- Od pewnego czasu walczę o to, by Polska tak prowadziła swoje inwestycje komunikacyjne i transportowe, by np. nie stawiać w uprzywilejowanej pozycji portu w Kłajpedzie w stosunku do portu w Gdańsku i w Gdyni, a tym samym i portu w Elblągu, który będzie naturalnym beneficjentem rozwoju portu gdańskiego – mówił senator PO Jerzy Wcisła podczas wczorajszej konferencji prasowej.
Mówiąc o Gdańsku i Kłajpedzie, mówimy o dwóch portach o podobnym potencjale, bezpośrednio z sobą rywalizujących o miano największego portu południowego Bałtyku. Port w Gdańsku dopiero w 2018 roku wyprzedził Kłajpedę w ilości przeładunków (Gdańsk – 49 mln ton, Kłajpeda – 46.6)
- dodał senator.
W maju Jerzy Wcisła zaapelował do Ministra Infrastruktury Andrzeja Adamczyka, by szybko skomunikował Via Carpatię z polskimi portami. - Nie powinien oddawać całej ściany wschodniej i połączeń transportowych wykonanych za polskie pieniądze – 30 mld zł – z Białorusią, Ukrainą i portami płd. Europy Kłajpedzie – zaznaczył senator PO. - Nie jestem w tych działaniach odosobniony. Port Gdańsk, Krajowa Rada Gospodarki Morskiej, Stowarzyszenie Bałtyk-Adriatyk też informują o poczuciu zagrożenia polityką infrastrukturalną.
28 czerwca senator otrzymał odpowiedź. - Wynika z niego, że polskie porty zostaną skomunikowane z Via Carpatią drogą ekspresową S7 koło Lublina. Z kilku powodów muszę uznać to rozwiązanie za złe. S7 nie posiada standardów drogi ekspresowej i plany brakujących odcinków wokół Płońska zakładają ich ukończenie w 2014 roku. Połączenie portów polskich ze ścianą wschodnią w okolicach Lublina, eliminuje ze sfery wpływu polskich portów Podlasie, Mazowsze oraz połączenia z Białorusią – wymieniał Jerzy Wcisła. - S16 sama w sobie generuje rozwój w regionie warmińsko-mazurskim (300 km, cztery z pięciu największych miast, połączenie z VC i A1) w takim samym stopniu jak VC dla Podlasia, wschodniego Mazowsza, Lubelszczyzny i Podkarpacia.
O znaczeniu S16 dla naszego regionu świadczy fakt, że w ostatnim okresie otrzymałem prośby o apel o przyspieszenie modernizacji S16 od wielu samorządów i organizacji, m.in.: Białej Piskiej, Kętrzyna, Mrągowa, Orzysza, czy Warm.-Mazur. Klubu Biznesu. 2 sierpnia wystąpiłem do Ministra Infrastruktury o przyspieszenie budowy S16, niedopuszczenie do wykluczenia transportowego naszego regionu i niefaworyzowaniu portów innych krajów naszą polityką drogową
– podkreślił Jerzy Wcisła.
Senator PO zaznaczył, że obecna polityka jest bardzo niebezpieczna dla naszego regionu. - Podkreślam jeszcze raz: Via Carpatia jest dla ściany wschodniej potrzebna, ale tylko z S16 tworzy całość komunikacyjną – wspierającą Warmię i Mazury – oraz porty w Gdańsku i w Elblągu. Bez S16 korzyści z tej inwestycji będzie odnosiła Kłajpeda. Będę ten temat drążył, tak jak drążyłem sprawę pogłębienia port w Elblągu i dziś, po trzech latach, rząd już nie twierdzi, że to nie jego sprawa, chociaż nadal nie pokazuje pieniędzy. To wszystko dzieje się w czasie, gdy parlament przyjmuje ustawę o portach i przystaniach morskich, mocą której Państwo może przejąć zarządzanie drogami, jeśli mają one strategiczne znaczenie dla polskich portów – stwierdził Jerzy Wcisła.
Już tego nie czytam! DOŚĆ molestowania psychicznego!
PO to zawsze coś załatwia, ale nigdy jeszcze nic nie udało jej się załatwić, bierzcie przykład z PIS, mówi i robi, a nie jak Wy kończy zawsze się na mówieniu.
Żaden kandydat z KO nie chwali się zarejestrowaną działalnością gospodarczą zatrudnianiem własnych pracowników , braniem kredytów inwestycyjnych na własne nazwisko i spłaconych z zysków firmy. Ci kandydaci ciągle tylko dzielą cudze pieniądze nic innego nie potrafią, a czasy idą ciężkie potrzeba ludzi którzy będą umieli mnożyć ,a nie dzielić pieniądze. To żadne autorytety.
A tu akurat senator Wcisła ma najzupełniej rację, bo ten pomysł PiS na S16 jest zwykłym bublem transportowo-organizacyjnym oraz strategiczną głupotą, podobnie jak np. wyłączenie Elbląga (jedynego miasta ponad z 100 tys. mieszkańców) z sieci kolejowej projektowanej do Centralnego Portu Komunikacyjnego - brawo za wypominanie tego partactwa i gospodarczego szkodnictwa!
S7 nie posiada standardów drogi ekspresowej i plany brakujących odcinków wokół Płońska zakładają ich ukończenie w 2014 roku. Kiedy to było pisane?
@ALEXA ~ no to powiedz ile to km autostrad i dróg ekspresowych w latach 2015-2019 oddał PiS? 0 ...?
nieee, no dosyć tego, dlaczego wiecznie lansujecie tego kogoś, wstyd!
Jaka Warmia i mazury Elbląg, ile klas ukończyłeś. Elbląg to Żuławy i Powiśle a ta warmia i mazury od olsztyna do Suwałk . Do szkoły jeszcze raz i to do zerówki.
Panie Koliñski. Elbląg już od dawna nie ma 100tysięcy mieszkañcòw...