W Elblągu rozpoczęła się budowa trasy rowerowej, będącej częścią - liczącego 2 tys. km - Wschodniego Szlaku Rowerowego Green Velo. Elbląski odcinek liczył będzie prawie 20 km. Niestety zawiodą się ci, którzy liczą, że w naszym mieście przybędzie podobna ilość asfaltowych ścieżek rowerowych. W ramach wartej ponad 9 mln zł inwestycji, w Elblągu przewidziano budowę zaledwie... 55 metrów ścieżki z masy bitumicznej. Resztę trasy stanowić będą istniejące drogi oraz utwardzone kruszywem szlaki Bażantarni.
Budowa Wschodniego Szlaku Rowerowego Green Velo, biegnącego przez przez pięć województw Polski wschodniej (świętokrzyskie, podkarpackie, lubelskie, podlaskie, warmińsko-mazurskie), rozpoczęła się w zeszłym roku. Cała trasa liczyć będzie blisko 2 tys. km, z czego 300 km stanowić będą nowe i przebudowane drogi rowerowe oraz ciągi pieszo-rowerowe, a około 150 km wyremontowane drogi gruntowe. Pozostała część trasy poprowadzona zostanie po lokalnych drogach asfaltowych o małym natężeniu ruchu samochodowego. Na całej trasie wybudowanych zostanie 230 Miejsc Obsługi Rowerzystów (MOR), wyposażonych w stojaki, wiaty i ławki, kosze na śmieci, oraz toalety. Łączna wartość projektu, który w 95% współfinansuje Unia Europejska, wynosi ok. 274 mln zł.
Szlak swój początek będzie miał 12 km od Elbląga – na granicy województw pomorskiego i warmińsko-mazurskiego w Kępinach Wielkich nad Nogatem. Końcówkę szlaku wyznaczono w miejscowości Końskie w pobliżu Kielc.
Elbląski odcinek Green Velo to blisko 20 km
W naszym mieście, szlak Green Velo liczył będzie łącznie 19,5 km (w tym 13,5 km w Bażantarni i Parku Krajobrazowym Wysoczyzny Elbląskiej). W Elblągu trasa zaczynać się będzie od zachodniej granicy miasta - na wysokości zjazdu do przystani jacht klubu Wodnik (wcześniej biegnie po wale przeciwpowodziowym Kanału Jagiellońskiego w kierunku Bielnika).
Trasę Green Velo w Elblągu wyznaczono ulicami: Radomską, Stawidłową, Warszawską, Wybrzeże Gdańskie, Mostem Wysokim na rz. Elbląg, ulicami Starego Miasta, Przy Bramie Targowej, Armii Krajowej (Park Planty), Grota Roweckiego, Grobla Św. Jerzego, Parkiem Traugutta, Parkiem Dolinka, Kościuszki, Chrobrego, Sybiraków, Marymoncką, Bażantarnią (szlak niebieski), Bukową, Leszczynową, Jagodową do wsi Jagodnik (gmina Milejewo). Dalej biegnie ścieżkami PK Wysoczyzny Elbląskiej, Jelenią Doliną i ul. Fromborską w kierunku miejscowości Łęcze. Przebieg trasy na całej długości można podejrzeć tutaj.
Trasa Green Velo w Elblągu prowadzić będzie w większości ulicami oraz istniejącymi ścieżkami rowerowymi. Jedynie na obszarze niezabudowanym, m.in. na terenach leśnych Bażantarni, w okolicach Dąbrowy i Jeleniej Doliny (łącznie na ponad 6 km), przewiduje się budowę nowej nawierzchni szlaku rowerowego. Istniejące drogi gruntowe zostaną tam przystosowane do ruchu rowerowego, poprzez nałożenie na nie wałowanego kruszywa naturalnego – tłucznia. W zakresie inwestycji, oprócz oznakowania szlaku, znalazła się jeszcze przebudowa skrzyżowania ulicy Królewieckiej z Bukową i Leszczynową w dzielnicy Dąbrowa.
Ułożą 55 m asfaltowej ścieżki rowerowej
Niestety w ramach tej olbrzymiej, wartej ponad 9 mln zł inwestycji, nie pomyślano o budowie nowych, asfaltowych odcinków ścieżek rowerowych na terenie Elbląga. Jedynymi fragmentami, na których ułożony zostanie asfalt, będą dwa odcinki o łącznej długości... 55 m. Pierwszy z nich o dł. 48 m przetnie drogę nr 504 w Dąbrowie, z kolei drugi o dł. 7 m stanowić będzie łącznik między jezdnią ul. Radomskiej a biegnącym obok wałem przeciwpowodziowym.
