Obwodnica to droga, która prowadzić ma wokół miasta, dzielnicy, centrum lub śródmieścia i umożliwiać pojazdom ominięcie pewnego obszaru miejskiego i odciążenie jego ulic z tranzytowego ruchu np. międzymiastowego. W Elblągu od wielu lat mówiło się o konieczności wykonania takiego rozwiązania, by na początku 2012 roku Miasto mogło wejść w fazę projektową tzw. Obwodnicy Wschodniej. Ta w swoich założeniach przebiegać miała przez tereny Europarku, w sąsiedztwie Góry Chrobrego i przez las komunalny Bażantarnia. Wśród mieszkańców i internautów zawrzało. Zaczęły pojawiać się pytania, jaki wpływ na środowisko będzie miała ta budowa, i czy zielone tereny leśne Bażantarni, stanowiące płuca naszego miasta, znacznie na tym nie ucierpią? Dziś wiceprezydent Adam Witek uspokaja – Obwodnica nie będzie przebiegała przez Bażantarnię – zapewnia.
Obwodnica Wschodnia Elbląga istnieje w sferze planów już od kilkunastu lat. Jednak dla wielu mieszkańców naszego miasta jej przebieg nadal jest wielką niewiadomą. Wokół obwodnicy od wielu miesięcy narastały mity, szczególnie w kontekście do linii tramwajowej nr 2, do której likwidacji miasto przygotowywało się jeszcze latem zeszłego roku.
Pierwszym etapem budowy obwodnicy w naszym mieście ma być projekt odcinka drogi Wschodniej-bis, który miałby przebiegać w granicach Parku Leśnego Bażantarnia. Przez wiele miesięcy Miasto przechodziło przez formalne procedury związane z uzyskaniem m.in. jednej z najważniejszych decyzji niezbędnej do uzyskania pozwolenia na realizację tej inwestycji drogowej - o środowiskowych uwarunkowaniach.
Proponowana budowa ul. Wschodniej-bis, stanowiąca pierwszy etap realizacji obwodnicy, na odcinku będącym powiązaniem ul. Łęczyckiej z ciągiem ul. Bolesława Chrobrego w rejonie Leśniczówki Dębica, przebiega przez wschodni kraniec Obszaru Chronionego Krajobrazu Wysoczyzny Elbląskiej – Zachód, jednakże poza terenami objętymi ochroną rezerwatową.
Droga od strony północnej miałaby się stykać z Parkiem Leśnym „Bażantarnia”, w granicach Parku Krajobrazowego Wysoczyzny Elbląskiej. Proponowana lokalizacja ulicy Wschodniej-bis ma przebiegać przez grunty dotąd nie zainwestowane, w większości pokryte roślinnością zielną i krzewami, z mniejszym udziałem drzew - Już na etapie koncepcyjnym, kiedy zlecaliśmy wykonanie tego projektu, nasze zalecenia były takie, by ominąć tereny zielone Bażantarni, w tym terenie, który jest objęty Parkiem – podkreślał na konferencji prasowej 5 lutego, wiceprezydent Adam Witek. – Obecnie cały projekt jest już na etapie początkowym swego wykonawstwa - jesteśmy po ustaleniach ok. 80 proc. koncepcji i on omija Bażantarnie – zaznaczał wiceprezydent. - Ta trasa jest znacznie odchylona od jej terenów, to jest nowy projekt, droga nie będzie biegła tą istniejącą nawiązką ulicy Chrobrego do Marymonckiej,
Nie obwodnica, a nitka obwodowa
W tym miejscu Adam Witek pokusił się też o wyjaśnienie definicji słowa obwodnica -Obwodnica wschodnia, która funkcjonuje w nazewnictwie, czyli przejście przez ul. Rawską, początek Łęczyckiej, tunel w Gęsiej Górze, to również nie była obwodnica – wyjaśniał wiceprezydent. – Tu mówimy raczej o puszczeniu nitki obwodowej w jednej części miasta.
Natomiast obwodnica z prawdziwego zdarzenia to w marzeniach miasta nawiązanie Węzła Zachód poprzez Modrzewinę - Powinna ona biec przez Próchnik, kawałek Milejewa, za Bażantarnią i wejść w kolejny węzeł - bodaj na trasie nr 22-Milejewo – tłumaczył wiceprezydent. - I to powinna być obwodnica w rozumieniu drogowców.
Co dalej z "dwójką"?
