Czwartek, 26.12.2024, Imieniny: Dionizy, Szczepan
Nie masz konta? Zarejestruj się »
zdjęcia
filmy
baza firm
reklama
Elbląg » artykuły » artykuł z kategorii INWESTYCJE

Przerobić rzeki na autostrady

25.10.2010, 09:30:08 Rozmiar tekstu: A A A
Przerobić rzeki na autostrady
Fot. Krzysztof Kasica

- Powiedzieliśmy A i B, teraz czas na literę... M, czyli money – mówił podczas konferencji naukowo-samorządowej na temat śródlądowych dróg wodnych, Grzegorz Nowaczyk. 19 października marszałkowie sześciu województw, w tym warmińsko-mazurskiego, wystosowali memorandum do rządu w sprawie kontynuacji rewitalizacji Międzynarodowej Drogi Wodnej E 70.

W Memorandum marszałkowie stwierdzają, że „podjęto już wszystkie główne działania na rzecz rewitalizacji drogi wodnej E 70 na obszarze Polski” i realizacja dalszych przedsięwzięć  „wymaga kontynuowania dotychczasowych partnerskich działań, przy nawiązaniu ścisłej i efektywnej współpracy z Rządem RP”.

Kontynuacji, bo właśnie podczas konferencji przyjęto „Koncepcję rewitalizacji polskiego odcinka MDW E 70”. Prace nad koncepcją rozpoczęły się od spotkania marszałków sześciu województw w Kadynach (26 lipca 2008 r.). Przypomniał o tym czł. Zarządu naszego województwa Grzegorz Nowaczyk, który wystąpił w imieniu marszałków uczestniczących w przedsięwzięciu.

- Powiedzieliśmy A i B, teraz czas na literę... M, czyli money – mówił Grzegorz Nowaczyk. - Program rewitalizacji bowiem wymaga strategicznej decyzji ze strony państwa o przeniesienie części transportu na rzeki.

O jakich pieniądzach mówimy?

Zespół opracowujący koncepcję, wartość wszystkich zadań koniecznych do wykonania na tej drodze wodnej oszacował na prawie 8 mld zł. - To duża kwota, ale dla porównania dodam, że jest to koszt porównywalny z budową 180 km autostrady A1. Za takie pieniądze możemy mieć „wodna autostradę” łączącą Litwę, Rosję i Polskę praktycznie z całą Europą Zachodnią – dodaje Grzegorz Nowaczyk.
Z tego ponad miliard złotych (1,1 mld zł) będzie kosztowało dostosowanie  drogi wodnej na odcinku od Odry do Wisły do parametrów II klasy technicznej oraz jej właściwe oznakowanie.

Znacznie więcej – 3 mld – będzie kosztowało „naprawienie” dolnej Wisły. Sam koszt ostróg, które regulują nurt rzeki wynosi ok. 1,75 mld zł. Ostróg jest 2.800 i przy obecnym tempie ich renowacji, wszystkie zostaną naprawione za 140 lat!

Na ważnym dla elbląskiego portu odcinku najważniejszym zadaniem jest budowa nowej śluzy Gdańska Głowa, której koszt szacuje się na 170 mln zł, a wszystkich prac na Szkarpawie na 360 mln zł. 115 mln zł będą kosztowały zadania na Nogacie i Wiśle Królewieckiej.

Na 2,1 mln zł oszacowano koszt odbudowy i budowy bazy portowo-logistycznej wzdłuż tej drogi wodnej, a zadania konieczne dla stworzenia sieci infrastruktury punktowej dla rozwoju turystyki wyniosą ok. 1,3 mld zł – z tego dla Warmii i Mazur ponad 300 tys. zł.

- Dla naszego regionu najważniejsze są zadania, które pozwolą na połączenie drogami wodnymi portu elbląskiego ze śródlądziem. Wśród nich w koncepcji znajduje się budowa mostu zwodzonego w Nowakowie, pogłębienie Kanału Jagiellońskiego i rozbudowa samego Portu Morskiego w Elblągu. W sferze turystyki przewiduje się budowę przystani w Błotniku (u ujścia Kanału Jagiellońskiego), Nowakowie oraz budowę lub modernizację portów żeglarskich nad Zalewem Wiślanym w: Kamionku, Suchaczu, Pęklewie, Kadynach, Tolkmicku, Fromborku i Nowej Pasłęce – mówi Jerzy Wcisła, który w Międzywojewódzkim Zespole ds. Rewitalizacji MDW E 70 reprezentuje marszałka Jacka Protasa.

Policzenie kosztów to pierwszy etap działań. Do następnego potrzebny jest rząd. Właśnie dlatego marszałkowie pięciu województw zaapelowali do rządu o ujęcie w następnej perspektywie finansowej rewitalizacji MDW E 70.

Jest to tym bardziej uzasadnione, że z inicjatywy naszego województwa rozpoczęły się prace nad rewitalizacją kolejnego odcinka – na wschód od Polski: przez Kaliningrad do Kłajpedy.  Jego realizacja będzie kolejną – już jedną z ostatnich liter alfabetu – z wyliczanki marsz. Grzegorza Nowaczyka. - Przygotowujemy się do powiedzenia litery „W”, czyli rozwinięcia naszej drogi wodnej na wschód – powiedział G. Nowaczyk.

