Piątek, 8.11.2024, Imieniny: Karina, Ernest, Rudolf
Nie masz konta? Zarejestruj się »
zdjęcia
filmy
baza firm
reklama
Elbląg » artykuły » artykuł z kategorii INFORMACJE LOKALNE

Późnym latem po elbląskich szynach pomkną stare-nowe tramwaje

07.02.2013, 11:03:55 Rozmiar tekstu: A A A
Późnym latem po elbląskich szynach pomkną stare-nowe tramwaje
Zdjęcie tramwaju pochodzi ze strony UM Elbląg

W listopadzie 2012 roku przyjęto nowy "Plan Zrównoważonego Rozwoju Publicznego Transportu Zbiorowego dla Gminy Miasta Elbląg na lata 2013-2020", w którym m.in wycofano decyzję o zawieszeniu linii tramwajowej nr 2 w ciągu ulic Królewiecka-Marymoncka. Plan zakłada również zakup 10 używanych, niemieckich tramwajów, które do 2020 roku zostaną zmodernizowane. Obecnie Miasto na początku roku zakupiło już dwa z nich. Stare-nowe tramwaje przyjadą do nas z Augsburga.

Jednym z miejskich planów inwestycyjnych na przyszłe lata, na które lokalni samorządowcy będą starali się pozyskać pieniądze z Unii Europejskiej, to te oscylujące wokół przygotowania i wdrożenia w naszym mieście zintegrowanego systemu informacji transportu publicznego oraz nadzoru nad ruchem drogowym, w ramach projektu Smart City. Wcześniej pozyskać pieniądze z UE na rozwój transportu publicznego małym i średnim miastom Polski było szalenie trudno. Dlaczego? W okresie pozyskiwania środków unijnych z budżetu UE na lata 2007-2013 w Strategia Rozwoju naszego państwa preferowała model oparty na rozwoju największych miast Polski. To dlatego m.in Olsztynowi, jako miastu wojewódzkiemu udało się w zeszłym roku pozyskać dofinansowanie w wysokości 400 mln zł na rozwój trakcji tramwajowej w tym mieście.

Obecnie po dyskusji z samorządami rząd zmienił to podejście i postanowił oprzeć rozwój naszego kraju także o  mniejsze i średnie miasta. To dobra wiadomość m.in dla Elbląga, bo pozwala na zaistnienie w różnych programach operacyjnych - m.in. w Programie  Rozwój Cyfrowy Polski, o który miałaby zostać oparta budowa w naszym mieście zintegrowanego transportu publicznego.

Przyjęty przez radnych elbląskich w listopadzie zeszłego roku plan rozwoju transportu publicznego dla naszej gminy zakłada, oprócz wielu zmian w formalnych w komunikacji autobusowej, o której pisaliśmy tutaj także wyposażenie istniejącego taboru tramwajowego.

Dwa "nowe" tramwaje już są


Elbląg ma więc zamiar odkupić od niemieckiego Augsburga używany tabor tramwajowy. Na zakup dwóch z dziesięciu "przecinaków" Miasto już podpisało umowę - W tej chwili została podpisana umowa na zakup dwóch używanych tramwajów, które po liftingu jeszcze tym roku zostaną przeznaczone do użytku - informował na ostatniej konferencji prasowej w Urzędzie miasta, Tomasz Lewandowski, wiceprezydent Elbląga. - W sumie planujemy zakup 10 "nowych" tramwajów.

Rok ich produkcji to lata 1985 i 1986 - Chcemy przeprowadzić pełną modernizację tych dwóch tramwajów, obecnie jesteśmy na etapie przygotowywania Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia dla ogłoszenia przetargu do zrealizowania tego zadania - wyjaśniał Lewandowski. - Mamy nadzieję, że jeśli będziemy mieli wykonaną w dużej części nową trakcję tramwajową te zmodernizowane tramwaje będą jeździły po Elblągu. Liczę na to, że nastąpi to po wakacjach - zapowiada wiceprezydent Lewandowski.

