Powiały cieplejsze wiatry, a co za tym idzie - wodniacy powoli ruszają na żeglarski szlak. Jednak wszyscy zakochani w malowniczych krajobrazach Kanału Elbląskiego będą się musieli uzbroić w cierpliwość; kanał jest obecnie rewitalizowany; zakończenie remontu przewidziano wprawdzie na koniec 2014 roku, ale pochylnie - jego największa atrakcja - miały zostać udostępnione żeglarzom już w maju tego roku. Niestety z powodu utrudnień i ze względu na ciągle realizowane roboty budowlane, wyłączone z eksploatacji żeglugowej będą pochylnie: Buczyniec, Kąty, Oleśnica, Jelenie, Całuny oraz śluzy: Zielona i Miłomłyn. Za remont na odcinkach między pochylniami, od wrót Buczyniec do pochylni Całuny odpowiada firma MELBUD S.A. – ta sama, która w Elblągu wykonała prace melioracyjne i odnowę odcinka rzeki Kumieli.
Kanał Elbląski to najdłuższy odcinek żeglowny w Polsce i niekwestionowane dzieło sztuki inżynieryjnej, a także fenomen epoki w której został zbudowany. Różnica poziomów wody na kanale wynosi około 100 metrów, a jego oryginalność polega na tym, że tradycyjne śluzy zostały zastąpione pięcioma pochylniami. Projektantem i budowniczym był Georg Jacob Steenke, inwestorem król Prus Fryderyk Wilhelm II Hohenzollern.
W 2011 roku Kanał Elbląski, decyzją Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej, został wpisany na listę Pomników Historii. Dołączył tym samym do obiektów o szczególnym znaczeniu dla dziedzictwa kulturowego naszego kraju. Teraz wreszcie doczekał się remontu. Modernizacja Kanału Elbląskiego rozpoczęła się w 2011 roku. Jej koszt sięga 115 mln zł. Dotychczas zakończono przebudowę kanału na szlakach żeglownych: Miłomłyn-Ostróda-Stare Jabłonki, Miłomłyn-Iława oraz Jeziora Ruda Woda-Jezioro Bartężek.
Kanał Elbląski to najdłuższy odcinek żeglowny w Polsce i niekwestionowane dzieło sztuki inżynieryjnej, a także fenomen epoki w której został zbudowany. Różnica poziomów wody na kanale wynosi około 100 metrów, a jego oryginalność polega na tym, że tradycyjne śluzy zostały zastąpione pięcioma pochylniami. Projektantem i budowniczym był Georg Jacob Steenke, inwestorem król Prus Fryderyk Wilhelm II Hohenzollern.
W 2011 roku Kanał Elbląski, decyzją Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej, został wpisany na listę Pomników Historii. Dołączył tym samym do obiektów o szczególnym znaczeniu dla dziedzictwa kulturowego naszego kraju. Teraz wreszcie doczekał się remontu. Modernizacja Kanału Elbląskiego rozpoczęła się w 2011 roku. Jej koszt sięga 115 mln zł. Dotychczas zakończono przebudowę kanału na szlakach żeglownych: Miłomłyn-Ostróda-Stare Jabłonki, Miłomłyn-Iława oraz Jeziora Ruda Woda-Jezioro Bartężek.
Kolejna część zadania dotyczy przebudowy pochylni; kompleksowa odbudowa wszystkich elementów, urządzeń, obiektów na 5. pochylniach odbywa się w zakresie części hydrotechnicznej, mechanicznej, torowisk, instalacji elektrycznej, sanitarnej, architektonicznej czy łączności radiowej. I tak np. na pochylni Buczyniec powstanie m.in nowa Izba Historyczna Kanału Elbląskiego. Budynek będzie miał trzy kondygnacje i w swojej formie i proporcjach będzie nawiązywał do istniejącego budynku Nadzoru Wodnego, tworząc z nim jedno wnętrze urbanistyczne i będący z nim w ścisłej relacji przestrzennej.
Na co więc mogą liczyć wodniacy w tym sezonie? Planuje się, że czynne szlaki: Jezioro Drużno, Kanał Elbląski od Jeziora Drużno do pochylni Całuny, Kanał Elbląski od wrót przeciwpowodziowych na pochylni Buczyniec do jeziora Jeziorak wraz z jeziorem - bez możliwości przejścia przez śluzę Miłomłyn, Kanał Elbląski od śluzy Zielona poprzez jezioro Drwęckie do jeziora Szeląg wraz z jeziorem oraz Kanał Bartnicki.
Jak informuje Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku, od 1 maja planuje się także udostępnić śluzy: Ostróda i Mała Ruś, ale ze względu na realizowane roboty budowlane wyłączone z eksploatacji żeglugowej będą pochylnie: Buczyniec, Kąty, Oleśnica, Jelenie, Całuny oraz śluzy: Zielona i Miłomłyn - W sezonie nawigacyjnym nie będzie także możliwości uprawiania żeglugi na odcinku Kanału Elbląskiego z pochylniami: od pochylni Całuny do pochylni Buczyniec oraz na odcinku od śluzy Miłomłyn do śluzy Zielona, w kierunku jeziora Drwęckiego – podaje w komunikacie RZGW w Gdańsku.
Prace tej części zadania przedłużają się, gdyż wykonawca natrafił na trudności, których nie przewidziano. Po spuszczeniu wody okazało się, że część XIX-wiecznych urządzeń jest w gorszym stanie niż się spodziewano, zaś dokumentacja zabytkowego kanału była niekompletna lub rozproszona po muzeach.
Pracami na odcinkach między pochylniami, od wrót Buczyniec do pochylni Całuny zajmuje się przedsiębiorstwo MELBUD S.A. – to samo, które odpowiadało za odnowę odcinka rzeki Kumieli w Elblągu. Prace obejmą tu przede wszystkim oczyszczenie i odmulenie kanału, umocnienia brzegowe oraz inne roboty porządkowe.
Pełna rewitalizacja Kanału Elbląskiego ma się zakończyć w maju 2015 roku.
Plik ze zdjęciami i informacją o stanie zaawansowania prac realizowanych na odcinkach pochylniowych i na śluzach, dostępny jest na stronie.
Przynajmniej dobrze napisaliscie nazwe kanalu!
Natychmiastowa kontrola na budowie potrzebna od zaraz.Tam dzieją się cuda.
co na to wcisla? to tez nie jego brocha? a to ze pochylnie sa nieczynne od dwoch lat to czyja wina? a to ze ich elementy ktore lezaly przez dlugi czas bez zabezpieczenia zostaly rozkradzione to czyja to wina? co ma do powiedzenia w tej sprawie pan "jestem autorytetem"???
I MELPOL też tam robi :)
znajomy ostatnio robił zdjęcia nad kanałem i z tego co widać nie zanosi się na rychłe otwarcie https://www.facebook.com/impactairteam/photos/a.268852153238404.1073741829.259785394145080/272729092850710/?type=3&theater