Jeszcze w lipcu w Elblągu rozpocznie się znakowanie i budowa trasy rowerowej, będącej częścią - liczącego 2 tys. km - Wschodniego Szlaku Rowerowego Green Velo. Urząd Marszałkowski w Olsztynie wyłonił właśnie wykonawcę robót budowlanych, którym będzie firma z okolic Chojnic. W zakresie prac dotyczącym elbląskiego odcinka, znajdzie się m.in. budowa trzech Miejsc Obsługi Rowerzystów przy ulicach: Stawidłowej, Kościuszki i Sybiraków. Biegnący przez nasze miasto szlak rowerowy ma być gotowy do końca listopada.
Budowa Wschodniego Szlaku Rowerowego Green Velo, biegnącego przez przez pięć województw Polski wschodniej (świętokrzyskie, podkarpackie, lubelskie, podlaskie, warmińsko-mazurskie), rozpoczęła się w zeszłym roku. Cała trasa liczyć będzie blisko 2 tys. km, z czego 300 km stanowić będą nowe i przebudowane drogi rowerowe oraz ciągi pieszo-rowerowe, a około 150 km wyremontowane drogi gruntowe. Pozostała część trasy poprowadzona zostanie po lokalnych drogach asfaltowych o małym natężeniu ruchu samochodowego. Na całej trasie wybudowanych zostanie 230 Miejsc Obsługi Rowerzystów (MOR), wyposażonych w stojaki, wiaty i ławki, kosze na śmieci, oraz toalety. Łączna wartość projektu, który w 95% współfinansuje Unia Europejska, wynosi ok. 274 mln zł.
Szlak swój początek będzie miał 12 km od Elbląga – na granicy województw pomorskiego i warmińsko-mazurskiego w Kępinach Wielkich nad Nogatem. Końcówkę szlaku wyznaczono w miejscowości Końskie w pobliżu Kielc.
W naszym mieście, szlak Green Velo liczył będzie łącznie 19,5 km (w tym 13,5 km w Bażantarni i Parku Krajobrazowym Wysoczyzny Elbląskiej). W Elblągu trasa zaczynać się będzie od zachodniej granicy miasta - na wysokości zjazdu do przystani jacht klubu Wodnik (wcześniej biegnie po wale przeciwpowodziowym Kanału Jagiellońskiego w kierunku Bielnika).
Trasę Green Velo w Elblągu wyznaczono ulicami: Radomską, Stawidłową, Warszawską, Wybrzeże Gdańskie, Mostem Wysokim na rz. Elbląg, ulicami Starego Miasta, Przy Bramie Targowej, Armii Krajowej (Park Planty), Grota Roweckiego, Grobla Św. Jerzego, Parkiem Traugutta, Parkiem Dolinka, Kościuszki, Chrobrego, Sybiraków, Marymoncką, Bażantarnią (szlak niebieski), Bukową, Leszczynową, Jagodową, przez wieś Jagodnik (gmina Milejewo), ścieżkami PK Wysoczyzny Elbląskiej, Jelenią Doliną i Fromborską w kierunku miejscowości Łęcze. Przebieg trasy na całej długości można zobaczyć tutaj.
Na terenie miasta zaprojektowano lokalizację trzech Miejsc Obsługi Rowerzystów. Tak zwane MOR-y powstaną przy ul. Stawidłowej (nad Kanałem Miejskim, na wysokości budynku nr 19), przy ul. Kościuszki (w pobliżu kaskad na Kumieli i parkingu przy cmentarzu Agrykola) oraz przy ul. Sybiraków (polana z wiatami w Bażantarni). Obiekty składać się będą z drewnianej wiaty dla rowerzystów, stołu z ławkami, toalety typu toi toi, stojaków rowerowych oraz koszy na śmieci.
Trasa Green Velo w Elblągu prowadzić będzie w większości ulicami oraz istniejącymi ścieżkami rowerowymi. Jedynie na obszarze niezabudowanym, m.in. na terenach leśnych Bażantarni, w okolicach Dąbrowy i Jeleniej Doliny (łącznie na ponad 6 km), przewiduje się budowę nowej nawierzchni szlaku rowerowego. Istniejące drogi gruntowe zostaną przystosowane do ruchu rowerowego, poprzez nałożenie na nie wałowanego kruszywa naturalnego – tłucznia. W zakresie inwestycji, oprócz oznakowania szlaku, znalazła się jeszcze przebudowa skrzyżowania ulicy Królewieckiej z Bukową i Leszczynową w dzielnicy Dąbrowa.
