Mieszkańcy po dwóch latach utrudnień w końcu będą mogli bez problemu pokonać rzekę Elbląg. Oficjalne udostępnienie dolnego mostu łączącego ulice Studzienną i Orlą, odbyło się dzisiaj, 31 października.
- Zgodnie z obietnicą wypowiedzianą kilka miesięcy temu, po dosyć skomplikowanym procesie odbiorowym, udało się dopuścić tę kładkę do ruchu pieszego i rowerowego – informował przybyły na spotkanie wiceprezydent Adam Witek. – Kładka jest dopuszczona do ruchu praktycznie od wczoraj, bo dostaliśmy najpierw decyzję w trybie wykonalności natychmiastowej od Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego, który dopuścił do użytkowania dojścia do kładki i wczoraj również dostaliśmy decyzję od Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego na dostępność kładki dla ruchu pieszego i rowerowego.
Wiceprezydent poinformował także, że autobusowa linia zastępcza, która funkcjonowała w czasie niedostępności obu mostów, będzie dostępna tylko do soboty włącznie. Informacja o jej zamknięciu i otwarciu mostu będzie wywieszona w autobusach.
Długość trwania prac budowlanych i przedłużające się terminy oddania ich użytku Adam Witek tłumaczył „niespodziankami”, które znajdowały się na dnie i nabrzeżu. Ostatnio odkryto jakiś cień w basenie portowym, lecz nie wiadomo, czy jest to tylko duży fragment betonu czy może jakiś kadłub. Do weryfikacji potrzebni są nurkowie, więc prace z tym związane zostaną podjęte dopiero na początku przyszłego roku. Termin ostatecznego oddania obu mostów jest zależny od pogody. Miasto deklaruje, że roboty te potrwają jeszcze kilka miesięcy, lecz gdy przeszkodzi temu zima, to potrwają one dłużej. Według wstępnych założeń mosty mają zostać oddane w kwietniu 2013 roku.
Wzrostu kosztów tej inwestycji nie spowodowały opóźnienia, lecz napotkane „niespodzianki”, przez które trzeba było kilkukrotnie zmieniać projekt. Zmiany te wyniosły ponad półtora miliona dodatkowych kosztów. Żadna z decyzji o przedłużeniu terminów nie została podjęta bez wiadomości instytucji finansującej. - Wstępne zgody mamy i w tej chwili trwa procedura aneksowania umowy do kwietnia przyszłego roku – tłumaczył wiceprezydent.
- Na początku projektu sądziliśmy, że ten ciąg, będzie udostępniony w sytuacjach wyjątkowych dla wszystkich samochodów osobowych w wyjątkowych wypadkach. To znaczy w momencie remontu mostu Tysiąclecia lub jeżeli będą na nim korki. Chodzi o takie sytuacje jak ta, gdy przebudowywany był węzeł w Raczkach i był tylko jeden przejazd, i wtedy miasto było właściwie wyłączone na całej długości ulicy Grunwaldzkiej – stwierdza Adam Witek - Wyjątkowe sytuacje to także imprezy masowe, które będą się odbywały na Starówce czy w jej okolicy.
Nad mostem zapewniony jest całodobowy nadzór. Będzie funkcjonował monitoring i stróż lub będzie nim osoba odpowiadająca za automatykę mostu. Projekt unijny zakładał stworzenie dwóch lub trzech etatów w trybie zmianowym na to stanowisko.
W razie awarii elektryki będzie możliwość mechanicznego podniesienia mostu. - Most w trybie awaryjnym będzie otwierany, ponieważ jest zamontowany w pierwszym filarze agregat prądotwórczy, który sam dla siebie wytworzy energię - tłumaczył Sławomir Majewski, przedstawiciel inżyniera kontraktu. - Gdy nie będzie łączności pomiędzy sterownią a tym mostem za pomocą pilotów ręcznych, sterowników, na krótko podpiętych do maszynerii, będzie można most podnieść.
W ostatnim czasie w Polsce zostały wybudowane tylko trzy mosty zwodzone, w tym dwa w Elblągu. Wszystkie poprzednie tego typu mosty były tylko remontowane. Nowych nikt nie buduje.
Dzieje się tak, gdyż w większości wypadków nie ma takiej potrzeby by most znajdował się na poziomie jezdni. Można jedynie zbudować nasyp i postawić most taki, jak na przykład most Unii Europejskiej.
- Tutaj niestety wchodzi miejsce konserwator zabytków i myślę, że takiego drugiego mostu unijnego by nam nie pozwolił postawić. A tym bardziej dwóch - stwierdził Marcin Strembski z Departamentu Inwestycji.
Ciekawe, ile z tych zapowiedzi, które powtarzają się już od jakiegoś czasu, jest prawdą. Wszystko zweryfikuje czas, choć nie należy spodziewać się cudów, a wyznaczony termin zakończenia budowy należy przyjmować z przymrużeniem oka.
w porządku było dużo nerwów i stresów a teraz juz jedynie cieszę się, że można przejść przez ten most niezależnie czy się długo czekało. Pokój.
"Mieszkańcy po dwóch latach utrudnień w końcu będą mogli bez problemu pokonać rzekę Elbląg"- to są kpiny jakieś? Bez utrudnień? Pomiędzy barierkami przez plac budowy, to się nazywa bez utrudnień? Czy Wam wszystkim już propaganda mózgi pozalewała. Gdzie tu jakikolwiek obiektywizm i fakty?
Anka jak się chcesz przyczepić, to i wystający kafelek będzie ci przeszkadzał. My mieszkańcy tzw. zawodzia mamy w końcu możliwość normalnego pokonania rzeki. I z tego się cieszymy i tyle, bez politycznych podtekstów.
stawiali ja byłem w południe jakieś ciule chodzili i nie wpuszczli a kiedy bedzie można przejechać!! po stu latach budowy
Most dla ruchu????Zaczną jeździć ponad normatywne pojazdy i most do remontu.KONKRETNIE most rowerowo -pieszy czy dla ruchu też samochodowego.
Na otwarcie mostu Nowaczyka "zwodować".:)
dlaczego miasto ukrywa, ze wydobyto wrak SdKfz 232 i jeszcze świeciły się światła? żadamy zajecia stanowiska przez wiceprezydenta!!!!
luce_phoros - "kapelusze" zabroniły
Gdzie wydobyto SdKfz 232????
Oczywiście gdyby ten lanser się tam nie pojawił to przejść by się nie dało. Wszystko co się dzieje na plus musi być zawsze "otwarte" przez jakiegoś karierowicza co w życiu własnymi rękami złotówki nie zarobił która nie pochodziła by od podatnika.