Rok 2019 rozpoczął się diabelsko dobrze!
Co prawda, premiera “Igraszek z diabłem” (autor: Jan Drda) miała miejsce 30.12.2018, ale właśnie realizacją sztuki Jana Drdy w reżyserii Bartłomieja Wyszomirskiego witaliśmy Nowy Rok... a w styczniu zagraliśmy aż 10 spektakli!
W marcu poznaliśmy laureatów Aleksandrów
Teresa Suchodolska i Artur Hauke to aktorzy, którzy zostali laureatami Aleksandrów, dorocznych nagród przyznawanych w naszym teatrze z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru. Podczas Gali widzowie usłyszeli piosenki z najpopularniejszych spektakli elbląskiej sceny z ostatnich lat. W tym roku było głośno i kolorowo.
Kapituła wybrała zwycięzców, chociaż wybór nie był łatwy. Nagrody trafiły do “Premierowych” aktorów: Teresy Suchodolskiej (Ruth Tisdale) i Artura Hauke (Jack Tisdale) z Premiery Norma Fostera w reż. Mirosława Połatyńskiego.
Nikt nie krył wzruszenia – i zaskoczenia.
Chciałabym podziękować Kapitule, że uhonorowała mnie tak wspaniałą nagrodą. To dodaje nam skrzydeł. Czujemy się dowartościowani, lubiani, ważni. Drugie dziękuję kieruje dla naszej kochanej publiczności. I tu bez żadnych pochlebstw. Już nagrodę mam (śmiech) Jesteście pierwszymi, naszymi krytykami odbioru naszych przedstawień. Zawsze czujemy życzliwy oddech z widowni. To nas buduje. Nigdy nie dziękowałam prywatnie, ale dzisiaj to zrobię. Chciałabym podziękować mojemu mężowi Piotrowi, na którego zawsze mogę liczyć nie tylko w życiu prywatnym. Wspiera mnie też w trudniejszych momentach artystycznych. Proszę mi wierzyć, to nie jest łatwe, a dla mnie jest to najważniejsze – mówiła do publiczności Teresa Suchodolska.
– Bardzo, bardzo serdecznie dziękuję wysokiej Kapitule. Jest to dla mnie prawdziwa przyjemność i jeszcze większa zachęta, żeby z tą wielką przyjemnością dalej tutaj, na tej scenie, dla Państwa pracować. – dodał Artur Hauke.
Aleksander dla Przyjaciela Teatru w tym roku trafił do firmy Edba państwa Barbary i Edwarda Szypulińskich, a Najwierniejszym Widzem Zbiorowym okazała się Biblioteka Publiczna w Gronowie Elbląskim.
Czas między ogłaszaniem poszczególnych laureatów tegorocznych Aleksandrów wypełniali oczywiście elbląscy aktorzy, którzy zaśpiewali utwory z najpopularniejszych spektakli miejscowej sceny z ostatnich lat. Nie zabrakło piosenek grupy Monty Python, Marka Grechuty, Bułata Okudżawy czy też utworów ze spektakli „Allo, allo”, „Tuwim bez cenzury” i „Krakowiacy i górale”.
Wiosna rozkwitła po raz osiemnasty!
Wszystko o kobietach. Wszystko o mężczyznach, Stand-up Night, Klasyka po bandzie, Akompaniator, Nasze żony, Ich czworo, Przedstawienie Hamleta we wsi Głucha Dolna, Pojedynek – takie tytuły pojawiły się w tegorocznej odsłonie EWT.
Dostępna była również wystawa rzeźb pana Waldemara Cichonia.
Wspominając ten pełen emocji czas, dziękujemy Wszystkim, dzięki którym mogliśmy zrealizować Elbląską Wiosnę Teatralną. Szczególnie Marszałkowi Województwa Warmińsko-Mazurskiemu Panu Gustawowi Markowi Brzezinowi, Prezydentowi Miasta Elbląg Witoldowi Wróblewskiemu, sponsorom i przyjaciołom Teatru: FL Smidth MAAG Gear, Stokota, EDBA, Kwiaciarnia Azalia, Deski Info s.c., Optima, Negocjator, Giełda Elbląska, Restauracja Przy Bramie, Elmar Electric, Silvant, Braniewsko-Pasłęcki Bank Spółdzielczy z siedzibą w Pasłęku, Reproskan, Stowarzyszenie Radio Rabat Taxi, JUPI, Wawro Photography, Falkon oraz patronom medialnym: m.in. info.elblag.pl.
