Do końca listopada zakończyć się mają wszystkie prace związane z budową nowego wiaduktu w ciągu ul. Warszawskiej. Realizowany od podstaw obiekt zyskał już płytę, po której już wkrótce odbywał się będzie ruch pojazdów. Jeżeli dopiszą warunki atmosferyczne, pierwsi kierowcy powinni przejechać wiaduktem już w grudniu.
Realizowana przez GDDKiA inwestycja rozpoczęła się na początku grudnia zeszłego roku od rozbiórki starego i uszkodzonego wiaduktu na wylocie w kierunku Malborka. Po rozebraniu konstrukcji oraz fundamentów dotychczasowego wiaduktu, wykonano roboty związane z wbijaniem pali prefabrykowanych w miejscu jego podpór. Następnie, w lutym wykonawca rozpoczął prace żelbetowe związane z wykonaniem fundamentów nowego obiektu. Po ich ukończeniu w kwietniu ruszyły prace betoniarskie związane ze wznoszeniem filarów i przyczółków wiaduktu.
W czerwcu z kolei do Elbląga trafiły pierwsze elementy konstrukcji stalowej wiaduktu. Na przełomie sierpnia i września 30 belek nośnych (każda ważąca około 60 ton i licząca około 39 metrów długości) zostało ułożonych na oczepach podpór filarów, tworząc 5 przęseł nowego obiektu. Przez ostatni miesiąc wykonawca zazbroił płytę ustroju nośnego na górnej części belek, oraz zalał ją betonem. W tej chwili prace są już na ostatniej prostej.
Obecnie wykonujemy izolację płyty pomostu i zasypkę za przyczółkami. W przyszłym tygodniu planujemy ustawienie krawężnika, montaż desek gzymsowych oraz zbrojenie kapy chodnikowej. Następnie do wykonania zostaną jeszcze płyty przejściowe, podbudowy na dojazdach oraz ułożenie nawierzchni asfaltowej na odcinku 400 m - 200 metrów na wiadukcie i po 100 metrów na dojazdach z obu stron
- wylicza Maciej Stacewicz, kierownik robót mostowych w firmie Vistal Gdynia, która w konsorcjum z firmą Most z Sopotu, jest głównym wykonawcą inwestycji.
Nowy obiekt o nośności klasy A będzie poszerzony o jednostronny chodnik dla pieszych i rowerzystów. Oprócz budowy wiaduktu o zespolonej, stalowożelbetowej konstrukcji przęseł, zakres robót obejmuje m.in. przebudowę dojazdów do wiaduktu oraz budowę kanalizacji deszczowej z przebudową urządzeń melioracyjnych.
Cała inwestycja kosztować będzie 19,5 mln zł. Miasto Elbląg dołoży do tej puli z własnego budżetu około 4,6 mln zł. Wykonawca zamierza ukończyć całe zadanie w terminie, który zgodnie z umową planowany jest do końca listopada 2016 r.
Jeżeli aura będzie sprzyjająca i unikniemy większych i długotrwałych opadów deszczu oraz ewentualnych późniejszych mrozów, powinniśmy dotrzymać terminu
- mówi Maciej Stacewicz, kierownik robót mostowych w firmie Vistal Gdynia.
Mam pytanko. Jaki jest czas użytkowania obiektu ? Ile lat nam będzie służył ?
póki pociąg się nie wykolei i nie wjedzie w filary zdj 12 :)
Bez obaw, zaraz znowu zamkną i będą remontować.
Jaki jest sens budowy wiaduktu, jeśli pociąg tamtędy jeździ raz na tydzień?