Z początkiem wakacji w Elblągu rozpocząć się ma budowa trasy rowerowej, będącej częścią - liczącego 2 tys. km - Wschodniego Szlaku Rowerowego Green Velo. Elbląski odcinek szlaku o długości prawie 20 km, przebiegał będzie m.in. przez Stare Miasto oraz parki: Traugutta, Dolinka i Bażantarnia. Niestety rowerzyści nie mają co liczyć, że w związku z tym w mieście przybędzie nowych asfaltowych ścieżek rowerowych. W planach przewidziano jedynie przebudowę nawierzchni leśnych odcinków trasy m.in. w Bażantarni, gdzie na drogę gruntową wyłożony zostanie tłuczeń.
Budowa Wschodniego Szlaku Rowerowego Green Velo, biegnącego przez przez pięć województw Polski wschodniej (świętokrzyskie, podkarpackie, lubelskie, podlaskie, warmińsko-mazurskie), rozpoczęła się w zeszłym roku. Cała trasa liczyć będzie blisko 2 tys. km, z czego 300 km stanowić będą nowe i przebudowane drogi rowerowe oraz ciągi pieszo-rowerowe, a około 150 km wyremontowane drogi gruntowe. Pozostała część trasy poprowadzona zostanie po lokalnych drogach asfaltowych o małym natężeniu ruchu samochodowego. Tylko w naszym województwie powstaną lub wyremontowane zostaną łącznie 32 obiekty mostowe i kładki, a przebudowie poddanych zostanie ponad 20 kluczowych skrzyżowań. Na całej trasie wybudowanych zostanie 230 Miejsc Obsługi Rowerzystów (MOR), wyposażonych w stojaki, wiaty i ławki, kosze na śmieci, oraz toalety. Łączna wartość projektu, który w 95% współfinansuje Unia Europejska, wynosi ok. 274 mln zł.
Szlak swój początek będzie miał 12 km od Elbląga – na granicy województw pomorskiego i warmińsko-mazurskiego w Kępinach Wielkich nad Nogatem. Końcówkę szlaku wyznaczono w miejscowości Końskie w pobliżu Kielc.
W naszym mieście, szlak Green Velo liczył będzie łącznie 19,5 km (w tym 13,5 km w Bażantarni i Parku Krajobrazowym Wysoczyzny Elbląskiej). W Elblągu trasa zaczynać się będzie od zachodniej granicy miasta - na wysokości zjazdu do przystani jacht klubu Wodnik (wcześniej biegnie po wale przeciwpowodziowym Kanału Jagiellońskiego w kierunku Bielnika).
Trasę Green Velo w Elblągu wyznaczono ulicami: Radomską, Stawidłową, Warszawską, Wybrzeże Gdańskie, Mostem Wysokim na rz. Elbląg, ulicami Starego Miasta, Przy Bramie Targowej, Armii Krajowej (Park Planty), Grota Roweckiego, Grobla Św. Jerzego, Parkiem Traugutta, Parkiem Dolinka, Kościuszki, Chrobrego, Sybiraków, Marymoncką, Bażantarnią (szlak niebieski), Bukową, Leszczynową, Jagodową, przez wieś Jagodnik (gmina Milejewo), ścieżkami PK Wysoczyzny Elbląskiej, Jelenią Doliną i Fromborską w kierunku miejscowości Łęcze. Dalej w stronę Tolkmicka trasa przebiegać będzie przez takie miejscowości jak: Połoniny, Nadbrzeże, Suchacz, Pęklewo, Kadyny i prowadzić będzie m.in. po wale przeciwpowodziowym wzdłuż Zalewu Wiślanego.
Na terenie miasta zaprojektowano lokalizację trzech Miejsc Obsługi Rowerzystów. Tak zwane MOR-y powstaną przy ul. Stawidłowej (nad Kanałem Miejskim, na wysokości budynku nr 19), przy ul. Kościuszki (w pobliżu kaskad na Kumieli i parkingu przy cmentarzu Agrykola) oraz przy ul. Sybiraków (polana z wiatami w Bażantarni). Dwa takie miejsca, powstaną także w sąsiedniej gminie Tolkmicko - w Suchaczu i przy leśniczówce Nowy Wiek.
