Przebudowa odcinka ul. Królewieckiej na dwujezdniowy z pasem rozdziału zarezerwowanym pod trakcję tramwajową, budowa ronda na skrzyżowaniu z ul. Kościuszki, zwiększenie liczby miejsc parkingowych przed szpitalem oraz wprowadzenie sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu z ul. Fromborską - to główne zmiany jakie czekają nas w najbliższych latach w okolicach szpitala wojewódzkiego przy ul. Królewieckiej. Ratusz stara się pozyskać pieniądze na realizację przebudowy kolejnego fragmentu drogi wojewódzkiej Nr 504 biegnącego przez miasto.
Przebudowa odcinka ul. Królewieckiej zaplanowana jest jako drugi etap inwestycji polegającej na przebudowie drogi nr 504 w naszym mieście, z planowanym terminem realizacji w latach 2011-2013. Priorytetem dla władz miasta jest w tej chwili inny odcinek drogi 504. Jest to projekt przebudowy ul. 12 lutego z budową trakcji tramwajowej. Realizacja tego przedsięwzięcia rozłożona jest na lata 2010-2012. Szacunkowy koszt obu inwestycji to ponad 34 mln zł. Miasto zamierza pozyskać dofinansowanie na realizację tych zadań z Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007-2013.
- Konkursy na drogi nr 500, 503 i 504 mimo wcześniejszych zapewnień ze strony województwa nie zostały jeszcze ogłoszone – martwi się prezydent Elbląga Henryk Słonina. - Miało to nastąpić już w ubiegłym roku i do tej pory nie ma znanego terminu startu konkursów na dofinansowanie inwestycji drogowych ze środków unijnych. Jest informacja, że ma to nastąpić w tym roku. Jeśli tak się stanie, zgłosimy nasze projekty do tego programu.
Według sporządzonych już planów, ulica Królewiecka na odcinku od skrzyżowania z ulicą Kościuszki do skrzyżowania z ul. Fromborską ma powiększyć się o dodatkową jezdnię. Dzięki rozbudowie drogi poprawić ma się jakość transportu samochodowego na tym odcinku, powstaną nowe chodniki i ścieżki rowerowe. Projekt przewiduje gruntowną przebudowę istniejących skrzyżowań z uwzględnieniem dodatkowych relacji skrętnych i możliwości zawracania na skrzyżowaniach.
Zwiększyć ma się również ilość przystanków autobusowych, które zostaną przesunięte w pobliże skrzyżowań. Inwestycja umożliwi także wybudowanie w przyszłości linii tramwajowej w nieobsługiwanym dotychczas odcinku ul. Królewieckiej, co ułatwi dostęp większości mieszkańców do Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego.
Kolejnym elementem inwestycji jest zastosowanie drogowej sygnalizacji świetlnej co ułatwi korzystanie z drogi zarówno pieszym jak i kierowcom. Sygnalizatory staną na skrzyżowaniach: ul. Królewieckiej z ul. Fromborską i ul. Królewieckiej z wyjazdem i wjazdem do Szpitala.
Konieczność odwodnienia projektowanej drogi, pociąga za sobą także przebudowę kanałów deszczowych zlokalizowanych w ulicy Królewieckiej. Poprawi to warunki gruntowo-wodne oraz pozwoli na zlikwidowanie zastoisk wodnych. Przebudowa sieci sanitarnych, energetycznych i telekomunikacyjnych wpłynie na poprawę jakości usług świadczonych przez dostawców poszczególnych mediów.
Największe zmiany na kierowców czekać będą na odcinku ul. Królewieckiej przy szpitalu wojewódzkim
Najwięcej na inwestycji zyskają kierowcy. Całkowicie przebudowana zostanie ul. Królewiecka na odcinku od skrzyżowania z ulicą Piłsudskiego do skrzyżowania z ul. Fromborską. Planowane jest poszerzenie jezdni i wydłużenie pasa dla prawych skrętów na wlocie skrzyżowania Królewiecka –Piłsudskiego. Ulica na tym odcinku posiadać będzie dwie jezdnie rozdzielone pasem zieleni o zmiennej szerokości.
Szczególną uwagę projektanci poświęcili newralgicznemu skrzyżowaniu ulic Królewiecka – Kościuszkj, gdzie zdecydowano się na budowę małego ronda o średnicy 45 m z czterema wylotami (północna nitka ul. Królewieckiej, południowa nitka ul. Królewieckiej, ul. Kościuszki, droga do Szpitala).
