W przyszłym tygodniu rozpoczną się prace drogowe, związane z przebudową jednego z najruchliwszych skrzyżowań w mieście, znajdującego się u zbiegu ulic 12 Lutego – Armii Krajowej – Grota Roweckiego. Co to oznacza dla kierowców? Spore utrudnienia w ruchu, zamknięte pasy drogi i korki. Wykonawca inwestycji – firma Eurovia swoje prace rozpoczęła od rozbiórki, kolidującego z nowym przebiegiem ulicy, budynku przy ul. Ratuszowej.
Przebudowa skrzyżowania ulic 12 Lutego – Armii Krajowej – Grota Roweckiego, to jeden z etapów przebudowy odcinka drogi wojewódzkiej nr 504, biegnącego przez miasto. Inwestycja ta, oprócz modernizacji wspomnianego skrzyżowania, zakłada również przebudowę skrzyżowania ulic: 12 Lutego – Królewiecka – Teatralna – Nowowiejska wraz z odcinkiem ulicy Nowowiejskiej oraz znajdującego się pomiędzy tymi skrzyżowaniami odcinka ul. 12 Lutego.
Przetarg na roboty wygrała firma Eurovia Polska S.A., która niedawno zakończyła budowę odcinka drogi ekspresowej S-7 z Elbląga do Pasłęka. Wartość podpisanej w sierpniu umowy to 17 mln 254 tys. 286 zł. Pierwszy etap robót, a więc skrzyżowanie 12 Lutego – Armii Krajowej – Grota Roweckiego, realizowany będzie z dofinansowaniem ze środków Unii Europejskiej Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia-Mazury 2007-2013. Natomiast według podpisanej w zeszłym roku umowy z inwestorem galerii handlowej Porto 55, drugi etap robót (skrzyżowanie ulic 12 Lutego – Królewiecka – Teatralna – Nowowiejska wraz z odcinkiem ulicy Nowowiejskiej), ma być realizowany ze środków własnych Miasta przy współudziale środków duńskiego inwestora.
Jak będzie wyglądać przebudowany odcinek drogi 504?
Układ komunikacyjny dostosowany zostanie przede wszystkim dla potrzeb wprowadzenia linii tramwajowej w pas drogowy ulicy 12-go Lutego, Gen. Grota Roweckiego i Armii Krajowej. Poniżej opis poszczególnych etapów:
Przebudowa skrzyżowania ulic: 12-go Lutego - Gen. Grota Roweckiego - Armii Krajowej
W ramach tej przebudowy zaprojektowano zmiany geometryczne istniejących wlotów i wylotów, w celu poprawy przepustowości skrzyżowania oraz dostosowania go do ruchu tramwajowego. Powstaną dodatkowe pasy ruchu oraz wydłużone istniejące. Każdy wlot będzie posiadał cztery pasy ruchu (1 w lewo, 2 na wprost, 1 w prawo). Szczególną uwagę poświęcono wlotom na kierunku głównym, gdzie znacznie wydłużono pasy przeznaczone dla pojazdów skręcających w lewo oraz zaprojektowano dodatkowe pasy dla pojazdów skręcających w prawo. Jednocześnie zaprojektowano nową geometrię wysp rozdzielających jezdnie, uzyskując tym sposobem wygodne i bezpieczne azyle dla pieszych. Zaprojektowano całkiem nowe wyspy rozdzielające jezdnie ulicy 12-go Lutego oraz Armii Krajowej o szer. 11,5-13 m. Przy skrzyżowaniu Hetmańska -1 Maja uzyskano znaczną poprawę warunków ruchu pieszych poprzez poszerzenie istniejącego azylu z 2,3 do 6 m.
Przebudowa skrzyżowania ulic: 12-go Lutego – Płk. Dąbka – Teatralna – Nowowiejska
Planowana przebudowa skrzyżowania polega głównie na przebudowie: od strony południowej (ul. 12-go Lutego) - wlotu i wylotu, od strony północnej(ul. 12-go Lutego) – wlotu, natomiast od strony wschodniej (ul. Nowowiejska) wlotu. Przebudowa od strony południowej obejmuje wykonanie: nowej wyspy rozdzielającej jezdnie o szerokości 14 m z przystankami tramwajowymi dla obu relacji, nowego 2 pasmowego wylotu, dodatkowego pasa dla pojazdów skręcających w prawo w ul. Nowowiejską. Od strony północnej (ul. Płk. Dąbka) zaplanowano wykonanie dodatkowego pasa dla pojazdów skręcających w prawo w ul. Teatralną. Zaplanowano także przebudowę wlotu ulicy Nowowiejskiej z układu 3 pasów na układ 4 pasów, uwzględniając tym sposobem planowaną przebudowę ulicy, w ramach budowy centrum handlowego przy ul. Nowowiejskiej. Geometrię ulicy Teatralnej oraz wylot w kierunku północnym pozostawiono bez zmian.
