Czy władze miasta rozważają budowę koalicji parlamentarzystów, władz wojewódzkich i samorządowych, których zadaniem byłoby lobbowanie za stworzeniem bezpośredniego połączneia Elbląga z Trójmiastem nową drogą kolejową przebiegającą m.in. przez Nowy Dwór Gdański? - pytał radny Sebastian Czyżyk- Skoczyk. Jakie plany w tej kwestii ma Prezydent Elbląga Michał Missan?
Radny przypominał, że były koncepcje dotyczące połączenia naszego miasta z istniejącą dziś SKM-ką czy utworzenia nowej linii w ramach CPK (tzw. Metropolia Ujścia Wisły. - O CPK w ubiegłej kadencji pytał Przewodniczący Rady Miejskiej Pan Antoni Czyżyk – stwierdził.
Ówczesny Prezydent Miasta Pan Witold Wróblewski próbował niejako zrzucić odpowiedzialność za ten temat wyłącznie na rząd wskazując, iż omawiana koncepcja jest jedynie „potencjalna”, a sam projekt „budzi wiele kontrowersji”. W swojej odpowiedzi nie dość, że nie odniósł się do clou całego zagadnienia, ale również zupełnie nie odpowiedział na zadane wówczas drugie pytanie Pana Przewodniczącego
- zaznaczył Sebastian Czyżyk- Skoczyk.
Prezydent zapewnia, że sprawy związane z Centralnym Portem Komunikacyjnym, w szczególności w kontekście naszego miasta, są monitorowane przeze mnie na bieżąco. - Według dokumentu wdrażającego do dokumentu „Program inwestycyjny Centralny Port Komunikacyjny – stwierdził Michał Missan. - Etap II.2024-2030” (przyjętego uchwałą nr 201 Rady Ministrów z dnia 24 października 2023 r.) za kluczowe decyzje dla przedsięwzięcia Centralny Port Komunikacyjny uznaje się wspomnianą przez Pana Radnego „Koncepcję przygotowania i realizacji inwestycji Port Solidarności – Centralny Port Komunikacyjny dla Rzeczypospolitej Polskiej” (przyjętą przez Radę Ministrów uchwałą nr 173/2017 z dnia 7 listopada 2017 r.).
W tej Koncepcji znajduje się „Metropolia Ujścia Wisły” z budową linii kolejowej Elbląg – Nowy Dwór Gdański – Gdańsk. Rząd Premiera Donalda Tuska dokonał weryfikacji dotychczasowych założeń komunikacyjnych i zapowiedział nowe rozwiązania dotyczące rozbudowy sieci komunikacyjnej w Polsce
– zaznaczył Michał Missan.
Jednym z głównych założeń nowego komponentu kolejowego, jak podkreślił Michał Missan, jest umożliwienie podróży między Warszawą a głównymi miastami Polski w czasie 100 minut.
Moim zamierzeniem w powyższej kwestii jest zabieganie o najlepsze i najbardziej korzystne rozwiązania dla Elbląga i jego mieszkańców
– dodał Prezydent Elbląga.
Czy zdaniem naszych cztelników takie połącznie powinno zostać stworzone?
Połączenie bezpośrednie Elbląga z Warszawą w liczbie min. 2 dziennie (optymalnie były 3 połączenia) to priorytet. Połączenia z przesiadką w Malborku się nie sprawdzają, przetestowane wielokrotnie, pociągi są opóźnione i nie czekają na siebie. Nie raz zostawałem 2 godz. bez połączenia do Elbląga. Połączenia PKS Elbląg nie ma niż żadnego, a w niektóre dni pozostał tylko aż 1 autobus Flixbus dziennie. To jest żenada. Inne miasta mają połączenia IC z Warszawą co 1 lub 2 godz., a Elbląg nie ma żadnego. Największe miasto w Polsce bez połączenia ze stolicą.
ja czekam jednak na port i lotnisko w Elblągu , tak samo realne :-))))
Wypisujecie bzdury aby ludzi czymś zając. Niekomentujcie tego bo to bzdura zastępcza.