Spory zakres prac wyznaczono również na odcinku miedzy skrzyżowaniami: Królewiecka-Kościuszki, Królewiecka- Fromborska. Jego przebudowa polegać będzie głównie na budowie wyspy rozdzielającej, umożliwiającej wybudowanie na niej torowiska tramwajowego. Ulica posiadać będzie dwie jezdnie (po 2 pasy), wyspę rozdzielającą jezdnie oraz obustronne chodniki o zmiennej szerokości i ścieżkę rowerowa zlokalizowana po prawej stronie.
Na odcinku tym, w miejscu drugiego wyjazdu z terenu Szpitala (zjazd północny z ul. Królewieckiej) powstanie trójwlotowe skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną. Przewidziano także budowę 2 zatok autobusowych i przejść dla pieszych na przebudowywanych skrzyżowaniach (istniejące przejścia na trasie zostaną zlikwidowane). Na odcinkach między skrzyżowaniami projektanci nie przewidzieli przejazdów poprzecznych przez wyspę dzielącą w zakresie włączeń, zawrotek, itp.
Zmiany czekają także skrzyżowanie ul. Królewieckiej z ul. Fromborską. Skrzyżowanie wyposażone zostanie w trójkolorową sygnalizację świetlną, która będzie zsynchronizowana z projektowaną sygnalizacją na wyjeździe z terenu Szpitala.
Inwestycja obejmować będzie też przebudowę fragmentów ulic i dróg dojazdowych oraz wewnętrznych funkcjonalnie związanych z ul. Królewiecką. I tak przebudowany zostanie odcinek ulicy Częstochowskiej, który polegać będzie na zmianie trasy ulicy i zakończeniu jej placem do zawracania. Modernizacji doczeka się znajdująca się w fatalnym stanie droga wewnętrzna do budynku dawnego „Plastyku” przy ul. Królewieckiej 195. Po przebudowie przy drodze powstaną chodniki i 35 miejsc parkingowych.
Ponadto projekt przewiduje całkowicie nowe rozwiązanie geometryczne układu miejsc parkingowych i jezdni manewrowych przy szpitalu wojewódzkim. Planuje się zwiększenie liczby miejsc parkingowych przed szpitalem oraz zakłada rozwiązanie odrębnego zjazdu dla karetek na teren szpitala. Wszystko to ma służyć zwiększeniu bezpieczeństwa użytkowników drogi.
Dojazd do parkingu odbywać się będzie poprzez drogę połączoną z rondem przy ul. Kościuszki oraz skrzyżowaniem z ul. Królewiecką (północny zjazd). Generalnie oś tej drogi zaprojektowano po trasie istniejącej drogi, jedynie na końcu i początku biegnie ona po nowej trasie. Przez jezdnie drogi na parkingu wyznaczono 5 przejść dla pieszych. W sumie przewidziano 278 miejsc parkingowych w tym: 5 dla niepełnosprawnych, 26 szt stanowisk skośnych i 7 dla TAXI.
W ramach zadania przebudowane zostaną na nowe istniejące sieci: wodociągowe, kanalizacji sanitarnej, gazowe, ciepłownicze, telekomunikacyjne i światłowodowe. Zaprojektowano odwodnienie nowej drogi z odprowadzeniem wód deszczowych do istniejącej kanalizacji deszczowej. Także znajdujące się w złym stanie kanały deszczowe zostaną przebudowane na nowe.
Inwestycja może kolidować z istniejącą zabudową oraz z istniejącą szatą roślinną, w związku z czym niezbędne mogą być rozbiórki pobliskich budynków i wycinka drzew.
Opisywane zadanie jest obecnie na etapie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia. Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach będzie niezbędna do uzyskania zgody na realizację inwestycji drogowej.
A co komu przeszkadzało skrzyżowanie Częstochowskiej z Królewiecką ? Zrobić znak "nakaz skrętu w prawo", a ci co będą chcieli jechać w kierunku Dąbrowy to sobie na rondzie nawrócą. Ot projektanci !! Wychodka bym wam nie dał zaprojektować, a ktoś wam daje sie dobierać do dróg !!!
