Ludzie pracujący przy sprzedaży zniczy i kwiatów w okresie Święta Wszystkich Świętych są niezadowoleni ze zmian cen za wynajem miejsc handlowych przed cmentarzem Agrykola, które w tym roku mają zostać podwyższone.
Dotarła do nas informacja o zmianach cen wynajmu stanowisk handlowych przy cmentarzu Agrykola i postanowiliśmy zapytać o to najbardziej zainteresowanych tym tematem, a więc samych sprzedających. Podają oni informację, iż w poprzednim roku płaciło się za wyznaczony czas użytkowania terenu. Jednak, gdy ktoś planuje handlować w te święta, będzie musiał już zapłacić za określoną powierzchnię oraz czas jej zajmowania.
By zweryfikować te informacje skontaktowaliśmy się z Biurem Prasowym Prezydenta Elbląga. Odpowiedzi udzielił nam Kamil Czyżak. Poinformował nas o tym, że w bieżącym roku organizacją udostępniania stanowisk handlowych przy cmentarzu, w ciągu ul. Tadeusza Kościuszki i ul. Agrykola, zajmował się Departament Rozwoju, Inwestycji i Dróg Urzędu Miejskiego w Elblągu, pełniący funkcję zarządcy dróg publicznych. Informacja dotycząca możliwości wysyłania wniosków w celu zajęcia pasa drogowego pod stanowiska handlowe ukazała się 18 września 2012 roku, a 3 października to ostateczny termin ich dostarczania.
Przygotowanych zostało 70 stanowisk o powierzchni od 10 m2 do 44 m2, a wnioski złożyły 32 osoby na zajęcie jedynie 55 z nich. Podania składały osoby zamieszkałe w Elblągu oraz okolicach. Musiały one określić powierzchnię, a także czas zajmowania pasa drogowego w celu sprzedaży zniczy i kwiatów. Ponadto jeden wnioskodawca miał możliwość wynajęcia maksymalnie 5 stanowisk. Handel ma odbywać się w dniach od 26 października do 4 listopada, a więc 10 dni. W większości wniosków sprzedający podawali, iż chcą zajmować te miejsca jedynie przez dwa dni.
12 października odbyło się losowanie tychże terenów. Wystawiono 27 decyzji zezwalających na zajęcie pasa drogowego na 46 stanowisk handlowych. Po poznaniu lokalizacji wylosowanego miejsca wnioskodawca miał możliwość rezygnacji z niego.
By zająć pas drogowy na cele niezwiązane z budową, przebudową, remontem, utrzymaniem i ochroną dróg, zgodnie z ustawą z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 19, poz.115 z późn. zm.), trzeba otrzymać zezwolenie zarządcy drogi (w drodze decyzji administracyjnej), a także uiścić wyznaczoną opłatę. Kwotę zajęcia miejsc pod handel okolicznościowy wyznacza uchwała Nr XI/305/2011 Rady Miejskiej w Elblągu z dnia 29 grudnia 2011 r. z późn. zm. i jest to 10 zł za zajęcie 1m2 za dzień.
W 2011 roku opłata za stanowisko handlowe za ustalony okres zajęcia w Zarządzie Zieleni Miejskiej w Elblągu wynosiła 427 zł brutto, a okres jego użytkowania to 7 dni (od 27 października do 2 listopada).
Gdyby zapłacić kwotę 427 zł w tym roku, to przez 7 dni moglibyśmy zajmować jedynie około 6 m2. A skoro najmniejsze stanowisko handlowe ma mieć 10 m2, to sprzedaż na nim przez tydzień kosztuje aż 700 zł. Owszem, jest to korzystniejsze dla osób, które planują handlować tylko 2 dni i zajmą najmniejszą wyznaczoną powierzchnię (10 m2). Zapłacą oni bowiem jedynie 200 zamiast zeszłorocznych ponad 400 złotych. Jednak większość sprzedających zapłaci o wiele więcej niż w roku ubiegłym.
emjoterska
Ceny i tak maja zawsze takie, ze to wstyd, ze buntuja sie aby zaplacic lekko wiecej za miejsce do handlowania.
a połowa z nich zrobi ze święta zmarłych jarmark odpustowy z balonikami, cukrową watą, żelkami, cukierkami i pistoletami co robią bańki mydlane z przebitką 300% ceny hurtowej. zero poszanowania dla święta zarówno ze strony handlujących takimi rzeczami jak i ze strony osób kupujących takie rzeczy
...święta zmarłych już od dawien dawna był dniem odpustów i jarmarków, natomiast 2 listopada jest dniem gdzie modli się za dusze zmarłych. Warto zaznajomić się w tym temacie - materiałów jest mnóstwo w bibliotekach, sieci itp...
wszystko ładnie pięknie, tylko dlaczego 1 jest dniem wolnym od pracy i to właśnie pierwszego chodzimy na cmentarz? chyba nie po watę cukrową i żelki.
Wybraliście nowoczesność nowaczyka to macie nowoczesne ceny.
Z artykułu wynika, że w tym roku osoby, które planują handlować np. 2 dni i zajmą najmniejszą wyznaczoną powierzchnię 10 m2 zapłacą 200 zł zamiast zeszłorocznych 427 złotych. Natomiast osoby, które zajmą większą powierzchnię, czyli Ci, którzy mają więcej kwiatów, zniczy, a co za tym idzie większy zysk zapłacą więcej niż rok temu o 273 zł . Jest też napisane, że jak ktoś planuje handlować, będzie „musiał” zapłacić za określoną powierzchnię oraz czas jej zajmowania. To raczej rok temu „musiał” (miał narzucony termin, opłatę, powierzchnię), teraz sam wybiera za ile dni i za jaką powierzchnię będzie płacił. Moim zdaniem system tegoroczny jest sprawiedliwszy i uczciwszy niż rok temu. Z dużego zainteresowania stanowiskami (46) wynika, że większość sprzedających się z tym zgadza.
Chciałem dodać, że te znicze od sprzedających na Agrykola tanie nigdy nie były i nie będą. Chyba więc wszystko gra
zasmucony-potrzeba dźwignia handlu. Nie było by popytu nie było by sprzedaży. "Żelki" sprzedają bo są kupywane także moim zdaniem wina kupujących nie sprzedawców