Poniedziałek, 23.12.2024, Imieniny: Dagna, Wiktoria, Slawomir
Nie masz konta? Zarejestruj się »
zdjęcia
filmy
baza firm
reklama
Elbląg » artykuły » artykuł z kategorii INWESTYCJE

Jest rozwiązanie dla zawalidrogi w Nowakowie. Most pontonowy mogą zastąpić mosty zwodzone

10.09.2015, 11:00:55 Rozmiar tekstu: A A A
Jest rozwiązanie dla zawalidrogi w Nowakowie. Most pontonowy mogą zastąpić mosty zwodzone
Istniejący most pontonowy na rz. Elbląg w Nowakowie (Fot. Adrian Sajko)

165 milionów złotych kosztować ma budowa dwóch „pośrednich” mostów zwodzonych na rzece Elbląg i Kanale Jagiellońskim. Obiekty miałyby połączyć Wyspę Nowakowską z Elblągiem i dalej z drogą S7. Ich realizacja ma rozwiązać problem zawalidrogi w żegludze do elbląskiego portu, jaką jest most pontonowy w Nowakowie. Na chwilę obecną nie wiadomo jednak, czy mosty będą budowane. Jak podkreśla Miasto, zależy to od współpracy wielu podmiotów, a także pozyskania na ten cel środków zewnętrznych.

W lutym tego roku, Urząd Miejski zlecił firmie Znak Gdańsk opracowanie Studium Techniczno – Ekonomiczno – Środowiskowego, które miało wskazać najlepsze rozwiązanie dla likwidacji bariery nawigacyjnej w postaci mostu pontonowego w Nowakowie. Przeprawa przez rzekę Elbląg od lat stanowi bowiem barierę w rozwoju elbląskiego portu. Studium poprzedziły ekspertyzy, które gdańska firma wykonała za prawie 156 tys. zł (środki pochodziły z unijnego dofinansowania).

W ekspertyzie dokonano analizy wpływu bariery nawigacyjnej w postaci mostu pontonowego na rzece Elbląg w Nowakowie, na sytuację społeczno-gospodarczą regionu. Przedstawiono także warianty możliwych rozwiązań lokalizacyjnych w zakresie komunikacji drogowej, które zakładają likwidację istniejącego mostu pontonowego i skomunikowanie miejscowości Nowakowo z miastem Elbląg przy umożliwieniu optymalnego dostępu terenów sąsiadujących z tym układem drogowym do drogi ekspresowej S7

– informuje Joanna Urbaniak, rzecznik prasowy Prezydenta Elbląga.

Autorzy opracowania pod uwagę brali budowę mostów wysokich lub mostów zwodzonych. W pierwszym przypadku analizowano postawienie dwóch mostów stałych „wysokowodnych” na rzece Elbląg i na Kanale Jagiellońskim (oba o świetle pionowym 15 m przy szerokości przęsła ok. 50 m dla rzeki i 25 m dla kanału, bez podpór w rzece/kanale). Drugi wariant mówił o budowie mostów zwodzonych „pośrednich”. Pierwszego na rzece Elbląg o świetle pionowym 9 m przy rozpiętości przęsła ok. 25 m oraz drugiego na Kanale Jagiellońskim o świetle pionowym 6 m przy rozpiętości przęsła ok. 12 m.

W obu wariantach most na rzece Elbląg zlokalizowany byłby w rejonie oczyszczalni ścieków przy ul. Mazurskiej, gdzie także miałoby miejsce włączenie nowopowstałego układu drogowego do drogi wojewódzkiej numer 503. W trakcie konsultacji społecznych takiego rozwiązania uzgodniono także, że skomunikowanie z Nowakowem odbywałoby się poprzez zmodernizowanie drogi biegnącej za wałem przeciwpowodziowym wzdłuż rzeki Elbląg

– przekazała nam Joanna Urbaniak, rzecznik prasowy Prezydenta Elbląga.

