Wczoraj, 17 stycznia, odbyło się posiedzenie Senatu RP, podczas którego senator PO Jerzy Wcisła złożył 12 wniosków do projektu budżetu Polski na 2018 r. Wśród nich był jeden dotyczący znalezienia środków na modernizację portu w Elblągu.
Dwa ze złożonych przez senatora wniosków dotyczyły przeznaczenia 200 tys. zł na modernizację Portu Morskiego w Elblągu.
Modernizacja portu w Elblągu jest koniecznym uzupełnieniem budowy kanału przez Mierzeję. Bez tego, port w Elblągu nie będzie w stanie obsłużyć statków i barek, które będą mogły wykorzystać nową drogę wodną ani takiej ilości ładunków, których przewóz jest spodziewany po zbudowaniu kanału. Projektując budowę kanału, rząd PO-PSL zobowiązał się co przeznaczenia kwoty 150 mln zł na modernizację portu. Zobowiązanie było zawarte w kontrakcie terytorialnym podpisanym z samorządem województwa warmińsko-mazurskiego. Niestety rząd PiS nie respektuje tego porozumienia. W tej sytuacji korzyści z budowy kanału będą mocno ograniczona
– mówi Jerzy Wcisła.
Senator zwrócił także uwagę na wykonanie studium wykonalności dla Międzynarodowej Drogi Wodnej E70 To koszt ok. 1 mln zł. – Taki dokument został już wykonany przez Zespół ds. rewitalizacji MDW E70, któremu przewodniczyłem przed objęciem mandatu senatora, ze środków samorządów regionalnych i przekazany poprzedniemu i obecnemu rządowi. Wystarczyło go uaktualnić – stwierdził. - Tymczasem Rząd PiS zlecił takie opracowania dla dwóch dróg międzynarodowych (E30 i E40), a dla E70 takiego dokumentu nie tworzy.
Dlaczego, zdaniem Jerzego Wcisły, to istotny błąd? - Jeśli doda się do tego fakt, że połączenie Odra-Wisła będące istotną częścią tej drogi wodnej nie znalazło się w wykazie dróg wodnych transportowych o strategicznym znaczeniu, można uznać, że rewitalizacja tej drogi wodnej odchodzi w nieokreśloną przyszłość. Mówiłem o takim zagrożeniu wielokrotnie, ostatnio w Tolkmicku na spotkaniu w m. in. Gróbarczykiem. Ten fakt jest także niewywiązywaniem się z programu rozwoju dróg wodnych, stanowiących załącznik do europejskiej konwencji AGN (o głównych europejskich drogach wodnych), którą Rząd Polski podpisał w 2017 roku. To kolejny akt, który podważa zapewnienia, że rola portu elbląskiego będzie rosła – bo właśnie na tej drodze wodnej nasz port jest usytuowany – zaznaczył senator.
Jeden z wniosków dotyczył także objęcia Żuław Elbląskim II etapem Kompleksowego Programu Zabezpieczenia Przeciwpowodziowego Żuław.
Podczas I etapu Programu Żuławskiego wykonano wiele inwestycji na Żuławach Elbląskich i w samym Elblągu. Łączna wartość zadań I etapu wynosiła ok. 0,5 mld zł i od razu zaplanowano realizację II etapu z inwestycjami wartości 1 mld zł. Po ich wykonaniu zagrożenie powodziowe na Żuławach znacznie by zmalało. Niestety, II etap został znacznie ograniczony do ok. 100 mln zł, czyli dziesięciokrotnie, a w obszarze naszego województwa nie jest realizowany w ogóle. To bardzo niebezpieczna oszczędność. Wystarczy przypomnieć sobie, jakie szkody wywołały październikowe deszcze, ok. 14 mln zł w Elblągu. A sytuacja nie była skrajna. Zagraża nam cofka i powozie roztopowe. Łatwo wyobrazić sobie powódź, która powoduje straty liczone w setkach milionów złotych i poważne zagrożenie dla życia mieszkańców naszego miasta i regionu
– zaznaczył Jerzy Wcisła.
Czas pokaże, czy te wnioski spotkają się z pozytywnym odbiorem senatorów PiS.
Tonacy brzytwy sie chwyta?
A to było wiadomo, przecież idą wybory, a kto u władzy.W pierwszej kolejności niech kopią, niech ludzie mają "godziwą" płacę.
Panie Wcisła, nowe nabrzeża przeciw powodziowe od obwodnicy do mostu na alei Wyszyńskiego zostały tak zrobione, że wbito za krótkie larseny, przez co nie można pogłębić tam toru nawet do 2m, w tej chwili jest około 1,5m (osobiście sprawdzałem). Miałem dwie bardzo duże spółki, które były zainteresowane terenami przy ulicy Dojazdowej. Niestety to wykluczyło inwestycje i firmy podpisały umowy w Gdańsku, gdyż Elbląg nie dysponuje już żadnymi nabrzeżami. Zostaje tylko Terminal Zarządu Portu oraz prywatne nabrzeże firmy Glenport. Także ta super inwestycja odcięła tę część portu. Gdyby prywatni właściciele o tym wiedzieli, to sprawę mieliby wygraną w sądzie.
Czas pokaże....kj jest tak durna czy durną udaje?
Rząd. P. O i PSL zobowiązał się do150 mln dla elblaskiego portu, ale ich nigdy nie dał. Dawali pieniądze na olsztyn i to chojnie. A teraz wytykaja że PiS to że PiS tamto. Ale PiS przekopie mierzeje a peowcy g,,,, o. Ośmieszacie się cały czas partia afer i kłamstw. Czy doczekamy się odpowiedzi kto osobiście odpowiada za zła decyzję związana z budową lotniska szymany. Bankruta ponad 26mln zł zadłużenia. O t peowcy milczycie a PiS powinien zamknąć bankruta. Zero dotacji.
Jak PiS Przekopie kanał to wam szczęki opadna peowcy.
Rządzilo p, o, i psl teraz rządzi pis i żadna partia nie pomyślał aby na zalewie i rzece Elbląg pływał już od dawna lodolamacze. Port stoi statki nie wpływają.
Panie Senatorze, dziękuję za wniesienie tych poprawek. Jakoś nie słychac o innych z naszego regionu, żeby walczyli o nasze sprawy. Komentarzami proszę się nie przejmować i po prostu robię swoje. Pozdrawiam!
Cytuję "...200 tys. zł na modernizację Portu Morskiego w Elblągu...." bej jajec!!!
Te autorka czytałaś tekst przed publikacja ? Co to oznacza " Mówiłem o takim zagrożeniu wielokrotnie, ostatnio w Tolkmicku na spotkaniu w m. in. Gróbarczykiem...."??????