Przez najbliższe dwa lata Kanał Elbląski będzie niedostępny dla ruchu turystycznego ze względu na kolejny etap jego modernizacji. W najbliższym czasie m.in. remontowane będą wszystkie pochylnie znajdujące się na zabytkowym obiekcie. Prace te planowo potrwają do końca 2014 r. To największa i najbardziej kosztowna część całego przedsięwzięcia, jakim jest rewitalizacja Kanału Elbląskiego.
Modernizacja Kanału Elbląskiego rozpoczęła się w 2011 roku. Jej koszt sięga 115 mln zł. Jak dotąd podejmowane prace nie miały większego wpływu na warunki żeglugowe. Prace polegały na odmulaniu dna oraz wzmacnianiu brzegu kanału.
Kolejne zadanie, wchodzące w skład rewitalizacji historycznego obiektu hydrotechnicznego, obejmuje przebudowę 5 pochylni. Jest to najważniejsza i najbardziej kosztowna część całego projektu pod nazwą „Rewitalizacja Kanału Elbląskiego na odcinkach: Jezioro Drużno – Miłomłyn, Miłomłyn – Zalewo, Miłomłyn – Ostróda – Stare Jabłonki”.
W zadaniu tym przebudowane zostaną pochylnie Buczyniec, Kąty, Oleśnica, Jelenie i Całuny, po których kolejne wycieczki ruszą dopiero za ok 2-3 lata. Generalnie, kompleksowa odbudowa wszystkich elementów, urządzeń, obiektów na 5 pochylniach odbywać się będzie w zakresie części hydrotechnicznej, mechanicznej, torowisk, instalacji elektrycznej, sanitarnej, architektonicznej czy łączności radiowej. Na pochylni Buczyniec powstanie m.in nowa Izba Historyczna Kanału Elbląskiego. Budynek będzie miał trzy kondygnacje i w swojej formie i proporcjach będzie nawiązywał do istniejącego budynku Nadzoru Wodnego, tworząc z nim jedno wnętrze urbanistyczne i będący z nim w ścisłej relacji przestrzennej.
Dzisiaj, 11 stycznia, Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku, jako beneficjent całego przedsięwzięcia, poinformował o podpisaniu z wykonawcą inwestycji - firmą Mostostal Warszawa S.A. umowy, na wykonanie tej części robót. Ogromne przedsięwzięcie pochłonie prawie 52 mln zł.
W 2010 roku Kanał Elbląski wpisany został, decyzją Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej, na listę Pomników Historii. Dołączył tym samym do obiektów o szczególnym znaczeniu dla dziedzictwa kulturowego naszego kraju.
Jest to perełka na skalę europejską / podobno w Ameryce Północnej też jest coś podobnego i chyba jest już czas najwyższy aby ten unikat doprowadzić do takiego stanu,aby następne pokolenia mogły dalej korzystać z tej atrakcji.Byłam na pochylni w Buczyńcu wielokrotnie ,zawsze pod wrażeniem tej myśli technicznej.
Przebudowa torowisk na większe wózki i przebudowa toru wpływania statku na wózki.Kombinują bo nowe statki są większe.TO NISZCZENIE ZABYTKU.
no tak przebudowują zabytek do potrzeb nowych statków bo jakiemuś gn...wi wymiary się pomyliły. "Pomnik Historii o szczególnym znaczeniu dla dziedzictwa kulturowego naszego kraju" zostanie przebudowany. Mam nadzieją zaraz potem zabiorą się za przebudowę zamku malborskiego
No i przyszedł czas na Pochylnie . Rozpie**** i nie złożą powiedzą ze nie rentowne . Oni POpaprani potrafią wszystko zniszczyć co Elbląskie
Dlaczego obok pochylni nie ma ścieżki rowerowej .
Dzisiejsze spotkanie (15.01.2013) w kawiarence "Clio" trochę rozczarowało. Panowie referenci przekazali wiedzę, która jest na ogół znana i powielana aż do znudzenia. Dobrze, że nie przekoślawili niemieckiego pochodzenia budowniczego Kanału Oberlandzkiego (Elbląskiego) - wybitnego inż. Georga Jakuba Steenke, który był studentem berlińskiej Akademii Budowlanej u prof. Karla F. Schinkela - tego ostatniego chyba nie trzeba przedstawiać? A inż. Steenke dostał od niego nawet pochwałę. Nie zaznaczono dużego udziału w budowie kanału inż. Carla Lentze - zob. Kanał Iny, most żelazny przez Wisłę w Tczewie - tam był nawet relief z inż. Lentze, a przecież Lentze był czynny przy budowie Kanału Suezkiego. Ale skąd ustalenie, że inż. Steenke mieszkał przy Lustgarten 3? Steenke mieszkał od 1836 r. przy ...
pytam was rządzący - a kiedy ostatni raz byłeś w okolicach Kanału Elbląskiego? Bo coś wydaje się, że tak dawno iż najstarsi ludzie we wsi tego faktu nie pamiętają! Ścveżka rowerowa funkcjonuje od wielu lat. Od pochylni Całuny Nowe do pochylni w Buczyńcu jest ona dobrze utrzymana i jest dobrze oznaczona. A więc młody człowieku - nie ośmieszaj się, wiosną rower między nogi i możesz to z autopsji sprawdzić.
Proszę o poinformowanie internautów co za firma będzie wykonywała remont tego wodnego turystycznego,pięknego kanału.Kto wygrał przetarg,żeby tylko nie firma EUROWIA bo byśmy czekali na oddanie tego szlaku nie w końcu 2014r.a 2016r.oraz druga firma budująca dwa mosty na rzece Elbląg i nadbrzeże między tymi mostami
Wiem ze zaraz dostane po glowie ale zapytam sie: NIe mozna by Niemcow poprosic o pomoc? Taka doradcza,techniczna.Pieniedzy u nas malo ale ze to ich konstrukcja pierwotna to moze pomoga? Przeciez my nawet marnej lajby nie potrafimy zbudowac