Dwa tramwaje, które już niedługo trafią do Elbląga przyjadą do nas z Niemiec, z Augsburga. Są to trójczłonowe wagony, o długości 26 metrów. Jak na razie nie wiadomo, czy pozostałe wagony także uda się sprowadzić z Niemiec - Augsburg jest na etapie analizy swoich możliwości finansowych w zakresie kupna nowych tramwajów - mówi Tomasz Lewandowski. - Mamy zapewnienie, że kiedy zadecydują o sprzedaży pozostałych sześciu, to my będziemy pierwsi o tym poinformowani.

Co dalej z "dwójką"?

Linia tramwajowa nr 2 po wielu perturbacjach związanych z jej planowaną likwidacją została ostatecznie utrzymana w mieście. Nie zamierza się jednak prowadzić prac modernizacyjnych torowiska w ciągu ulic: Królewiecka-Marymoncka. remont zamykałby się bowiem w kwocie 16 mln zł, których miastu obecnie w budżecie brakuje - W tej chwili budując rozwiązania komunikacyjne dla skrzyżowania: Legionów-Piłsudskiego-Królewiecka-Kościuszki-Marymoncka staramy się rozwiązać problem tramwaju nr 2, czyli stworzenia przy ul. Moniuszki pętli dla tego tramwaju - wyjaśnia wiceprezydent Adam Witek.

Dlaczego? Miasto nie planuje dalszego poprowadzenia "dwójki" do Bażantarni, ulicą Marymoncką. Planuje się natomiast wypuszczenie na trasę ulicą Bolesława Chrobrego autobusu, który będzie dowoził do Parku Bażantarnia elblążan i turystów spragnionych odpoczynku w zielonej ostoi Elbląga

Aleksandra Szymańska

Oceń tekst:

Ocen: 8

%37.5 %62.5


Komentarze do artykułu (34)

Dodaj nowy komentarz

  1. 1
    +5
    ~ jonas
    Czwartek, 07.02

    "...Strategia Rozwoju naszego państwa preferowała model oparty na rozwoju największych miast Polski. To dlatego m.in Olsztynowi, jako miastu wojewódzkiemu udało się w zeszłym roku pozyskać dofinansowanie..." - od kiedy olsztyn należy do największych miast polski?

  2. 2
    +15
    ~ wty
    Czwartek, 07.02

    A co z dojazdem tramwajem do szpitala?

  3. 3
    +6
    ~ pytania bez odpowiedzi
    Czwartek, 07.02

    To unia da nam pieniądze żebyśmy mogli od "niej" 30 letni złom kupić, a potem go wyremontować? Czy leasing nowego sprzętu z jakiejś polskiej fabryki nie jest tańszy? Może dać zamówienie producentowi na zakup i utrzymanie w zamian za inwestycje na Modrzewinie np? Wypie...ją szmal bezmyślnie. 26m a co będziecie nimi wozić z wyłączeniem paru godzin porannego i popołudniwego szczytu? Co z energochłonnością starego-nowego taboru, kto skalkulował efekty, jakieś nazwiska, opracowania?

  4. 4
    +8
    ~ pieszy pasażer
    Czwartek, 07.02

    a po wakacjach jakiego roku ludność zdegradowanego i zacofanego cywilizacyjnie miasta będzie mogła jeździć tramwajami z 1985 roku? siedzenia wymienicie, czy trzeba będzie siedzieć na tych wy ***zianych przez Niemców

  5. 5
    +8
    ~ pieszy pasażer
    Czwartek, 07.02

    a po wakacjach jakiego roku ludność zdegradowanego i zacofanego cywilizacyjnie miasta będzie mogła jeździć tramwajami z 1985 roku? siedzenia wymienicie, czy trzeba będzie siedzieć na tych wy ***zianych przez Niemców

  6. 6
    +11
    ~ NIEKTÓRE ODPOWIEDZI
    Czwartek, 07.02

    Na pewno zakup atarych tramwajów nie finansuje UE, nowe tramwaje kosztują 6 do 8 mln sztuka, a te używki góra 100 tys. zł i pojeżdżą spokojnie jeszcze ze 20 lat. Koszt eksploatacji tych starych tramwajów będzie wielokrotnie niższy niż autobusów, chociażby z uwagi na cenę paliwa. No i kłania się ekologia.

