Obwodnica to droga prowadząca wokół miasta, dzielnicy, centrum lub śródmieścia umożliwiająca pojazdom ominięcie pewnego obszaru miejskiego i odciążenie jego ulic z tranzytowego ruchu międzymiastowego, międzydzielnicowego lub międzyosiedlowego (definicja wikipedii).
Od wielu lat mówi się w Elblągu o obwodnicy wschodniej, a w jej kontekście również o likwidacji linii tramwajowej nr 2 w ciągu ulicy Marymonckiej. W ostatnim okresie mówienie weszło w fazę projektową, a konsekwencji wykonawczą. Fakt ten wywołał do tablicy grono mieszkańców naszego miasta interesujących się sprawami Elbląga. Myślę, że to bardzo dobrze. Mnie jednak w tej dyskusji brak pewnych konkretnych danych.
W styczniu 2012 roku czytam bowiem informację o rozstrzygnięciu przetargu na dokumentację projektową obwodnicy, której początek zaplanowano u zbiegu ulic Piłsudskiego, Legionów, Królewieckiej, Marymonckiej, Kościuszki. Czyli wniosek , że obwodnica będzie łączyć ul . Marymoncką z ul. Łęczycką . A we wrześniu z kolei czytam, że podpisano umowę z jedną z firm na budowę kilometrowego odcinka drogi powiatowej, która będzie stanowiła pierwszy etap projektowanej obwodnicy wschodniej. I będzie ona przedłużeniem ul. Chrobrego do ul. Wschodniej-bis, która zakończy się rondem na ul. Łęczyckiej . A więc będzie łączyć ul. Chrobrego z ul. Łęczycką. Zacząłem się zastanawiać. Jaki pierwszy etap ??? Przecież połączenie ulic Chrobrego z Łęczycką już będzie obwodnicą (międzydzielnicową)! Po co wyrzucać pieniądze, likwidować linię tramwajową 2 i robić ewentualny łącznik z Marymoncką (jeden już jest). I tu dochodzimy do zasadniczego pytania zawartego w tytule na które odpowiedzieć sobie muszą władze i mieszkańcy.
Obwodnica wschodnia jest oczywiście potrzebna, ale moim zdaniem jako ulica o znaczeniu lokalnym, dla „odbarczenia” ulic Kościuszki, Orzeszkowej oraz Bema. Jako dojazd do Cmentarza Dębica, Pomorskiej Wsi i kierunku Młynary. Innej funkcji ona pełnić chyba nie będzie.
Po zakończeniu remontu ul. Browarnej, jadący z Zawady, Jaru, Kamionki, Stoku, do drogi S7 raczej nie pojadą obwodnicą wschodnią tylko ciągiem ul. Brzeskiej (większość odcinka dwujezdniowa). Ze Śródmieścia i Zatorza ul. Grunwaldzką. Nawet „przebicie” Łęczyckiej do węzła wschód niewiele da, bo są łatwiejsze i szybsze dojazdy z wymienionych dzielnic do trasy S7, którą ominiemy miasto. Może się mylę, ale od prawie czterdziestu lat jeżdżę po Elblągu i takie mam spostrzeżenia.
Myślę, że budowa ul. Wschodniej-bis to dobry pomysł i połączenie jej z wyremontowaną ul. Chrobrego, plus istniejący łącznik z Marymoncką w zupełności wystarczy. Ulica Marymoncka natomiast wymaga na pewno pilnej naprawy chodnika. Przypomina on bowiem aktualnie tor przeszkód łącznie z wodnymi. Naprawy nawierzchni oraz poszerzenia o 0.5 do 1 m. Zakładam bowiem, że część ruchu ze Wschodniej-bis będzie kierowała się do śródmieścia Chrobrego – Agrikoli, a część Marymoncką w Królewiecką. Myślę jednak, że to będzie ruch o znaczeniu międzydzielnicowym, lokalny.
Mylą się wszyscy, którzy stają w tym kontekście w obronie Lasu Komunalnego Bażantarnia, nic się nie stanie po realizacji ul. Wschodniej-bis. Zabierający głos nie obejrzeli chyba terenu na zdjęciach satelitarnych ( w załączeniu ). Ja obejrzałem i byłem w terenie. Nie mam informacji którędy będzie ona przebiegała, ale jest możliwość wybudowania jej po obrzeżu lasu, przez pola, a nawet częściowo przez wycinkę wykonaną pod linie energetyczne, o ile zezwalają na to przepisy. Identycznie po obrzeżu Bażantarni przebiega droga 504 ( Królewiecka ). Inaczej ma się koncepcja drogi Marymoncka-Wschodnia, tu jak wynika z rysunków załączonych do informacji z 27.01.2012 większość trasy przebiega przez las. A to już budzi kontrowersje.
