Tramwaj "4" pojedzie ulicą 12 Lutego. To raczej pewne. Jednak to nie jedyna zmiana, która w najbliższych miesiącach czeka elblążan. Będzie ich więcej. Na razie Zarząd Komunikacji Miejskiej w Elblągu przygotował swoje propozycje. Niektóre, jak znaczne zmniejszenie liczby kursów "9" mogą być zaskakujące.
Wraz z włączeniem do ruchu budowanego właśnie fragmentu torowiska w ciągu ulicy 12 Lutego niektóre tramwaje, a także autobusy pojadą innymi trasami. Okazuje się, że sprawa nie jest wcale taka prosta. Zarząd Komunikacji Miejskiej przygotował trzy warianty zmian. Z propozycjami funkcjonowania komunikacji miejskiej po ukończeniu inwestycji zapoznali się dzisiaj (27 czerwca) radni z komisji gospodarki.
Każdy z wariantów ma punkt wspólny - zmianę trasy linii nr 4, która puszczona by została przez nowy odcinek przy ul. 12 Lutego.
Przy opracowaniu tych wariantów wzięliśmy pod uwagę istniejący układ drogowy, a także oczekiwania mieszkańców. My rekomendujemy wariant numer 3, który zakłada przetrasowanie "4" na ulicę 12 Lutego, a także zmianę trasy linii nr 13, tak aby autobus na jednym kierunku przejeżdżał przez ulicę Moniuszki, zapewniając w ten sposób połączenie dla osiedli z północnej części miasta. Autobus linii nr 9 zostałby na tej samej trasie, ale funkcjonował zupełnie inaczej. W dni robocze kursowałby tylko do Elbląskiego Parku Technologicznego, to byłoby około 5 kursów dziennie. W weekendy zapewniałby dojazd do targowiska miejskiego (soboty) i powrót z Centrum Rekreacji Wodnej "Dolinka" (niedziele). Uważamy, ze zaletą tego rozwiązania jest przede wszystkim jego prostota, wydaje się, że nikt nie powinien być z niego niezadowolony. Wadą może być obsługa dojazdu do CRW. Wprowadzenie takich zmian pozwoliłoby zaoszczędzić miastu 200 tysięcy złotych rocznie na komunikacji miejskiej, to wynikałoby głównie z przycięcia linii nr 9
- mówił Artur Bartnik z Zarządu Komunikacji Miejskiej w Elblągu.
Jakie są pozostałe propozycje ZKM? Wariant nr 1 zakłada przetrasowanie linii tramwajowych nr 4 i 5, które kursowałyby przez ul. 12 Lutego. Część ich dawnej trasy przejęłaby linia autobusowa nr 12, zapewniając komunikację z Placem Słowiańskim. Autobus "9", obecnie najszybsza linia łącząca dworzec z Aleją Odrodzenia, na końcu obsługująca również EPT, w tej propozycji obsługiwałaby CRW "Dolinka". Zamiast niego na Aleję Odrodzenia miałby docierać autobus nr 14, który przy okazji wziąłby na siebie obsługę EPT.
Wariant nr 2 jest prostszy. W tym przypadków, "4" również kursowałaby ulicą 12 Lutego. "5" zostawiono by jednak w spokoju. Autobusy linii nr 9 funkcjonowałyby jak w pierwszej propozycji. "14" dojeżdżałaby na Aleję Odrodzenia, jednak kursy do EPT wykonywałby by autobusy linii nr 8 lub 17.
Wszystkie trzy warianty w przyszłym tygodniu powinny pojawić się na stronie Zarządu Komunikacji Miejskiej. Elblążanie będę mogli wskazać, który z nich najbardziej im odpowiada lub zaproponować swoje rozwiązanie.
Planowane zmiany zostaną poddane konsultacjom, które mogą potrwać nawet miesiąc. Zobaczymy, co mieszkańcy powiedzą na ten temat, jakie uwagi wniosą
- mówi Irena Szlas-Zielińska, kierownik Referatu Gospodarki Komunalnej Urzędu Miejskiego w Elblągu.
Część radnych komisji gospodarki wskazywała na potrzebę lepszego skomunikowania centrum Dolinka z dzielnicami takimi jak Zawada czy Nad Jarem i zwracała uwagę, że wprowadzane zamiany stały się przyczynkiem do szerszej dyskusji na temat tego, jak powinna funkcjonować komunikacja miejska w Elblągu.