  7. 7
    +22
    ~ pioan
    Czwartek, 07.02

    Urzędnicy niestety znowu majstrują, a co gorsza ich pomysły fatalne! Zakończenie trasy tramwaju linii nr 2 pętlą przy Moniuszki to KOMPLETNY BEZSENS - gros pasażerów dojeżdża do Szpitala Wojewódzkiego lub jego najbliższego sąsiedztwa (osiedla) - mniej do Bażantarni a na pewno nie na Moniuszki; pętla lub linia tramwajowa winna być poprowadzona z przystankami możliwie blisko wejścia do Przychodni Szpitala - wtedy to najkrótsze połączenie ze śródmieścia ma sens, a - wozy linii nr 2 będą jeździły pełne; a gdzie podziały się gotowe już prezentowane wcześniej niezłe projekty skrzyżowania (uwzględniające przecież przedłużenie i rozbudowę linii nr 2 na Fromborską z przebiegiem przy Szpitalu Woj. ) tak kolejny raz na projekty kasę i to niemałą sypie się szczodrze, tyle że nie ze swojej kieszeni..

  8. 8
    +12
    ~ Mr. Officer
    Czwartek, 07.02

    ~pioan - masz rację, ktoś niepotrzebnie majstruje przy dobrych planach. I co tu się dziwić, że mieszkańcy chcą odwołać obecnych włodarzy? Ta władza nic nie potrafi zrobić porządnie! Zmieniają dobre projekty (patrz tramwaj na trasie królewiecka-fromborska-ogólna) a złe projekty kontynuują, przykład: remont stadionu przy Agrykola, były wybory to krzyczeli, że projekt jest zły itp. Wygrali, pościemniali coś o nowym stadionie to na Okólniku to na Wschodniej, a ostatecznie i tak wrócili do "złego" projektu. Przecież ta władza nic nie potrafi, grają tylko pod publiczkę...

  9. 9
    +6
    ~ gów....niarz
    Czwartek, 07.02

    z gów...na bata nie ukręcisz.. xd

  10. 10
    +13
    ~ mama
    Czwartek, 07.02

    A może tak w końcu pomyślcie o zakupie tramwajów troszkę niższych, ponieważ dostać się do nich z wózkiem to wyczyn, a pomocy nikt nie udziela, wszyscy odwracają głowę. Ostatnio wchodziłam do tramwaju z wózkiem i z drugim dzieckiem za rękę. Wszyscy, widząc wózek pomknęli do następnego wejścia, tragedia, ludzie co z Wami? Tak ciężko się pomaga?

Redakcja serwisu info.elblag.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie.
Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.


Regulamin komentowania artykułów w serwisie info.elblag.pl

W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie info.elblag.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.

  1. Komentujący umieszczając treści sprzeczne z prawem musi liczyć się, że może ponieść odpowiedzialność karną lub cywilną.
  2. Komentarze dodawane przez czytelników służą prowadzeniu poważnej i merytorycznej dyskusji na temat zamieszczonych wiadomości oraz problemów z nimi związanych.
  3. Czytelnicy mogą umieszczać informacje i opinie niezwiązane z treścią artykułów dla istotnych powodów (np. poinformowanie innych czytelników o wydarzeniach).
  4. Zabrania się dodawania komentarzy: wulgarnych, obraźliwych, naruszających dobra osobiste osób trzecich lub zawierających treści zabronione przez prawo.
  5. Celem komentarzy nie jest prowadzenie jałowych sporów osobistych między czytelnikami.
  6. Wszystkie wpisy stojące w sprzeczności z powyższymi warunkami będą niezwłocznie kasowane w całości bądź w części.
  7. Redakcja interpretuje Regulamin i decyduje, które wpisy, komentarze (lub ich części) należy usunąć i dokona tego w możliwie jak najszybszym czasie.


Właścicielem serwisu info.elblag.pl jest Agencja Reklamowa GABO

Copyright © 2004-2024 Elbląski Dziennik Internetowy. Wszystkie prawa zastrzeżone.


1.0189471244812