwajów, a Słupsk - w przeciągu półrocza 2010-2011 zakupił 12 nowych autobusów Scania,
Jak się ma do tego Elbląg, przy takiej ofercie przewozowej, jaką mamy na dzień dzisiejszy? Zastępcze linie tramwajowe 200,400 i autobusy T 3 i T 4, remont drogi 503 i 504, który według szacunków, potrwa jeszcze 18 miesięcy, zakorkowane miasto i ciągłe opóźnienia w komunikacji miejskiej? Przy tym, podwyżka cen biletów, średnio o 30%?.
Propozycje zawarte w projekcie uchwały dotyczą zmian w cenniku biletów, uprawnieniach do przejazdów ulgowych, w podziale obszaru objętego komunikacją miejską na strefy, a także zastąpienia biletów miesięcznych 30-dniowymi biletami wieloprzejazdowymi i innych zmian w zakresie rodzajów biletów komunikacji miejskiej.
A podwyżki zapowiadają się imponująco. Bilet normalny papierowy podrożeje z 2,40 do 3,00 zł, bilet u kierowcy-motorniczego z 3,00 do 3,40 (bilet godzinny), bilet weekendowy rodzinny 1,60 od osoby- warunek dziecko do 16 lat i maksymalnie dwóch rodziców (dla EKM odpowiednio 20 groszy taniej).
Zamiast biletu miesięcznego wymyślono bilet imienny 50-przejazdowy 30-dniowy, za który trzeba będzie zapłacić 85,00 zł; bilet imienny 200-przejazdowy 30-dniowy za 95,00 zł, bilet imienny bez ograniczonej liczby przejazdów 30-dniowy za 110 zł i inne. Pracownikom komunikacji miejskiej zostanie również odebrany przywilej biletów wolnej jazdy, czyli poruszania się komunikacją miejską bezpłatnie. Za przewóz psa (na smyczy i w kagańcu) trzeba będzie wnieść opłatę w wysokości ceny biletu jednorazowego normalnego, który będzie odpowiedni z cennikiem w danej strefie, a których po zmianach, ma być- zamiast trzech, dwie.
Dyrektor Zarządu Komunikacji Miejskiej, Kazimierz Orzech, w „Planie Zrównoważonego Transportu Zbiorowego dla Gminy Miasta Elbląg na lata 2013-2020” szacuje, iż w planowanym okresie istnienia Planu, spadek ilości elblążan korzystających z komunikacji miejskiej może wynieść nawet 3 miliony pasażerów.
Zaproponowane podwyżki, o których piszemy wyżej, skłaniają do zastanowienia się jednak, czy pasażerów tych nie będzie znaczniej więcej. Niedługo bowiem, przyjdzie nam doczekać czasów, kiedy z elbląskich autobusów i tramwajów korzystać będą już tylko - nie urażając nikogo – emeryci, renciści i osoby niepełnosprawne – de facto, grupa uprawnionych do przejazdów ulgowych, lub bezpłatnych. A te w całości „refundowane” będą z budżetu Miasta.
Czy Rada Miejska Elbląga zdecyduje się na przegłosowanie uchwały o podwyżce cen biletów, czy wstrzyma się z przyjęciem nowej uchwały, przynajmniej do czasu uruchomienia komunikacji miejskiej w pełnym zakresie, dowiemy się już jutro.
ja chyba zwarjuję, pracuję na minimalnej, dostaję 1 tys. na rękę i muszę wychować dwójkę dzieci. Teraz po czynszach kolejna ogromna podwyżka. Może od razu wyrzućcie nas z domu. To jest jeden wielki koszmar.
Te ograniczenie ilościowe przejazdów na bilecie miesięcznym to jakiś chory pomysł. Zgoda, jeśli ktoś jeździ tylko do pracy i z powrotem to mu wystarczy, ale student czasem jeździ na uczelnię kilka razy dziennie i w 50 przejazdach się nie zmieści. Należało by zlikwidować trochę ulg i przywilejów, co by się stało emerytom, jakby zapłacili 10 zl za bilet miesięczny? Przy takiej ilości emerytów to byłby jakiś dochód. Pomijając fakt ze komunikacja jeździ masa bezdomnych i dresów którzy nie płacą za bilet.
prośba do portalu info.elblag.pl !! Proszę pokazać imienny wykaz radnych kto i jak głosował zarówno za podwyżką wody,i ścieków jak i za podwyżką biletów - chyba to nie trudne ?
ceny biletow pojda w gore, ceny za wode tez, jeszcze miesiac do konca roku to moze jeszcze jakies ceny oplaty podniosa... :/
Oczywiście, że przeglosują jak Jaś kazał.
Większa cena biletów doprowadzi do większej ilości gapowiczów ,ludzi nie stać na nic .....czemu usowacie wpisy ....
jak to co postanowią?????_ śmieszne pytanie -te ciołki głosuje jak im Fasola każe- wszyscy będą na tak, albo żeby się nie wychylać na L4 pójdą. Żałośni bezradni i ich ostatnia kadencja!!!!!!!!!
Naprawde ten Orzech jest dziwny. Chyba mysli, ze jestesmy jak Malbork... Po co tak dzielić te bilety miesięczne na przejazdowe? Zamiast ułatwiać - komplikują. DUŻO BARDZIEJ zachęcająca będzie prosta i przejrzysta taryfa, która zachęci do korzystania z komunikacji miejskiej, niż te wszystkie wymysły. Nawet teraz jest lepiej. Podwyżkę jeśli już - można zrobić do 2.60/1.30. Miasto powinno postarac sie o ujednolicenie tego bajzlu po Henryku i Kantypowiczu z PKA, ALP i PKS, zrobienie jednej spółki i wyasygnowanie środków (z Unii np.) na zakup taboru.
A podnieście ceny biletu do 100 złoty i tak wszyscy chodzą pieszo .W d***e z taka komunikacją.Tramwaje jeżdżą przez pół miasta i puste a autobusiki małe puszczane sa w godzinach szczytu.Prędzej pieszo jak komunikacją w Elblągu.
przegłosują bo żaden - żaden radny nie jeździ tym zdezelowanym taborem - wszyscy mają swoje furki do wożenia d...p. żaden radny nie mieszka w lokalu wynajmowanym od miasta (swoje domy lub własne we wspólnotach, spóldzielniach - więc o so chodzi - ich podwyżka czynszów w ZBK interesuje jak *** po bigosie.... siedzą na tych sesjach łapy w górę - a nas jak nie stać na chleb - to powinniśmy, wg nich kupować ciastka. Woda do góry - a co nie wolno wszak trochę tam ludzi pracuje jeszcze w wodociągach - to niech se zarobią. Ludzie sprawdzcie co uchwalili wam wasi radni - płacić będziecie za wodomierze w mieszkaniu od metra kwadratowego - to samo anteny, domofony... jakoś nikt nie zauważył tego?????