Trasa Green Velo w Elblągu prowadzić będzie w większości ulicami oraz istniejącymi ścieżkami rowerowymi. Jedynie na obszarze niezabudowanym, m.in. na terenach leśnych Bażantarni, w okolicach Dąbrowy i Jeleniej Doliny (łącznie na ponad 6 km), przewiduje się budowę nowej nawierzchni szlaku rowerowego. Istniejące drogi gruntowe zostaną przystosowane do ruchu rowerowego, poprzez nałożenie na nie wałowanego kruszywa naturalnego – tłucznia. Tak będzie na 2,5 km odcinku szlaku niebieskiego w Bażantarni, leśnym odcinku ul. Leszczynowej o długości ok. 760 m (tu przewidziano także przebudowę dwóch przepustów) oraz na prawie 3 km odcinku między Jagodnikiem a Jelenią Doliną.
W zakresie inwestycji, oprócz oznakowania szlaku, znalazła się także przebudowa skrzyżowania ulicy Królewieckiej z Bukową i Leszczynową w dzielnicy Dąbrowa. W miejscu tym nastąpi zmiana lokalizacji istniejącego przejścia dla pieszych, które zostanie przesunięte o 20 m. Wybudowany zostanie także odcinek asfaltowej ścieżki rowerowej o długości 48 m z chodnikiem o dł. 17 m, a także przepust, rów odwadniający i wygrodzenie. W zasadzie będzie to jedyny odcinek asfaltowej ścieżki (nie licząc siedmiometrowego fragmentu przy ul. Radomskiej), zaplanowanej do wykonania w ramach projektu Green Velo w Elblągu.
Pierwsze prace budowlane na elbląskim odcinku Green Velo, ruszyć mają pod koniec czerwca. Inwestorem jest Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko - Mazurskiego w Olsztynie, który ogłosił już przetarg na wykonawcę tego zadania. Termin składania ofert wyznaczono na 22 maja. Wszystkie prace na terenie miasta, mają zakończyć się najdalej do końca listopada br.
Wcześniej, bo pod koniec stycznia tego roku, przetarg na budowę trasy rowerowej udało się rozstrzygnąć dla odcinka biegnącego przez teren gminy Milejewo. W sąsiadującym z Elblągiem Jagodniku, od kilku tygodni trwa m.in. budowa Miejsca Obsługi Rowerzystów. Na powierzchni 162 m2 stanie drewniana wiata dla rowerzystów, stół z ławkami, toaleta typu toi toi, stojaki rowerowe oraz kosz na śmieci.
Obiekt będzie gotowy w połowie maja. Później pozostanie nam już tylko ustawienie znaków pionowych, informujących o przebiegu szlaku Green Velo
– powiedział nam wykonawca budowy szlaku w gminie Milejewo, którym jest warszawska firma Jura Budownictwo.
Łącznie do wakacji oddanych zostanie blisko 500 kilometrów Wschodniego Szlaku Rowerowego Green Velo. Do końca maja w województwie warmińsko-mazurskim wybudowane zostanie 56 km trasy, w tym mający 27 kilometrów ciągły odcinek trasy w gminach Węgorzewo i Budry na północnym brzegu jeziora Mamry. Na całej pozostałej trasie, trwają obecnie prace związane z wyborem wykonawców robót. Całość trasy zostanie wybudowana do końca 2015 roku.
Przebieg trasy na całej długości można zobaczyć tutaj.
