Podczas październikowej sesji RM, radna Maria Kosecka zawnioskowała o opracowanie czytelnych i precyzyjnych procedur postępowania w zakresie opieki nad samotnymi osobami starszymi oraz zasad nadzoru i dysponowania majątkiem pozostawionym przez zmarłych nie mających spadkobierców. - Zmarły pozostawia po sobie pamiątki, meble, wyposażenie, rzeczy osobiste, czasami biżuterię czy też oszczędności. Co się z tymi rzeczami dzieje, kto przejmuje nad tym kontrolę? - pytała.
- Śmierć osoby bezdomnej lub kompletnie samotnej, która nie ma żadnych bliskich, a z sąsiadami nie utrzymuje kontaktu czy zwłoki, których tożsamości nie można ustalić – to przypadki sporadyczne, ale i takie występują. Gmina jako organ samorządowy w świetle przepisów ma obowiązek zorganizować i sfinansować pogrzeb osoby samotnej. Przepisy również określają, że majątek takiej osoby przechodzi na własność Skarbu Państwa – zaznaczyła radna Maria Kosecka podczas październikowej sesji RM.
Radna opisała sytuacji jednej z elblążanek.
W ostatnim okresie miałam możliwość zapoznać się w praktyce jak wygląda w Elblągu opieka nad osobami samotnymi, schorowanymi w podeszłym wieku. Starsza pani, która po stracie najbliższej osoby znajdowała się w złym stanie psychicznym z ograniczeniami ruchowymi pewnego dnia traci przytomność i leży w swoim mieszkaniu bez możliwości samodzielnego podniesienia się. Tylko dzięki trosce i zainteresowaniu sąsiadki przychodzi pomoc, hospitalizacja, diagnoza udar mózgu, jednak trafia z powrotem do mieszkania. Po kilku dniach Pani umiera. Osoba ta była znana naszej pomocy społecznej, przydzielono nawet opiekunkę
– mówiła Maria Kosecka.
Ta historia, jak podkreśliła radna, ukazuje dwa podstawowe problemy, które należy uporządkować. - Po pierwsze jest zagadnienie monitorowania osób starszych, najczęściej schorowanych i jednocześnie zamieszkujących samotnie – zauważa. - Musimy opracować i wdrożyć w życie odpowiednie procedury dotyczące roli i uprawnień stosownych jednostek samorządu odpowiedzialnych za opiekę społeczną.
Kolejną kwestią jest spawa postępowania z majątkiem zmarłej osoby samotnej.
Zmarły pozostawia po sobie pamiątki, meble, wyposażenie, rzeczy osobiste, czasami biżuterię czy też oszczędności. Co się z tymi rzeczami dzieje, kto przejmuje nad tym kontrolę?
- pyta radna.
Maria Kosecka przyznała, że są to kwestie, które należy prowadzić w sposób niezwykle transparentny, delikatny, a nade wszystko zgodny z prawem. - Dane statystyczne dla naszego miasta pokazują rosnący udział w ogólnej populacji osób starszych. Należy, więc przygotować się na zwiększoną ilość opisywanych przeze mnie zdarzeń – dodała.
Sprawa godna rozeznania Każdy z nas może zostać samotnym i bezradnym
Marysia się zajmie wszystkim co zostało po zmarłej -no chyba że długi to sory.
Pani Mario.Prosze pomyslec o ulicy B żeby była jednokierunkową.Ulica bez chodników,Czy musi ktoś zginąć żeby zrobic z niej jednokierunkową .Całe te peryferyjne Bielany jeżdzą teraz tą ulicą.Ruch i głosno jak pani wiadomo jest juz od 4. rano do 22 w nocy.Czas o tym pomyslec.Pozdrawiam
Jak zwykle temat zastępczy , czyli u Pani Marii bez zmian , może sobie Pani podać dłoń z Rudnickim .
To nie jest materia dla radnych, ale dla sejmu
Zgadzam się z Prawnikiem. A pani Kosecka niech sprawdzi ile tych osób starszych jest naprawdę samotnych. Większość ma dzieci, wnuki, rodzeństwo, tylko że one/oni mają to gdzieś skoro państwo ma być tak "opiekuńcze". A mieszkanko przepisane...
Jak tam, wygrała pani z "Newsweek" w sprawie pobytów w "solidarnościowym" hotelu w Kołobrzegu? Szumnie zapowiadała pani pozew, a tu cisza?
Osoby starsze coraz częściej pozostawione są same sobie ,brak opieki naraża ich na wszelkiego rodzaju zagrożenia .Za mało jest miejsc opiekuńczych .Widać ,że dla niektórych wypisujących ten temat jest nieważny ,używają klawiatury jako elementu swoich słabości i braku empatii
Wiele osób samotnych posiada wystarczającą ilość zaoszczędzonych pieniędzy aby pokryć koszt własnego pogrzebu. Komu może je powierzyć z zadaniem zorganizowani pogrzebu po śmierci? Potrzebna jest instytucja, najlepiej państwowa, posiadająca rządowe gwarancje trwałości działania, która mogłaby przyjąć wpłatę na pokrycie kosztów pogrzebu i ponadto posiadająca prawo do podjęcia dodatkowo zasiłku pogrzebowego ZUS, co bardzo wzmocni ekonomikę takiej działalności. Rolą takiej instytucji bałaby organizacja pogrzebu poprzez zlecenie dla zakładu pogrzebowego i rola kontrolna czy wszystkie wymagania zmarłego, za które zapłacił i określił za życia w umowie z instytucją zostały rzetelnie wykonane. Procedura byłaby następująca: zawarcie umowy pogrzebowej - oszacowanie kosztów - wpłata na konto.