Budowa szlaku Green Velo w Elblągu rozpoczęła się na początku zeszłego tygodnia. Inwestycja jest połączona z realizacją trasy na terenie gminy Tolkmicko, tworząc jedno wspólne zadanie. Jej wykonawcą jest firma Marbruk z miejscowości Charzykowy koło Chojnic, która wygrała ogłoszony przez Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko - Mazurskiego w Olsztynie przetarg.
W tej chwili, prace w Elblągu skoncentrowane są na budowie Miejsc Obsługi Rowerzystów. W naszym mieście powstaną trzy tzw. MOR-y: przy ul. Stawidłowej (nad Kanałem Miejskim, na wysokości budynku nr 19), przy ul. Kościuszki (w pobliżu kaskad na Kumieli i parkingu przy cmentarzu Agrykola) oraz przy ul. Sybiraków (polana z wiatami w Bażantarni). Obiekty składać się będą z drewnianej wiaty dla rowerzystów, stołu z ławkami, toalety typu toi toi, stojaków rowerowych oraz koszy na śmieci.
Obecnie wykonywane jest podłoże pod nawierzchnię placyków, na których staną wiaty. W przyszłym tygodniu prace rozpoczniemy na niebieskim szlaku w Bażantarni. Równolegle prowadzimy roboty na terenie gminy Tolkmicko, na odcinku między Chojnowem a Suchaczem. Ścieżka wiedzie tam częściowo po terenach leśnych, częściowo po wałach przeciwpowodziowych, a także w sąsiedztwie drogi nr 503, gdzie na kilkusetmetrowym odcinku zaprojektowano budowę asfaltowej ścieżki rowerowej
- powiedział nam Sławomir Majewski, kierownik robót z firmy Marbruk.
Realizacja szlaku w Elblągu oraz na terenie gminy Tolkmicko, pochłonie łącznie 9,3 mln zł. Wszystkie prace na terenie miasta mają zakończyć się najdalej do końca listopada br. Z kolei cały szlak rowerowy Green Velo ma być gotowy do końca 2015 roku.
super, ekstra, zaj....cie, ale czy z tych wiat będzie ktokolwiek korzystał? Jak dla mnie niech sobie są ale szkoda pieniędzy troszke
Śmiech na sali. A miało być tak pięknie.
a na Starowce jak te trasy zrobia, po kocich łbach czy po pieszych??
Super to wygląda aby tylko wandale się wiatami nie zainteresowali
Wiele szumu o nic. Kto będzie jeździł tymi trasami, zawodowcy ? Wszędzie w Europie trasy rekreacyjne występują w formie pętli, żeby można było wrócić do miejsca startu inną drogą.A green velo jest trasą dla długodystansowców. Średnia przyjemność wybrać się na całodniową wycieczkę i wracać po pół drogi lub pociągiem, o ile jest stacja. Poza tym nawierzchnia w mieście będzie skandaliczna, ale już mnie to nie dziwi. Zgodnie z nowymi przepisami wszystkie nowo powstające ścieżki rowerowe powinny być wykonane z masy bitumicznej a na ul. Odrodzenia co robią ? Polbruk ! Ale cieszcie się ! Macie drogi, orliki, stadiony, no i drożdżówki !!!
Za 9 mln zrobią 55m ścieżki i 3 wiaty - śmiech na sali. 274 mln na 2 tys km to daje 123 tys na km - niezły przekręt
tłuczeń? proPOnuje temu tlukowi ktory to wymyslil walnac sie taka cegla w leb zanim zostanie POkruszona. i to jest wlasnie dzialanie POlskich politykierow, ktos wzial grube pieniadze za te green velo a odwalaja kaszane po ktorej rowerzysci i tak nie beda jezdzic. a pozniej wyjdzie ropuch wroblewski i bedzie zachwalal ile to km drog rowerowych on PObudowal
pod koniec czerwca w Wegorzowie oddano 28 km asfaltowych dróg rowerowych ( z mostkami itp infrastrukturą) w ramach green velo, Elblag dostał 55 metrów plus kilka przyczep tłucznia, wielkie brawa dla wszystkich wybitnych specjalistów od spraw rowerowych w mieście, specjalne podziękowania dla pana byłego oficera rowerowego, wynik jaki osiągnieto to coś wyjątkowego, mniej już chyba nie dało się dla mieszkańców załatwić w ramach tego projektu
wyliczenia sa błedne bo znaczna cześć tras biegnie istniejącymi drogami rowerowymi, odejmij od tych 2 tys kilometrów przynajmniej 500 km
Więcej propagandy niż ściezek rowerowych .