Przebudowa ul. 12-go Lutego na odcinku miedzy wspomnianymi skrzyżowaniami
Przebudowa polega głównie na budowie wyspy rozdzielającej umożliwiającej wybudowanie na niej w przyszłości torowiska tramwajowego. Ulica w przekroju poprzecznym posiadać będzie dwie jezdnie o szerokości 7 m (2 pasy po 3,5 m), wyspę rozdzielającą jezdnie o szer. 11 m oraz obustronne chodniki o zmiennej szerokości i ścieżki rowerowe, oddzielone od jezdni pasem zieleni o szerokości 1.5 m lub zlokalizowane bezpośrednio przy krawędzi jezdni o szer. 2 m. W połowie trasy w rejonie ulicy Trybunalskiej, przewidziano budowę zatok autobusowych usytuowanych bezpośrednio przy krawędzi jezdni. Dla kierunku północnego zatokę zlokalizowano za zjazdem na ulicę Trybunalską, dla kierunku przeciwnego na wysokości zjazdu (w miejscu istniejącej zatoki).
Między zatokami wyznaczono przejście dla pieszych, które wyposażone zostanie w sygnalizację świetlną. Docelowo zaleca się budowę w tym miejscu podziemnego przejścia dla pieszych. Dodatkowo zaprojektowano pas dla pojazdów skręcających w prawo w ulicę Trybunalską o szer. 3 m i długości ok. 50 m. Na odcinkach między skrzyżowaniami nie przewiduje się przejazdów poprzecznych przez wyspę dzielącą i torowisko tramwajowe w zakresie włączeń, zawrotek, itp.
Budowa parkingu przy ulicy Ratuszowej
Parking w pobliżu rozebranego budynku, zaprojektowano w kształcie zaokrąglonej litery „L”. Projektowana szerokość jezdni manewrowej 6 m. Projektowane miejsca parkingowe prostopadłe do osi jezdni manewrowej w ilości 18 szt.
Prace już ruszyły
W tym tygodniu ruszyły prace przygotowawcze do rozpoczęcia pierwszego etapu inwestycji. Drogowcy ogrodzili budynek przy ul. Ratuszowej 10, który koliduje z nowym przebiegiem ul. 12 Lutego.
- Od poniedziałku rozpoczynamy rozbiórkę budynku przy ul. Ratuszowej. Myślę, że prace rozbiórkowe potrwają około 2 tygodni – mówi Łukasz Hulicz, kierownik robót z firmy Eurovia. - W przyszłym tygodniu rozpoczniemy także prace drogowe na skrzyżowaniu 12 Lutego – Armii Krajowej – Grota Roweckiego. Na rogu przy sklepie Biedronka zaczniemy robić przekładki wszystkich mediów i usuwać kolizje. Po zakończeniu tych prac, na rogu przy Biedronce przystąpimy do układania nowych krawężników, chodników i jezdni. Te prace wykonamy jeszcze w tym roku.
Prace na skrzyżowaniu zostały podzielone także na mniejsze etapy. Drogowcy od początku nowego roku, zamierzają systematycznie przebudowywać każdy wlot na skrzyżowaniu.
- W pierwszej kolejności wykonany więc zostanie jeden pas ruchu od strony ul. 12 Lutego i jeden pas ruchu od strony ul. Armii Krajowej (przy Biedronce). Następnie druga połówka wlotu ul. Armii Krajowej i połówka wlotu z ul. 12 Lutego po przeciwnej stronie – wylicza Łukasz Hulicz. - Jako trzeci w kolejności będzie robiony wlot z ul. Grota Roweckiego razem z pozostałą połówką 12 Lutego (po przekątnej sklepu Biedronka) i na samym końcu wlot Grota Roweckiego i wlot 12 Lutego (w miejscu rozebranego budynku). Całego skrzyżowania nie możemy zamknąć, gdyż ruch musi być utrzymany – tłumaczy kierownik robót.