Propozycję przygotowaliśmy w obszarze realiów ekonomicznych. Inwestycja prawdopodobnie zakończy się we wrześniu, więc chodzi o to, aby przygotować zmiany jak najszybciej. Nie chciałbym też mitologizować tej inwestycji, my nie przebudowujemy nią całego układu komunikacyjnego Elbląga, to jest tylko krótki odcinek. Jeżeli ktoś oczekuje, że z powoduje tej krótkiej linii tramwajowej należy przewrócić cały układ komunikacyjny to są kiepskie propozycje
- mówi Zbigniew Orzech, dyrektor ZKM w Elblągu.
Zmiany, jeśli inwestycja zostanie zakończona terminowo, powinny zostać wdrożone 1 listopada.
Ja mam tylko pytanie, kto z UM kazał ZKM szukać oszczędności w zbiorkomie? Czyżby same szczyty?
Ok, wszystko fajnie, miasto rozwija sieć tramwajową i nikt raczej nie powinien na to narzekać. Ale pozostaje jedno... UM usłyszał głos mieszkańców i wprowadził (pewnie z bólem, ale udało się) zapowiadanie kolejnego przystanku przez lektora. Czy nie warto byłoby W KOŃCU zmienić tych PRZESTARZAŁYCH I KOMPLETNIE NIECZYTELNYCH ROZKŁADÓW JAZDY? Czy nie można byłoby rozpisać po kolei całej trasy danej linii (nazw przystanków i czasu przejazdu), nie tylko tramwajowej, wzorem Trójmiasta czy nawet znienawidzonego tu Olsztyna? Dla mieszkańców jest to uciążliwe (chyba że znają trasy na pamięć), ale dla turystów i osób nieznających miasta to istna udręka....
Największym problemem w tej firmie tramwajowej jest jej naczelny. Czy trzeba protestów pracowników by dotarło że ten człowiek nienafaje się.
Już tu tyle razy pisano by uzdrowić i by był zysk w tramwajowym zakładzie muszą być rozbudowane nowe trasy. Ul. Mazurska przez zawade i krolewiecka przez fromborska. Jeśli tego nie wykonanie puste wagony i plakat.
Kto tu jest kiepski ale szczerze
Konsultowano z mieszkańcami ??? Gdzie i kiedy ?
13 na zatorze , po co ? Pewnie powiecie że po to by zatorze mialo komunikację z centrum ale czy trzy linie na to nie wystarczą więc po co pchać tam wiecznie opóźniona 13 . Zatorze nie ma również połączenia z zawodziem i ludzie muszą się przesiadac więc bez 13 przeżyją .
Linia nr. 13 powinna chodzić na ulicę Łódzką stale , nie jak jest obecnie , raz jedzie na ul. Łódzką , a raz tylko do dworca Ta linia jest wykorzystywana przez ludzi starszych do wojewódzkiego szpitala . Uważam ,że ta zmiana powinna nastąpić jak tylko jest to możliwe .
Wiem,że to co napisałem jest nierealne.Ale bym tutaj wprowadził 4-ty wariant.Tzn:Skróciłbym linię nr 1 do pętli przy Obr.Pokoju [Druska,1-go Maja,Browarna,Obr.Pokoju] (gdyż uważam,że jest ona zbędna kiedy na pętlę Ogólna jeżdżą 3,4 i 5 a 1-ka jeździ prawie pusta).Linię nr 2 przeniósłbym z powrotem na Saperów [Saperów,1-go maja,Królewiecka,Marymoncka] (Linie 1 i 2 byłyby tzw liniami historycznymi,które jeździłyby po swoich pierwotnych trasach).W zamian za linię nr 2 z pętli Druska utworzyłbym linię tramwajową nr 6,która kursowałaby z w/w pętli przez 12-go lutego do pętli Marymoncka (w/g mnie idealne połączenie do Parku Wodnego-Dolinka i W.Sz.Z przez 12-go lutego).
Nic nie przebije zawieszenia jedynki dla powołania linii 44. Wszystkie tytuły i nagrody tym dwóm głowom, które wymyśliły i zatwierdziły przemianowanie jedynki na 44. Logika i ekonomia się kłania obu tym głowom.