Kaczmarski - nagrodzony na zagranicznym festiwalu!
W maju miała miejsce premiera spektaklu “Kaczmarski - 4 pory niepokoju” w reżyserii Roberta Talarczyka, z wyjątkowymi aranżacjami muzycznymi Hadriana Filipa Tabęckiego! Zobaczcie zwiastun “Kaczmarskiego...”
Spektakl odniósł sukces na Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym “Baszta” w Kaliningradzie. Robert Talarczyk został wyróżniony nagrodą za najlepszą reżyserię.
Recenzje spektaklu przeczytacie m.in. tu:
http://www.dziennikteatralny.pl/artykuly/po-krzyku-czyli-piosenki-kaczmarskiego-raz-jeszcze.html
https://teatrdlawszystkich.eu/po-premierze-kaczmarski-4-pory-niepokoju-w-teatrze-sewruka-w-elbllagu/
http://www.e-teatr.pl/pl/artykuly/282306.html?fbclid=IwAR3zGknk61UG1oaASJykdp50sKPoizTPR3I4tnsITj4xU4WnLfvGTsYD4aQ
Jesienią spektakl był prezentowany w Teatrze Śląskim im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach.
W sprzedaży dostępna jest płyta z wybranymi piosenkami ze spektaklu “Kaczmarski - 4 pory niepokoju”. Płytę można zakupić w kasie Teatru. A to jeden z utworów, który znalazł się na tym wyjątkowym “krążku”
Pracowite lato!
Jeszcze przed wakacjami ruszyły próby do “Czarownic z Salem” Arthura Millera w reżyserii Jana Buchwalda. W okresie letnim aktorów Teatr Sewruka można było spotkać w plenerze!
W muszli koncertowej w Bażantarni w ramach Letniego Salonu Muzycznego organizowanego przez Elbląskie Towarzystwo Kulturalne odbyły się dwa koncerty pt. “Wieczór piosenek niepoważnych i poważnych”.
Teatralne tournée Skąpca!
Na początku sierpnia prezentowaliśmy “Skąpca” w kętrzyńskim amfiteatrze, we Fromborku na inaugurację XVII Dni Fromborka, a także w Pasłęku.
Wyjątkowe dzieło na inaugurację sezonu artystycznego 2019/2020
14 września miała miejsce premiera “Czarownic z Salem”Arthura Millera w reżyserii Jana Buchwalda.
Purytańskie i spokojne miasteczko zmieni swoje oblicze na zawsze. Wszystko rozpocznie niewinna zabawa grupki dziewcząt. Taniec, dzięki któremu przez chwilę czują się wyzwolone od surowego wychowania, rozpocznie jeden z najgłośniejszych procesów o czary. Strach przed karą wywołuje zbiorową histerię. Prawda ginie w morzu niekończących się oskarżeń. Zbrodnie stają się porządkiem dziennym a posądzanie o kontakty z diabłem, wyrównuje sąsiedzkie porachunki i jest zemstą za złamane serce. Nierówna walka rozpięta między fanatyzmem a polityką to pretekst do dyskusji o współczesnym świecie, w którym strach może okazać się śmiertelnym narzędziem manipulacji.
Właściciel praw – licencjodawca: The Arthur Miller 2004 Literary and Dramatic Trust
Nie cieszy to, ale jest faktem, że Czarownice z Salem Arthura Millera znakomicie trafiają w klimat naszych czasów. I to zarówno w warstwie prezentującej stan wymiaru sprawiedliwości, tj. sądownictwa, poczynając od zideologizowania (nawet upolitycznienia) sędziów do ferowania wyroków zadowalających władze. Jak i w obrazie zbiorowości, grzęznącej w mrokach świadomości, obezwładnionej strachem, poddającej się prowokacjom i uprzedmiotowionej - Ryszard Tomczyk
Całą recenzję przeczytacie na stronie naszego patrona medialnego
Głośny musical na deskach Sewruka!
