Piątek, 17.01.2025, Imieniny: Marian, Jan, Antoni
Nie masz konta? Zarejestruj się »
zdjęcia
filmy
baza firm
reklama
Elbląg » artykuły » artykuł z kategorii KULTURA

Krużganek Movie: Polska sztuka wideo od lat 80-tych XX wieku do 2009 r.

04.03.2013, 11:27:30 Rozmiar tekstu: A A A
Krużganek Movie: Polska sztuka wideo od lat 80-tych XX wieku do 2009 r.
Fot. nadesłane

W ramach cyklu Krużganek Movie tym razem spotkanie z Krzysztofem Jureckim i polską awangardą filmową. 8 marca o godz. 19 zapraszamy do Krużganka Galerii EL. Bilety wstępu w cenie 5 zł do nabycia w Galerii EL.

O tematyce wykładu i propozycjach filmowych opowiada Krzysztof Jurecki:

„Mój wybór koncentruje się zarówno na aspekcie medialnym dotyczącym problematyki modernizmu i postmodernizmu, jak też na warstwie ideowej, jaką prezentują pokazani artyści. Poszukuję twórców, którzy posiadają określoną świadomość w zakresie formy i warstwy filozoficznej. Zobaczymy prace w kilku formułach, w tym: body-artu, o estetyce rodem z Dalekiego Wschodu i w szczególnie modnej obecnie technice “found-footage”.

Zaprezentuję wybranych artystów filmu eksperymentalnego i wideo, w tym przede wszystkim twórców intermedialnych, których cenię za ich związki i relacje z fotografią. Pokaz został przygotowany właśnie w tym zakresie, aby twórczość obrazu ruchomego odnosiła się do medium fotografii, które dla niektórych z nich jest głównym środkiem artystycznym (np. Wiesław Hudon, Grzegorz Zygier, Leszek Żurek). Dla innych fotografia była pierwszym źródłem odniesienia, potem zniknęła z pola widzenia (Wiktor Polak). (…)

Wideo-art jest formą sztuki wywodzącą się z tradycji filmu eksperymentalnego, mającą własną tradycję w postaci twórczości lat 70. i 80., oraz będącą także etapem pośrednim do sztuki interaktywnej, do której jak się wydaje należy przyszłość sztuki opartej na technologii. Oczywiście granice twórczości określanej mianem wideo są bardzo szerokie, dotyczą także performance, wchodzą w relacje z formułą dokumentalną (Anna Baumgart), grafiką czy muzyką tworzoną specjalnie do wideoklipu (Andrzej Dudek-Dürer, Mirosław Rajkowski) jako formy przestrzennej i płynnej w czasie.”

Filmy prezentowane w ramach pokazu:
Wiesław Hudon: Arrosur Arrose, 1974, Duree, 1974, Grający w karty, 1974
Adam Rzepecki i Grzegorz Zygier: Every Dog has his day,1990
Witold Krymarys: Wyścig/A Race, 1987
Zygmunt Rytka: Retransmisja/Retransmission, 1979-83
Wspólnota Leeeżeć: Bielmo awangardy/Leucoma of Avant garde, 1996, Prombłuny mechanizm kuszenia/Choptheglow of Mechanism of Temptation, 1999,
Alicja Żebrowska: Homus, 1994/2002, Tajemnica patrzy, 1995
Anna Baumgart: Zima/Winter, 1997, Kolekcja przypadkowych epitafiów/The collection of accidental epitaphs, 1998
Anna Orlikowska: Istota/Being, , 2005, Film o robakach III/Film about Worms III, 2005
Wiktor Polak: Nie można oddychać zającem/Can’t breathe a Hare, 2007, Zabawka/A Toy, 2007
Agnieszka Chojnacka: Krótka historia latania/A short history of flying, 2006
Arti Grabowski: Oktoberfest, 2002, Człowiek@pl/Man@pl, 2002
Piotr Wyrzykowski: Atomic Love, 2002,
Andrzej Kwietniewski: Teutonic Knights, 2002, The people of Poland are going on, 2002,
Andrzej Dudek-Dürer: Mental Steps, 2003,
Marek Rogulski: Ćwiczenie łącza energetycznego/Lesson of Energetic Junction, 2006, Łączenie emanacji/Unique of Emanation, 2006
Marek Zygmunt: Medytacje/Meditation, 2002
Leszek Żurek: Mantra, 2005, Powitanie/Welcome, 2007
Mateusz Pęk: Life as a problem - machinima, 2009

Krzysztof Jurecki (ur. w 1960) Absolwent historii sztuki na UJ w Krakowie (1985) oraz studiów doktoranckich w IS PAN w Warszawie (1990-93). Od końca lat 80. autor wielu tekstów z zakresu historii sztuki i fotografii („Projekt”, „Fotografia”, „Obscura”, „Obieg”, „Student”, „Format”, „Art&Business”, „Arteon”). Stały współpracownik pism „Kwartalnik Fotografia” (od 2000) i „Exit” (od 1990). Od 1997 roku członek AICA oraz od 2002 honorowy członek ZPAF. Interesuje się problematyką historii polskiej awangardy oraz fotografii XX wieku, w tym historią surrealizmu, fotografii niemieckiej lat 50., oraz fotografii amerykańskiej po II wojnie światowej. Autor książek: Fotografia polska lat 80., ŁDK, Łódź 1989, Słowo o fotografii (wraz z K. Makowskim), ACGM Lodzart SA, Łódź 2003. Współpracownik PWN w Warszawie i Instytutu Adama Mickiewicza w Warszawie.

 

Beata Branicka
CS Galeria EL

Oceń tekst:

Ocen: 0

%0 %0


Komentarze do artykułu (0)

Dodaj nowy komentarz

Redakcja serwisu info.elblag.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie.
Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.


Regulamin komentowania artykułów w serwisie info.elblag.pl

W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie info.elblag.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.

  1. Komentujący umieszczając treści sprzeczne z prawem musi liczyć się, że może ponieść odpowiedzialność karną lub cywilną.
  2. Komentarze dodawane przez czytelników służą prowadzeniu poważnej i merytorycznej dyskusji na temat zamieszczonych wiadomości oraz problemów z nimi związanych.
  3. Czytelnicy mogą umieszczać informacje i opinie niezwiązane z treścią artykułów dla istotnych powodów (np. poinformowanie innych czytelników o wydarzeniach).
  4. Zabrania się dodawania komentarzy: wulgarnych, obraźliwych, naruszających dobra osobiste osób trzecich lub zawierających treści zabronione przez prawo.
  5. Celem komentarzy nie jest prowadzenie jałowych sporów osobistych między czytelnikami.
  6. Wszystkie wpisy stojące w sprzeczności z powyższymi warunkami będą niezwłocznie kasowane w całości bądź w części.
  7. Redakcja interpretuje Regulamin i decyduje, które wpisy, komentarze (lub ich części) należy usunąć i dokona tego w możliwie jak najszybszym czasie.


Właścicielem serwisu info.elblag.pl jest Agencja Reklamowa GABO

Copyright © 2004-2025 Elbląski Dziennik Internetowy. Wszystkie prawa zastrzeżone.


1.6597719192505