We wtorek (3lipca) na specjalnie zamontowanej konstrukcji szynowej nieopodal Bramy Targowej stanie wagon zabytkowego tramwaju typu 5N. Wagon będzie można zwiedzać. Dodatkowo pełnić będzie on rolę kawiarenki jednej z elbląskich restauracji.
Pierwsze tramwaje typu 5N dostarczono do Elbląga w 1957 roku, a eksploatowane były do 12 grudnia 1996 roku. Obecnie zachował się jeden skład: (wagon silnikowy 5N o numerze ewidencyjnym 012 i wagon doczepny 5ND o numerze ewidencyjnym 154), który został wyremontowany w spółce Tramwaje Elbląskie i używany jest okazjonalnie.
Wagon 5N (012) został zbudowany w 1961 roku w Chorzowskiej Wytwórni Konstrukcji Stalowych „Konstal”. Konstrukcja wagonu jest stalowa, wyposażenie wnętrza drewniane. Samonośne pudło spoczywa na czterech resorach piórowych, zamocowanych w stalowej ramie dwuosiowego wózka. Okna boczne przedziału pasażerskiego są dwuczęściowe, z których górne jest pionowo przesuwne. Wewnątrz podłoga pokryta jest antypoślizgową wykładziną gumową. Poziom podłogi przedziału pasażerskiego jest usytuowany o stopień wyżej od poziomu na pomostach.
Drewniane krzesła, na których pasażerowie siedzą naprzeciw siebie, są umiejscowione przy ścianach bocznych wagonu, po jednej stronie pojedyncze, po drugiej podwójne. Drzwi harmonijkowe otwierane i zamykane są przez motorniczego. Wagon wyposażony jest w dwa silniki typu LT-31 o mocy 60 kW każdy. Wymiary wagonu: długość 10400mm, szerokość 2173mm, masa własna 13500kg, rozstaw osi 3000mm, średnica kół tocznych 800mm.
Tramwaj będzie stał pod Bramą Targową do 30 września 2012 roku.
opr.
DYLIŻANS!!!!!!!! łatwo było dżwi otworzyć
A cóż to za rewelacja, podobne tramwaje w wieku emerytalnym można spotkać na torach, gdzie są nadal eksploatowane.
Po Wrocławiu jeszcze starszy jeździ dziarsko po szynach i wozi wycieczki, turystów a tu ma stać jako kolejna knajpa na wymarłej starówce obok piekarczyka, którego tak naprawdę nigdy nie było.
Ten tramwaj powinien jeździć! Taka atrakcja jak niejeżdżąca makieta to sobie może stać w Olsztynie albo Słupsku, gdzie w ogóle nie ma tramwajów, a nie w Elblągu... W Poznaniu np. jeździ linia nr 0 z wagonami 5N.
@Jonas: a gdzie ma jezdzic, przeciez połowa miasta jest rozkopana...
Głupie pomysły z kopiowaniem małomiasteczkowego pomysłu stawiania tramwaju na starówce pojawiały się już dużo wcześniej, ale nikt nie pomyślał żeby puścić wyremontowany za spore pieniądze skład N5 na tory - stał on latami w zajezdni (no, wyjątek to WOŚP).
A jaki on zabytkowy? Helmuty są starsze!
Dobrze ! bez muzeum !!!
W Elblągu dopiero teraz wpadli na taki pomysł ,dobrze że wpadli.W Bydgoszczy już dawno na Starówce stoi taki sam tramwaj i pełni rolę biura turystycznego.CIEKAWE KIEDY ogórki-tramwaje będą miały nazwiska sławnych Elblążan wreszcie konkretnie namalowane i do tego z herbem Elbląga.BY Z DALEKA BYŁO widać czytelne nazwisko i herb,obiecano i cisza a już lipiec.
ten tramwaj pojedzie w 2040 jak nowaczyk odejdzie i ktos miasto naprawi po nim