Kiedyś były plany zbudowania całkowicie nowej linii magistralnej biegnącej od Gdańska przez Nowy Dwór Gdański, Elbląg, Dzierzgoń, Iławę a potem do Warszawy starą linią. Aktualny czas przejazdu z Gdańska do Warszawy skróciłby się z 2.5 godziny do 2 godzin przy założeniu budowy linii VMAX=160KMH. Ba nawet za niemca podobna linia istniała aż do Zalewa z odnogą do Miłomłyna, budowana była linia do Iławy oraz planowane przedłużenie do Nowego Dworu Gdańskiego(wraz z przeładownią wąskotorowej ZKD) ale wojna przerwała pracę a po wojnie zlikwidowano całkowicie linie. Fakt były plany jej odbudowania ale rozbudowa linii LK353(Olsztyn - Iława) z 1 torowej na 2 torową była ważniejsza. Teraz też taka linia nie powstanie bo prezydent miasta Olsztyn oraz marszałek województwa Olsztyńskiego się nie zgodzi.
I kolejne tylko gadki i nic więcej. Zero konkretów a tylko powoływania komisji, doradców i bzdurne konsultacje społeczne. Kiedy Missan i jego zastępcy oraz radni nieporadni wezmą się do roboty. Tylko kasę biorą i nic więcej. Po co Missan ma tylu zastępców !
Monty Python po elbląsku - koszt ok 8 miliardów złotych lekko licząc czyli 4 przekopy Mierzei Wiślanej. Deficyt budżetu Polski na rok 2025 to 295 miliardów - powodzenia. Już teraz wiecie dlaczego Elbląg wygląda tak jak wygląda. Następny pomysł to kosmodrom NASA i stocznia remontowa atomowych łodzi podwodnych w końcu przekop już jest.
Niema szansy na powstanie takiej linii z pieniędzy innych niż rządowe. Z województwa nie będzie także żadnego wsparcia bo taka linia stanowi zagrożenie na Olsztyna, rozwój Elbląga jest im nie na rękę. Także 7 linii tramwajowych dla Olsztyna(za ponad 2mld zł) a dla Elbląga co najwyżej dodatkowe drezyny w celu dojazdu do Gdańska. Jeżeli weźmiemy pod uwagę ile kosztowały podobne inwestycje to 2mld zł starczyło by bez problemu na budowę takiej linii wraz z nowym dworcem a nie aktualnym "zabytkiem". Jakoś nie było problemu zburzyć stary Olsztyński dworzec z 1872r. przypomnę że nowy-stary dworzec budowano w latach 1969-73 i w jego miejsce wybudowano nowy który już nie istnieje bo powstał kolejny który dalej się buduje. Dworzec powinien być reprezentacyjną częścią miasta dla przyjezdnych.
dlaczego w tytule Tuska , a nie premiera Donalda Tuska , czy tak samo będzie nazwany prezes PiS - tylko Kaczyński . Szanujmy się , nie tylko swoich
@Stefan Rembelski - 8mld zł to chyba za linie KDP(kolei szybkich prędkości) a nie linie z prędkościami 160km/h. Tutaj z września tego roku, co można zrobić za 6mld zł: https://www.plk-sa.pl/o-spolce/biuro-prasowe/informacje-prasowe/szczegoly/przetargi-za-ponad-6-mld-zl-dla-lepszych-podrozy-koleja-10048 także ja bym szedł w kierunku góra 3mld zł jeżeli weźmiemy pod uwagę koszty innych inwestycji kolejowych. Zwłaszcza że budowa nowej linii jest często tańsza niż remont aktualnej że względu na trudności w działaniu linii w tym czasie(na nowej linii w tym czasie niema ruchu), wywiezienie oraz utylizacja wszystkich dotychczasowych elementów elektrycznych, torowiska itp.
Moim zamierzeniem w powyższej kwestii jest zabieganie o najlepsze i najbardziej korzystne rozwiązania dla Elbląga i jego mieszkańców - To odpowiedż Prezydenta Elbląga na temat połączenie kolejowego z Eg. przez N.Dwór do Gdańska . Jest tak ogólna i wymijająca ,że ręce opadają i nadal nie wiemy jaka jest koncepcja prezydenta Missana odnosnie zbliżenia / włączenia Elbląga do aglomeracji Trójmiejskiej .