Jak powyższego wynika, niepotrzebna jest likwidacja linii tramwajowej nr 2. Ale chyba nie o techniczne uwarunkowania tu chodzi a ekonomiczne. Likwidując odcinek Marymoncka miasto zaoszczędzi parę groszy. Po to robiono badania ruchu pasażerów. Jest koncepcja zastąpienia tramwaju linią autobusową w postaci pętli Chrobrego-łącznik przy Górze Chrobrego-Marymoncka. Pomysł jak pomysł, ale w najbliższym czasie niewykonalny. Łącznik został źle zaprojektowany - nie pod taką funkcję . Jest on po prostu za wąski, z trudnością mijają się tam samochody osobowe. Przebudowa lub wykonanie drugiej nitki to ponownie miliony. Ponadto tłumaczenie, że miasto dokłada do komunikacji miejskiej jest dziwne, nie ma chyba miasta w Polsce, które nie dofinansowuje komunikacji miejskiej. Przykładowo w Białymstoku na jednego mieszkańca do komunikacji publicznej dopłaca się 90 zł rocznie a Warszawie 400 zł. Po to wszyscy mieszkańcy płacą podatki, aby było z czego dokładać do takich usług. Niestety rządzący muszą uznać, że nie wszystkie usługi miejskie będą się bilansować – tak jest na całym świecie.
Pominę poruszane w innych felietonach i wystąpieniach wartości niemierzalne, a więc historyczne, kulturowe, ekologiczne oraz bezpieczeństwa. Przyznam jednak, że są one również bardzo ważne.
Sławomir Kula (SLD)
Mnie przeraża brak wiedzy radnego Kuli na temat planów inwestycyjnych miasta!; ) Panie radny pewnie bywa pan czasem w ratuszu wystarczy zajść do odpowiedniego departamentu i poprosić o plany "obwodnicy wschodniej", bo wychodzi na to, że wypowiada się pan nie znając tematu. Na koniec drobne uwagi, czerwoną linię narysował pan za bardzo na północ (przez restaurację Myśliwską), a białą pociągnął pan przez środek Góry Chrobrego = prawie przez wyciąg narciarski!; )
każda inwestycja to dobry pomysł pod warunkiem że przemyślana i wykonana przez elbląskie firmy (nowe miejsca pracy ) ,a nie jakieś zza miedzy
Należy jak najszybciej przystąpić do realizacji tego projektu - taka jest potrzeba miasta i mieszkańców.
znafca - liniei nie są sensem sprawy, patrząc na samo zdjęcie widać że połączenie z Marymoncką jest dłuższe i trzeba wyciąć więcej drzew. Z sensem jest ocena ważności drogi, opcje rozdzielenia jej w wersji połączenia z Chrobrego i oczywiście opcja pozostawienia linii tramwajowej nr 2
niemcy dawno przed wojną planowali obwodnice wschodnia i wiekszość inwestycji komunikacyjnych była według tych planów robiona zajrzyjcie w stare plany obwodnica wschodnia powinna się łaczyć z siodemką przez Łęczycką poligon i Okólnik, proste i odciąży centrum
Dlaczego nie można zrobić ul. Podchorążych dwukierunkową? Bo działkowcy nie pozwalają ? Zabrać z działek po 2,0 m i sprawa załatwiona Wystarczy troszeczkę ją poszerzyć i centrum zostanie odciążone!!!!! Wszyscy którzy jadą w kierunku Szpitala, Zawady Milejewa itd. ruszą właśnie ul. Saperów , Podchorążych i dalej ul. Kościuszki ......... ....... Mała inwestycja a radości dużo.
A gdzie sa nasi ekolodzy?
Tomek,E-g. Bardzo dobry pomysł, tylko czy urzędnicy w magistracie czytają nasze wypowiedzi i cosik z tego zrobia
od paru lat mowie to samo co Tomek , ale najprostsze i najtańsze pomysły nie są zupełnie w kregu zainteresowania naszych wladz na ratuszu. Latami wlecze się temat odblokowania Zw. Jaszczurczego na Grunwaldzką .itp. Coś niezrozumiałego jest w naszym ratuszu , prowincjonalna głupota połączona z przemozną chęcia wydawania na każdą inwestycję 2x więcej niż to jest konieczne.i decydowania za obywateli co jest im potrzebne i czego oczekują od władzy , jak choćby prowadzona od kilkunastu lat , kontynuowana takze przez Nowaczyka polityka likwidacji budownictwa jednorodzinnego w Elblągu , poprzez programowe nieprzygotowywanie nowych terenów i sprzedaż maxymalnie kilku dzialek rocznie.W latach 80- tych rocznie Miasto oferowalo chętnym nawet i po 100 działek .Nowaczyk musi odejść.
zastanawiam sie po co ta cala obwodnica, bo czy jadac nia powiedzmy z ul grottgera cos zaoszczedze? i tak wypadne na skrzyzowaniu z kosciuszki a tam korek, skrzyzowanie z krolewiecka korek, jadac saperow,piechoty,kosciuszki i tak wyjdzie na to samo a kilometrow mniej, wiec sie pytam po co? przyadlby sie kat elblaski ktory tym imbecylom z UM napukalby mlotem do pustuch łbów!