Kupiłeś towar drogą internetową i okazało się, że jest wadliwy? Możesz go zareklamować tak jak produkt zakupiony w sklepie.
W sytuacji, kiedy zakupiony towar okazał się być niezgodny z umową możemy go reklamować na podstawie ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz.U.2002 Nr141, poz.1176 ze zm.).Ważne jest aby takie zgłoszenie reklamacyjne sporządzić w dwóch egzemplarzach, a jeden z nich wysłać listem poleconym za potwierdzeniem odbioru do sprzedawcy. Jak powinno wyglądać zgłoszenie reklamacyjne pisaliśmy już na łamach naszego serwisu.
-Konsument ma na złożenie reklamacji 2 lata od chwili dostarczenia go klientowi. Ważne jest aby pamiętać o 2 miesięcznym terminie (liczonym od momentu zauważenia takiej niezgodności) na zawiadomienie sprzedawcy o niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową- informuje Ewelina Antczak - Bobińska z Inspekcji Handlowej w Elblągu.
Należy pamiętać, że ustawę tą zastosować można tylko kiedy jedną ze stron umowy kupna sprzedaży jest przedsiębiorca, a stroną przeciwną osoba fizyczna nabywająca rzecz ruchomą (towar konsumpcyjny) w celu niezwiązanym z działalnością zawodową lub gospodarczą.
Konsument może odstąpić od umowy
Wielu konsumentów nie jest świadomych tego, że przysługuje im prawo odstąpienia od umowy ze sklepem internetowym. Tymczasem, jak wynika z raportu IH, 62 proc. skontrolowanych e-sklepów nie informowało swoich klientów o tym uprawnieniu. A taki obowiązek nakłada na przedsiębiorcę ustawa o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny.
Klient, który chce odstąpić od umowy możne to zrobić bez podania przyczyn, składając pisemne oświadczenie w terminie dziesięciu dni od dnia wydania rzeczy lub od zawarcia umowy, jeśli dotyczy ona usług. Dla zachowania tego terminu wystarczy wysłanie przez klienta oświadczenia przed upływem owych dziesięciu dni.
Nie oznacza to jednak, że przedsiębiorca nie może umówić się z klientem na inny termin zwrotu. Ważne jednak, aby ten czas nie był krótszy niż dziesięć dni.
Jeżeli klient zgłosi zamiar odstąpienia od umowy, jest zwolniony z wszelkich zobowiązań. Wyjątek stanowią koszty transportu zwracanego towaru, które to klient zobowiązany jest ponieść.
Może warto też wspomnieć o tym przepisie. W przypadku zakupu towaru przez internet na podstawie ustawy z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny, mamy prawo do zwrotu towaru bez podania jakiejkolwiek przyczyny w okresie do 10 dni od otrzymania towaru, a w przypadku kiedy sprzedawca nas nie poinformował o tym prawie to czas jego obowiązywania wydłuża się nawet do 3 miesięcy.