Pierwsze prace budowlane na elbląskim odcinku Green Velo, ruszą jeszcze w lipcu. Inwestor - Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko - Mazurskiego w Olsztynie, pod koniec czerwca wyłonił wykonawcę tego zadania. Jedyną ofertę w przetargu na to zadanie, złożyła firma Marbruk z miejscowości Charzykowy koło Chojnic. Realizacja szlaku w Elblągu oraz na terenie gminy Tolkmicko, kosztować będzie 9,3 mln zł brutto.
Podpisanie umowy z wykonawcą nastąpi po wniesieniu zabezpieczenia należytego wykonania umowy, w wysokości 10 proc. ceny oferty brutto. Z kolei przekazanie terenu budowy nastąpi nie później niż 3 dni robocze od dnia zawarcia umowy
- poinformowało nas Biuro Prasowe Urzędu Marszałkowskiego Województwa Warmińsko-Mazurskiego.
Wszystkie prace na terenie miasta mają zakończyć się najdalej do końca listopada br. Z kolei cały szlak rowerowy Green Velo ma być gotowy do końca 2015 roku.
z 274 milionów zł na szlak Green Velo Elbląg wygospodarował trochę tłucznia naturalnego na drogi w Bażantarni, rozumiecie coś ludzie z tego? można się zapytac dlaczego szlaku nie poprowadzono tak aby przynajmniej wzdłuż jednej ( a najlepiej dwóch) dróg wyjazdowo-wjazdowych zbudowano normalne drogi rowerowe np. takie jak ta w kierunku Krasnego Lasu? w głowie nie mieści frajerstwo osób, które tak się dały zrobić w jajco i zaakceptowany ten absurd, zamiast wymusić poprowadzenie szlaku tak aby miasto zyskało infrastrukturę rowerową z prawdziwego zdarzenia, poprowadzoną ją dosłownie krzaczorami, a mieszkańcy zyskają trochę tłucznia naturalnego w Bażantarni, który przy obecnej gospodarce leśnej ( ciężki sprzęt) zostanie zmasakrowany w ciągu 2-3 miesięcy, ręce i nogi opadają,
przy okazji zrobcie objazd z policja i powlepiajcie mandaty tym wsiokom ktorzy puszczaja na szlaku greenvelo agresywne psy rzucajace sie na rowerzystow. te wiesniaki maja mentalnosc i kulture dzikusow z za wschodniej granicy, tyczy sie to np jagodnika,lecza
A o wypożyczalni rowerów w Elblągu nic nie piszą czy powstanie???
a gdzie na Stawidłowej i Radomskiej niby ma być budowany ten stwór skoro na radomskiej nie ma miejsca nawet na normalny chodnik dla pieszych .
a polbruk jakiego koloru i od wujka czy stryjka będą kupować?
Skręca mnie jak słyszę warmińsko - mazurskie
Prawie 300 baniek, a u Nas nie powstanie metr nowej drogi rowerowej, nie mam na myśli ścieżki prowadzącej przez miasto. Od Elbląga do Braniewa zaadaptowali istniejące drogi, postawią znaki i zbiorą kasę, tak jak to zrobili na odcinku przez Jagodnik...
A czemu ta jezdnia (na zdjęciu) jest o 0.5 metra węższa niż normalne ulice ? Czy to po to aby poprawić bezpieczeństwo i żeby autobus tamtędy nie mógł jeździć ? To Allenstein tak wymyślił ?
Obrońcy oficera akt pierwszy: "Pierwszy był Jan Kozłowski. Poruszony faktem, że w Elblągu nie ma eksperta, który będzie reprezentować miasto w ogólnopolskim projekcie Green Velo, postanowił wysłać do Witolda Wróblewskiego list, w którym apeluje o przywrócenie funkcji Oficera Rowerowego" ......ten pan Kozłowski to nikt inny jak człowiek z Green Velo, który do spółki z tym oficerem tak potraktował Elbląg i jego mieszkańców, a teraz pyszczy aby wrócił pan oficer bo bez niego trudno bedzie dzielić kolejną kasę tak jak do tej pory, przeraził się bidula, że miasta będzie chciało z tych milionów coś więcej niż kilka przyczep żwirku, że może ktoś zauważy idiotyzm wyznaczenia trasy i dosłownie grosze jakie miasto dostało z tego projektu, pan oficer nic nie widział, oślepł
http://wegorzewo.wm.pl/73480-279472,Uroczyste-otwarcie-sciezki-Green-Velo-w-Wegorzewie-22-czerwca-2015-r,0.html ...link do fotek green velo z Węgorzewa, tam za kasę wybudowali normalne asfaltowe drogi rowerowe i to przy drogach gdzie obciążenie ruchem jest nieporównywalnie mniejsze niż np. wylotówka na 7 lub Braniewo, u nas żwirek przywiozą, do Bażantarni, co za sukces prowadzonej polityki rowerowej, wielkie brawa dla osób odpowiedzialnych za wyślizganie miasta z funduszy