Wyjaśniły się także losy nieodżałowanego przez mieszkańców tramwaju nr 2. Ostatecznie linia zostanie utrzymana w mieście, ale na razie torowisko w ciągu ulic: Królewiecka-Marymoncka nie będzie modernizowane. Jego remont zamykałby się bowiem w kwocie 16 mln zł, których miastu obecnie w budżecie brakuje - W tej chwili budując rozwiązania komunikacyjne dla skrzyżowania: Legionów-Piłsudskiego-Królewiecka-Kościuszki-Marymoncka staramy się rozwiązać problem tramwaju nr 2, czyli stworzenia przy ul. Moniuszki pętli dla tego tramwaju - wyjaśnia wiceprezydent Adam Witek
Miasto nie planuje również dalszego poprowadzenia "dwójki" do Bażantarni, ulicą Marymoncką. Planuje się natomiast wypuszczenie na trasę ulicą Bolesława Chrobrego autobusu, który będzie dowoził do Parku Bażantarnia elblążan i turystów spragnionych odpoczynku w zielonej ostoi Elbląga.
Ach ten Elbląg wszytko ma, ale być. O tej drodze mówi się od dziesięcioleci mam 28 lat z 20 lat temu (jak nie więcej) idąc z tatą na sanki już mi opowiadał jak szliśmy między Górą Chrobrego a Bażantarnią tą drogą żużlową (teraz asfalt) że tam ma być obwodnica. Inną sprawą jest że w artykule coś piszą o Euro parku w okolicach Góry Chrobrego a z tego co mi wiadomo też dawno był w planach a raczej nie powstanie. Bo w tym mieście wydaję się "kupę" kasy na plany, spółki tylko efektu nie widać parę przykładów: Porto 55, Rapsodia, CH siódemka, obwodnica wschodnia(tak się chyba to miało nazywać), Euro park, Aqua park, Nowy stadion przy ul. Okulnik, modernizacja stadionu Agrykola i pewnie jeszcze coś można wynaleźć.
Bredzisz Jaśku. Tata nie mógł Ci o tym opowiadać w 1993 roku, ponieważ włodarzom wówczas nie śniła się nawet Trasa Unii Europejskiej! Przyznaj się lepiej jaką funkcję sprawujesz w elbląskim Ruchu Palikota?
Cytat:-Miasto nie planuje również dalszego poprowadzenia "dwójki" do Bażantarn(...)" Miasto planuje, a właściwie UM planuje WYDOIĆ Z KASY DO RESZTY Elblązan, by nie mieli niczego. Złodzieje w garniturach !!!
Nie potrzeba wydawać kasy na nową pętlę dla dwójki przy ulicy Moniuszki. Mamy tramwaje dwukierunkowe które nie potrzebują pętli a mogły by dojeżdżać ulicą królewiecką bliżej szpitala.
w tekst wkradł się błąd i to zasadniczy, otóż autobus do Bazantarni bedzie dowoził elblążan, turystów (zagranicznych ) i całe rzesze inwestorów, którzy po męczacym dniu inwestowania w miasto pojadą odpocząć do Bażantarni, tak będzie
do @alojzy..... Cierpisz na porażenie mózgowe, tzw. "Zespół Macierewicza" ? To paskudna choroba.. Porażony umiera jako kompletny idiota.
To wytłumacz mi jest to się dzieje że Pan Nowaczyk i jego ekipa jeszcze nie zeszła na ten zespół chorobowy ?
***ownica nie obwodnica
Może i nie ma EuroPARKu czy AquaPARKu, ale za to mamy PARK technologiczny, pełno PARKomatów i la PARKour przez rozkopane miasto. Doceńcie.
Pętla tramwaju nr 2 w okolicach skrzyżowania Królewiecka-Moniuszki? Kogo ten tramwaj ma wozić i dokąd? Jest to perfidna próba marginalizacji tramwaju i w późniejszym okresie jego likwidacji "bo przewozi powietrze". NIE TĘDY DROGA! Pętla powinna być bliżej szpitala, aby linia tramwajowa generowała ruch. Pomijam fakt, że linia nr 2 powinna zostać utrzymany do bażantarni, a nawet zostać przedłużona do muszli koncertowej (wystarczy pojedynczy tor). Druga sprawa to budowa linii Kościuszki-Fromborska-Ogólna. Argumenty Pana Witka o tym, że nachylenie ulicy Królewieckiej koło szpitala jest zbyt duże, to zwykłe gadanie w nadziei, że "ciemny lud wszystko kupi". Mamy sieć tramwajową więc róbmy wszystko aby tramwaje były głównym środkiem transportu w mieście. Pozdrawiam i zapraszam do dyskusji.