To było wielkie wyzwanie. Na próbach lały się litry potu! Taniec, muzyka, śpiew, emocje, emocje i jeszcze raz emocje...
8 listopada miała miejsce premiera Cabaretu w reżyserii Pawła Szkotaka
Historia lubi się powtarzać. Niestety. Dlatego przesłanie Cabaretu jest ciągle aktualne. W kwestii polityki, miłości czy relacji społecznych, lubimy powtarzać schematy. Czy uczymy się na błędach? Czy wynosimy coś lekcji, czego uczy nas doświadczenie? Można mnożyć pytania. Znalezienie jednej, a tym bardziej dobrej odpowiedzi, nie przyjdzie z łatwością.
Cabaret to musical z 1966 roku z muzyką Johna Kandera, tekstem Freda Ebba i na podstawie książki Joe Masteroffa, oparta na sztuce Johna Van Drutena I Am a Camera z 1951 roku, która została adaptowana z opowiadania Pożegnanie z Berlinem (1939 r.) Christophera Isherwooda . Akcja rozgrywa się w 1931 roku w Berlinie, gdy naziści doszli do władzy. Koncentruje się na życiu nocnym w obskurnym klubie Kit Kat Klub i kręci się wokół amerykańskiego pisarza, Cliffa Bradshawa i jego relacji z angielską tancerką kabaretową, Sally Bowles. Klub służy jako metafora złowieszczych wydarzeń politycznych w późnych Weimarskich Niemczech.
Coś dla małych i dużych! Wyjątkowa bajka na Małej Scenie
W grudniu odbyła się premiera spektaklu “Adonis ma gościa” Freda Apke
Co się stanie kiedy zamkniemy w jednej klatce papugę i wronę? Według słynnej sentencji, nie powinno się tego robić. Fred Apke pomyślał: Można by jednak spróbować! Ten wewnętrzy głos, jak wspomina autor, pojawił się na trasie Poznań – Warszawa, dokładniej w wagonie Warsu, w drodze na upragniony urlop z ukochaną. Spisanie historii Adonisa i Węgla przypomina wszystkim – tym młodszym, i tym starszym, bardzo ważną prawdę – „że w życiu chodzi przede wszystkim o to, aby odkryć własną tożsamość i chronić jej wolności, nie naruszając wolności drugiej osoby”. Inny nie znaczy zły ani gorszy. Otwieranie się na inność i odmienność uczy nas nie tylko pokory i zrozumienia, ale przede wszystkim odsłania prawdę o nas samych. Mówi się, że to właśnie przeciwieństwa się przyciągają. Jest w tym sporo prawdy. Dlatego często nasi najlepsi przyjaciele tak bardzo się od nas różnią. Widzą, rozumieją, mówią inaczej niż my, ale to przyjaciele otwierają nam oczy. I serca!
Fred Apke, autor i reżyser, słynie głównie z komedii i tragifars, ale jest doskonałym autorem sztuk dla dzieci. Tym razem, niespodziewane zetknięcie dwóch różnych światów – ulicznego „wolnego ducha” i „luksusowego jegomościa”, będzie nad wyraz aktualnym przesłaniem, iż mimo odmienności, najważniejszy jest szacunek i tolerancja. Inny nie znaczy gorszy, a prawdziwa przyjaźń pozwala osiągnąć wielkie cele.
P.S. Oczywiście to tylko telegraficzny skrót najważniejszych wydarzeń u Sewruka!
W trakcie 2019 roku działo się znacznie więcej! Teatr to także Sceny Przy Stoliku, warsztaty w ramach edukacji dzieci i młodzieży, kurs dla nauczycieli, pokazy grup teatralnych.
Nie wierzycie?! To zobaczcie m.in. zapowiedź spektaklu “woMAN”, który zrealizowały nasze aktorki Magdalena Bocianowska i Monika Łyżwa.
Teatr im. Aleksadnra Sewruka w Elblągu
Czy teatr nie może być po prostu teatrem?? Po co te ideologie? Dlaczego pseudotwórcy i pseudoartyści nie pozwalają widzom skosztować czystej, niczym nieskażonej Kultury??