Obiekty miałby zostać zlokalizowane w odległości 2 km na południe od istniejącego mostu w Nowakowie. Mosty miałby być częścią tzw. trasy północnej Elbląga, która w swoim zamierzeniu połączyć ma ul. Fromborską i Modrzewinę z drogą ekspresową nr 7. Wybrany do realizacji most zostałby włączony w ul. Mazurską na wysokości skrzyżowania z drogą dojazdową do Zakładu Utylizacji Odpadów. Po przekroczeniu rzeki Elbląg, nowa trasa zmierzałaby w kierunku południowym w stronę ekspresowej „siódemki”. Inwestycja ta wymagałaby budowy drugiego mostu, tym razem na Kanale Jagiellońskim (kilometr na północ od Bielnika Pierwszego). Zakończenie trasy przewidziano w pobliżu przyszłego węzła Kazimierzowo na drodze S7. Łącznie nowa droga łącząca ul. Mazurską z ekspresową „siódemką” liczyłaby ok. 5,5 km.

Autorzy ekspertyzy, biorąc pod uwagę kryteria techniczne, kosztowe, społeczno-środowiskowe i techniczno-środowiskowe, zarekomendowali do dalszej realizacji wariant drugi tj. budowę mostów zwodzonych o wysokości pomostu nad poziom wody, umożliwiającej swobodną żeglugę większości jednostek pływających bez otwierania. Otwieranie pomostów w tym rozwiązaniu, występowałoby sporadycznie ze wskazaniem na sezon letni. Koszt inwestycji oceniono na 165 milionów złotych

– informuje rzecznik prasowy Prezydenta Elbląga.

Joanna Urbaniak dodaje jednocześnie, że przedmiotowa ekspertyza nie jest studium wykonalności, a stanowi jedynie przyczynek do wyboru sposobu realizacji likwidacji bariery nawigacyjnej, którą stanowi most pontonowy w Nowakowie. Decyzja o przystąpieniu do realizacji tego przedsięwzięcia, wymaga wspólnego działania gminy Miasto Elbląg, gminy Elbląg, powiatu elbląskiego, Urzędu Morskiego w Gdyni, Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku oraz Zarządu Dróg Wojewódzkich w Olsztynie. - Przede wszystkim jednak wymaga znalezienia źródeł finansowania. Do tej pory decyzja o przystąpieniu do realizacji zadania jeszcze nie zapadła – zaznacza rzecznika Prezydenta Elbląga.

Rafał Kadłubowski
Wyślij wiadomość do autora tekstu

Oceń tekst:

Ocen: 4

%50.0 %50.0


Komentarze do artykułu (6)

Dodaj nowy komentarz

  1. 1
    +3
    ~ Kat Na Idiotów
    Czwartek, 10.09

    Toż to cuda Panie cuda! Tylko skąd wziąć dukaty na te cuda?!

  2. 2
    --5
    ~ marek elblaski
    Czwartek, 10.09

    A z dupy...

  3. 3
    +6
    ~ OK?
    Czwartek, 10.09

    Jeśli mają być zwodzone to musicie spełnić trzy warunki. Pierwszy to most musi być tak skonstruowany, aby mieć możliwość wjazdu pojazdów ciężarowych, dzięki temu będzie wykorzystany w 100%. Drugi warunek to most musi być tak zbudowany, aby prześwit tranzytowy wynosił ok. trzech metrów od lustra wody, aby nie musieli otwierać mostu każdej łódce tak jak ma to miejsce na źle zrobionym moście w Elblągu (90% jednostek turystycznych zmieści się pod mostem bez konieczności otwierania), dzięki czemu nie będzie częstym utrudnieniem dla okolicznych mieszkańców. Trzeci warunek to szerokość filarów mostu, która powinna być większa niż dotychczas na moście pontonowym, ponieważ Urząd Morski będzie miał kolejny pretekst, aby nie uruchamiać żeglugi nocnej w obawie o kolizję barek przy słabszej widoczności