Liderem działań na wschodnim odcinku MDW E 70 jest Biuro Regionalne w Elblągu. Jerzy Wcisła przedstawił koncepcję i planowane w najbliższych latach działania. - Chcemy przede wszystkim doprowadzić do ujednolicenia standardów 300-km szlaku wodnego łączącego Elbląg z Królewcem i Kłajpedą z planowanymi parametrami tej drogi międzynarodowej w Polsce – mówi Jerzy Wcisła. - W pierwszym okresie zajmiemy się przeszkodami uniemożliwiającymi wprowadzenie żeglugi transportowej na tej drodze wodnej i zaplanowaniem tych inwestycji, które umożliwią turystyczne wykorzystanie tego szlaku wodnego. Należy pamiętać, że na tym odcinku znajdują się dwa akweny o dużych walorach turystycznych – Zalew Wiślany i Kuroński) i trzy porty morskie (Elbląg, Królewiec i Kłajpeda) – dodaje J. Wcisła.

W imieniu rządu memoriał pięciu marszałków przyjęła pods. Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Anna Wypych-Namiotko. - Rząd jest w trudnej sytuacji, bo praktycznie całą infrastrukturę transportową trzeba  przebudować. Rewitalizacja rzek – w pełni uzasadniona – to ogromne zadanie i trzeba dokładnie brać pod uwagę różne możliwości rozwoju transportu rzecznego. Polska bowiem ma dobrze rozwiniętą sieć rzek, ale są one  nieporównywalne z Dunajem, Renem czy Wołgą. Dlatego będziemy szukali nowoczesnych rozwiązań transportowych, które będą mogły być zastosowane na polskich rzekach – powiedziała A. Wypych-Namiotko.

Rafał Kadłubowski
Wyślij wiadomość do autora tekstu

Oceń tekst:

Ocen: 0

%0 %0
GALERIA ARTYKUŁU ( zdjęć 6 )


Komentarze do artykułu (6)

Dodaj nowy komentarz

  1. 1
    0
    ~ xyz
    Poniedziałek, 25.10

    Bicie piany za nasze podatki.Rząd podnosi wat i kombinuje skąd zedrzeć kasę a tu pan Nowaczyk z panem Wcisłą robią rewittalizację dróg wodnych za 8 mld,strach się bać.

  2. 2
    0
    ~ obiecanki
    Poniedziałek, 25.10

    Z całym szacunkiem dla Pana Nowaczyka .Już dawno powinny rozpoczęte być prace przy przekopie mierzei i nadal tylko się gada .Logicznie myśląc nikt nie będzie wpływał do Elbląga robiąc taki kawał drogi koło sowietów.Zgoda że bez przekopu port w Elblągu splajtuje,czy w tym kraju są ludzie którzy mają trochę klepek w głowie i zrozumieją że kasa ucieka przez palce.Zacznijcie kopać a inwestorzy chętni do inwestowania w Elblągu ustawią się w kolejce.Już byli jak była mowa o przekopaniu,jak na razie to PO blokuje tę inwestycję.Przez miasto przetaczają się stada tirów które mają obwodnicę na dodatek mamy szeroką Rzekę Elbląg lecz bez jednostek pływających.Ciągle się mówi Elbląg miasto morskie ,zróbmy przekop i stanie się tym miastem.KONIEC GADANIE I PORA KOPAĆ!!!!!!!!!!!Niech Pan wygra i zrobi w tym mieście rewolucję bo inaczej Elbląg zginie.

  3. 3
    0
    ~ Polak
    Poniedziałek, 25.10

    on nie jest nowaczykiem on jest durniem namaszczonym przez ........... tuska. Polacy walnijcie się w czachy toć to nasi wrodzy narodowi.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  4. 4
    0
    ~ Kara
    Poniedziałek, 25.10

    dawać go na prezia, trzeba zmienić coś w tej dziurze!!

  5. 5
    0
    ~ 100% Elblążanin
    Poniedziałek, 25.10

    Gadanie wyborcze.............

  6. 6
    0
    ~ anty władza
    Poniedziałek, 25.10

    Przerobić rzeki na autostrady - bo autostrady same przerobią się na rzeki, wiosną będzie tyle dziur że asfalt to będą wysepki w kałużach, Oj trzeba odsunąć od władzy rządzących - w Polsce czyli PO i PIS oraz w Elblągu SLD, czyli trzeba głosować na PSL :) - w sumie mieszkamy na wsi :)

Redakcja serwisu info.elblag.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie.
Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.


Regulamin komentowania artykułów w serwisie info.elblag.pl

W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie info.elblag.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.

  1. Komentujący umieszczając treści sprzeczne z prawem musi liczyć się, że może ponieść odpowiedzialność karną lub cywilną.
  2. Komentarze dodawane przez czytelników służą prowadzeniu poważnej i merytorycznej dyskusji na temat zamieszczonych wiadomości oraz problemów z nimi związanych.
  3. Czytelnicy mogą umieszczać informacje i opinie niezwiązane z treścią artykułów dla istotnych powodów (np. poinformowanie innych czytelników o wydarzeniach).
  4. Zabrania się dodawania komentarzy: wulgarnych, obraźliwych, naruszających dobra osobiste osób trzecich lub zawierających treści zabronione przez prawo.
  5. Celem komentarzy nie jest prowadzenie jałowych sporów osobistych między czytelnikami.
  6. Wszystkie wpisy stojące w sprzeczności z powyższymi warunkami będą niezwłocznie kasowane w całości bądź w części.
  7. Redakcja interpretuje Regulamin i decyduje, które wpisy, komentarze (lub ich części) należy usunąć i dokona tego w możliwie jak najszybszym czasie.


Właścicielem serwisu info.elblag.pl jest Agencja Reklamowa GABO

Copyright © 2004-2024 Elbląski Dziennik Internetowy. Wszystkie prawa zastrzeżone.


1.5211000442505