Była okazja do wyciągnięcia sporej kasy i po budowania fajnych dróg rowerowych, niestety buraki rowerowe tak wyprofilowały trasę, że nie będzie nic, brawa dla "mundrego" byłego oficera i reszty klakierów,
Cieszyłem się na na GREEN VELO ale puszczenie ruchu rowerowego po drogach publicznych i twierdzenie, że to trasa rowerowa to kpina i kompletne zaprzeczenie idei.Trzeba było zbudować nie 2000 a 200 km porządnej autonomicznej drogi nawet pieszo - rowerowej.
Kiedy zaczną budować drogi dla motocyklistów ? Jakieś fajne szybkie proste i porządne winkle by się przydały, żeby nie spotykać tam puszkarzy i pedalarzy
bardzoi ciekawy jest początek trasy - środek rzeki Nogat w miejscu zlikwidowanego promu - witajcie przybysze z innych krajów i województw - trzcińsko-bagienne WAS "godnie " podejmie ..........................................................
Jak maja być ścieżki to w olsztynie i na mazurach a Elbląg dostanie -WAŁA.POpierajcie dalej tych samych z PO i PSL to g***o będziecie mieli.
Nie za bardzo rozumiem sens wykonania takiej 2tys.km trasy. Dla kogo ona powstaje? Większość atrakcyjnych tras rowerowych w europie (ale też i w Polsce) jest na zasadzie "pętli". Można wtedy przejechać kilkadziesiąt kilometrów, powracając do punktu wyjazdu. Jest to korzystne dla amatorów, rodzin z dziećmi itp. Inaczej jest na półwyspie helskim, ale wyjeżdżając z Władysławowa w kierunku Juraty w każdej chwili można wsiąść w pociąg powrotny (sprawdzone, niewiele kosztuje). Jak to wygląda przy Green Velo ? Jedziemy w stronę Braniewa i co dalej? Wracamy tą samą drogą ? A może spędzić z rodziną urlop na 2 tysiącach kilometrów ? A pomysł z początkiem szlaku na zad.piu wystawia cenzurkę pomysłodawcom...
tak sie wlasnie buduje gdy zydokomuna jest u wladzy. Byle jak,byle gdzie i z byle czego. jesli te sciezki nie buduje sie z asfaltu to szkoda na nie kasy. kolejny przewał PO. oni slyna z tandety. drogi na euro PObudowano z tanich wadliwych materialow PO zawyzonej cenie. PO drodze doszlo do korupcji,przekretow i karadzierzy materialow budowlanych. z tym sciezkami rowerowymi jest tak samo. kiedy wy wreszcie przejzycie na oczy POlacy?
Turban-ty musisz być PISIOR bo u nich ciągle tylko jęki i narzekanie na wszystko.Jak jesteś taki wszechwiedzący to zgłoś swoja kandydaturę na radnego,wójta,starostę,prezydenta czy co tam wolisz/ewentualnie dzielnicowego/ a nie strzelasz tylko jadem nienawiści.
ta trasa ma sens ale po drogach rowerowych a nie polskiej adaptacji tego co już wymyślono i sprawdzono (mowa o trasach rowerowych tylko dla rowerów) - co do pętli wokół miast w 100% się zgadzam - to normalna i sprawdzona infrastruktura zagęszczania dróg rowerowych - 15 lat podałem takie propozycje ale jak widać bez echa - dla ciekawych http//www.elblag.pl/sciezki/dokumentacja/koncepcja_tras_rowerowych.pdf
chyba czas najwyższy aby ludzie odpowiedzialni za to, że Elbląg z milionów złotych przeznaczonych na ten projekt dostanie 4 przyczepy szutru, zostali rozliczenia i ponieśli konsekwencje swoich debilnych decyzji co do wyznaczenia trasy, to nie może tak być, że ci wybitni idioci będą tak za każdym razem robić, przecież za te pieniądze można było zrobić dwa super wjazdy- wyjazdy z miasta, absolutnie cywilizowanego drogi rowerowe, miast tego dostaniemy 4 przyczepy kruszywa , które wysypią na drogi leśne w Bażantarni, k..... m..., z takimi baranami