  4. 4
    +1
    ~ turban
    Czwartek, 10.09

    łohhoho alez dlugo nad tym decydenci mysleli. ciekawe skad wezma kase skoro wazniejsze jest obecnie kupczenie stolkami? a jesli uda im sie pozyskac cos z uni to ile przy tym nakradna? i wreszcie pytanie kiedy oddadza most do uzytku i czy bedzie on wykonany tak tandetnie jak te na starowce? obecnie na moscie niskim znowu wywalilo guza na drewnianej kostce

  5. 5
    +3
    ~ Elbinger
    Piątek, 11.09

    Mosty zwodzone (o odpowiedniej wielkosci i odpowiednim przeswicie dla malych jednostek przy zamknieciu) wydaja sie najbardziej sensownym rozwiazaniem. Na dodatek realnym w wymiarze finansowym. O ich duzej przydatnosci na tych ziemiach swiadczy spora liczba starych, nieraz juz nieuzywanych podobnych mostow - obecnie artefaktow techniki. Budowa mostu wysokiego w Nowakowie, jeszcze niedawno forsowana przeciez przez p. Senatora, obok wyzszych kosztow niosla by jednak wieksze ograniczenia dla zeglugi i przyszlosci elblaskiego portu (takze elblaskich przystani jachtowych).

  6. 6
    +2
    ~ żeglarz_1
    Niedziela, 13.09

    Skoro buduje się Pętlę Żuławską, która może ściągnąć w okolice Elbląga i na Zalew Wiślany jachty które dziś zapychają już Wielkie Jeziora Mazurskie, to warto zrobić z głową infrastrukturę dla żeglarzy. Skoro port w Elblągu ma mieć jakieś znaczenie gospodarcze, to również warto usunąć przeszkody na drodze żeglugowej do portu. Już z samej turystyki żeglarskiej można mieć duże pieniądze, bo to nie tylko restauracje, sklepy, opłaty portowe, handel z żeglarzami, ale też szansa na remonty jachtów, opłaty za zimowanie, slipowanie, szansa na powstanie stoczni jachtowych. To duża szansa dla regionu. Polacy się bogacą i coraz więcej stać na coraz droższe jachty. Ale polskie stocznie jachtowe produkują mnóstwo na eksport świetnych jachtów.

Redakcja serwisu info.elblag.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie.
Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.


Regulamin komentowania artykułów w serwisie info.elblag.pl

W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie info.elblag.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.

  1. Komentujący umieszczając treści sprzeczne z prawem musi liczyć się, że może ponieść odpowiedzialność karną lub cywilną.
  2. Komentarze dodawane przez czytelników służą prowadzeniu poważnej i merytorycznej dyskusji na temat zamieszczonych wiadomości oraz problemów z nimi związanych.
  3. Czytelnicy mogą umieszczać informacje i opinie niezwiązane z treścią artykułów dla istotnych powodów (np. poinformowanie innych czytelników o wydarzeniach).
  4. Zabrania się dodawania komentarzy: wulgarnych, obraźliwych, naruszających dobra osobiste osób trzecich lub zawierających treści zabronione przez prawo.
  5. Celem komentarzy nie jest prowadzenie jałowych sporów osobistych między czytelnikami.
  6. Wszystkie wpisy stojące w sprzeczności z powyższymi warunkami będą niezwłocznie kasowane w całości bądź w części.
  7. Redakcja interpretuje Regulamin i decyduje, które wpisy, komentarze (lub ich części) należy usunąć i dokona tego w możliwie jak najszybszym czasie.


Właścicielem serwisu info.elblag.pl jest Agencja Reklamowa GABO

Copyright © 2004-2024 Elbląski Dziennik Internetowy. Wszystkie prawa zastrzeżone.


1.0585999488831