Przecież Częstochowska nie będzie połączona z Królewiecką. Spójrz na plan i nie narzekaj :D
Dlaczego Częstochowska została zupełnie odcięta od Królewieckiej. Przecież to paranoja "... i zakończeniu jej placem do zawracania..." jaka bzdura. A wystarczyło zrobić tylko skręt w prawo. Niestety, jak to zawsze jest, nie myśli się o mieszkańcu miasta tylko o tym, że coś się robi, nieważne czy będzie to użyteczne czy tylko będzie... Projektanci, pomyślcie jak inaczej rozwiązać problem skrzyżowania Królewiecka i Częstochowska, żeby je jakoś połączyć.
Kolejny projekt robiony przez "wszystkowiedzących i nieomylnych" z ratusza!:( Znowu za ciężko było się skonsultowac z mieszkańcami?! Po co np. wyspa rozdzielająca miedzy pasami ruchu? Przeciez tam jeździ pełno karetek, czy nie mozna było torów tramwajowych umiejscowić w jezdni tak jak jest na Grunwaldzkiej na wysokosci Elzamu co umozliwia karetkom swobodne objeżdzanie zartorów samochodowych? Czemu miedzy Piłsudzkiego a rondem w kierunku szpitala jest jeden pas ruchu?! Prypatrzcie się gdzie są w tym projekcie zaznaczone zatoki autobudowe(kolorem niebieskim), smieszne prawda?! Wiem, że w ratuszu pracuja sami "geniusze", ale zaklinam was trochę pokory, wystarczyło zaprosic mieszkańców i skonsultować z nimi swoje :genialne pomysły"?!
Ciekawi mnie ile w ciągu roku przewróci sie karetek na tym rondzie. Czy ktoś zastanowi sie z architektów, jak mają szybko przejechać przez skrzyżowania, miasto, samochody specjane w tym ciężarowe straży pożarnej???
Likwidacja skrzyżowania Królewieckiej z Częstochowską to głupi pomysł. Zgadzam się z "mieszkańcem częstochowskiej" że wystarczyłoby zrobić dla wyjeżdżających z Częstochowskiej nakaz skrętu w prawo. No i zaserwuje się nam kolejne światła, o ile uważam, że na skrzyżowaniu Królewiecka - Fromborska światła to konieczność, o tyle światła przy skrzyżowaniu z wjazdem do szpitala to pomyłka. Nie lepiej już zrobić jeden konkretny wjazd do szpitala od strony ronda? A zamiast tego drugiego wjazdu na szpital, połączyć częstochowską w Królewiecką? Oczywiście każdy ma swój punkt widzenia i swoje uwagi. Ale miasto powinno prowadzić konsultacje społeczne z mieszkańcami. Pozdrawiam
Znaki drogowe swoje a kierowcy swoje,przykład :są dwa znaki koło szpitala z zakazem skrętu w prawo i co ???????????Stoją znaki a kierowcy jak jechali jadą mają gdzieś przepisy.A tak patrząc to ostatnio budowane skrzyżowania projektował ,/?????nie wiem jak go nazwać???????są wąskie i pojazdy ledwie wyrabiają zakręty,ulice też mogły by być szersze miejsca dosyć było w niektórych przypadkach.W ogóle w tym mieście jest wszystko robione małe ,byle jakie jak na tak duże miasto.
Co do przyłączenia Częstochowskiej to skręt w lewo nie wchodziłby w grę gdyby wpadała ona w tylko jeden pas ruchu, biegnący w stronę centrum :) więc innej opcji jak skręt w prawo by nie było, chyba że ktoś lubi zasuwać pod prąd ;)
myśle ze kierowcy pojazdów uprzywiejowanych dadzą sobie radę z tym rondem bardzie tu chodzi o zapenienie płynności i ograniczenie debilizmu niektórych kierowców pędzących z królewieckie w dół na złamanie karku
Do Maniek, Wystarczy skret w prawo i kazdy sobie spokojnie zawroci. Jak jest pas zieleni to nie trzeba znakow, ktore jak pisza przedmowcy ktos by mogl zignorowac. Swoja droga po co ta zatoczka do zawracania, kto logicznie myslacy bedzie chcial jechac 2km na okolo zeby tam zaparkowac/zawrocic. Dodatkowo dobrze ktos zauwazyl, przystanek lekko liczac 300m dalej niz obecny w miejscu gdzie nie ma blokow. Projekt Genialny - gdzie jest nazwisko tego co to projektowa. bedzie wiadomo gdzie wysylac emaile.