Drogowcy przygotowali już projekt zmiany organizacji ruchu na czas robót. Tym samym w przyszłym tygodniu nastąpi zamknięcie po jednym pasie ruchu na wlotach ul. 12 Lutego i Armii Krajowej. Ruch zostanie przerzucony na drugi pas, który z jednokierunkowego zamieni się w dwukierunkowy.
Przebudowane skrzyżowanie ma być gotowe do 30 czerwca przyszłego roku.
- Mamy dosyć napięty harmonogram. Jeszcze w tym roku zaczniemy robić ulicę 12 Lutego od strony Biedronki – zapowiada Hulicz. - Miasto narzuciło nam kolejność wykonywania poszczególnych etapów. W pierwszym mamy wykonać skrzyżowanie 12 Lutego – Armii Krajowej – Grota Roweckiego, w kolejnym skrzyżowanie 12 Lutego - Płk. Dąbka – Teatralna – Nowowiejska z odcinkiem ul. Nowowiejskiej., a na końcu ul. 12 Lutego.
Niewykluczone, że ze względu na niejasną przyszłość galerii handlowej Porto 55, ta kolejność zostanie zmieniona i w drugim etapie wykonawca rozpocznie prace na ulicy 12 Lutego. Ostateczną decyzję w tej sprawie podejmie jednak Urząd Miejski.
Nie ma także szans, by w tym roku wykonawca rozpoczął przebudowę zniszczonego podczas wykonywania przekładek mediów, odcinka ul. Nowowiejskiej. Kierowcy będą więc zmuszeni jesienią i zimą jeździć po wyboistej brukowej nawierzchni.
Termin zakończenia całej inwestycji to październik 2013 r.
A co z drogą 503?!?!?!?!?!?!?
kurde no przecież wiadomo, że zaraz znowu coś rozkopią na kolejną inwestycję, a za 5 miesięcy (lub wcześniej) zakopią i zaczną siać trawkę i krzaczki :]
Znowu s********* z Eurovii będą denerwowali uczciwy ludzi! To mało miastu jeszcze doświadczenia z "wyczynami Eurovii - 3 zimy!!! - na ul. Warszawskiej?" Czyli dziadostwa ciąg dalszy!
OBIECANKI Z BUDOWANIEM NASTĘPNE- CIĄG DALSZY. Jeśli to ma być nie żart to pytam się dlaczego??? żaden mądrala od projektowania i budowy nie zaczyna budowy przejść dla pieszych tzw.podziemnych.W kilku miejscach w Elblągu przejścia podziemne rozwiązały by ruch pojazdów i długość czekania na światło zielone i czas jego świecenia.CZY KTOŚ myśli w tym mieście nowocześnie czy sami niedouczeni.
Zbudujecie tak jak galerie i ogrody i drogę 503.
Zasadniczy bład to brak ulożonego torowiska w obrebie obu skrzyżowń - to wyrzcanie publicznych pieniędzy w błoto. Trzeba mieć naprawdą nie po koleii by za jakiś czas budować torowisko na oddanej o uzytku drodze. Chyba ze rezygnujemy z lini tramwajowej w tym miejscu.
A dlaczego docelowo przejścia podziemne a nie od razu wraz z całą budową jezdni .Bo może być tak że NIGDY nie powstaną podziemne przej..A ul.Armii Krajowej kiedy doczeka się poszerzenia i lepszego wjazdu w ul.Pocztowa -Robotnicza.I kiedy ruszy wreszcie budowa drogi 503.Przecież to jest horror jeżdżenie po tych dziurach.
Ale bedzie jazda,uhh. Niech moze ktos najpierw zapyta motorniczych jezdzacych w Elblazkowie, ile z obecnie posiadanych wagonow tramwajowych jest w stanie skrecic z 12 lutego w Grota Roweckiego. Niedawno rozmawialem ze znajomym o tym, ile razy juz zdarzylo sie jemu i jego wspolpracownikom przejechac przystanek, bo hamulce nie zadzialaly. A w zimie to dopiero bedzie jazda. Tramwaje bede po hetmanskiej zasuwac. Czy ktos z motorniczych moze sie o tym tu wypowiedziec?
Droga redakcjo. Pytaja sie cos czytelnicy. Co z droga 503? E-maile bez reakcji z Waszej strony. Moze byscie cos odpisali bo napewno wiecie wiecej o drodze 503. Wiec co z droga 503???
To że budują to bardzo dobrze,ale co za baran do puszcz Eurovie jako wykonawcę .Znając ich tępo daję robót zrobią to za 10 lat.