To już pewne - jeszcze w sierpniu br. w elbląskim porcie ruszą odprawy fitosanitarne, dzięki którym będzie można masowo przewozić towary, także te pochodzenia roślinnego - Umożliwi to z jednej strony wzrost zatrudnienia, ale także i lepsze zaopatrzenie polskiego rolnictwa w pasze, które są produkowane przy użyciu soi - wskazywał podczas dzisiejszej (8 lipca) konferencji prasowej senator RP, Witold Gintowt-Dziewałtowski (PO).
Od lat trwały starania o to, aby przez elbląski port można było masowo przewozić towary, także te pochodzenia roślinnego. Wiązało się to jednak z uzyskaniem pozwoleń na odprawy fitosanitarne.
Powyższe wymagało m.in zmian wprowadzonych w dotychczas obowiązującej ustawie o ochronie roślin, a także wpisania w wykaz przejść granicznych elbląskiego portu jako przejścia właściwego, co do wprowadzania żywności czy innych produktów.
Najważniejsze punkty zmian udało się szczęśliwie zakończyć - Jutro, najpóźniej pojutrze, w Dzienniku Ustaw zostanie opublikowana rezolucja o zmianie ustawy o ochronie roślin, która zwalnia z obowiązku kontroli fitosanitarnych towary pochodzenia roślinnego, które są sprowadzane do Polski, a jednocześnie wymagają świadectw fitosanitarnych - tłumaczy senator Gintowt-Dziewałtowski. - W tych przypadkach nie będzie już bowiem potrzebna kontrola weterynaryjna, ani sanepidu i przez port elbląski bez tej kontroli będzie można sprowadzać np. śrutę soi w ilościach nieograniczonych, które umożliwią z jednej strony wzrost zatrudnienia, ale także i lepsze zaopatrzenie polskiego rolnictwa w pasze, które są produkowane przy użyciu soi.
Prezydent RP, Bronisław Komorowski podpisał ustawę po decyzji Sejmu i Senatu w zeszły wtorek, 1 lipca - Ustawa jest w tej chwili w dyspozycji instytucji, która zajmuje się drukowaniem Dziennika Ustaw; najpóźniej pojutrze tekst tej ustawy powinien się znaleźć w owym dzienniku - dodaje senator.
Zgodnie z vacatio legis, zmieniona ustawa wejdzie w życie w ciągu miesiąca; oznacza to, że od sierpnia br. przez port elbląski będą mogły być transportowane z importu towary pochodzenia roślinnego, w bardzo znacznej ilości: świeże warzywa, ziarna zbóż - z wyjątkiem pszenicy, żyta i pszenżyta pochodzących z niektórych państw Ameryki Płn., Azji i Afryki - nie dotyczy to Federacji Rosyjskiej, prawie wszystkie rodzaje drzewa z drzew liściastych oraz świeże owoce (poza m.in. owocami cytrusowymi).
By tory wodne na Zalewie Wiślanym były głębsze
Pozostając jeszcze w temacie wód senator przekazał, iż wraz z Urzędem Morskim w Gdyni i Urzędem Morskim w Elblągu, wystąpił z interwencją do premier Elżbiety Bieńkowskiej o przyznanie 2,5 mln zł na pogłębianie torów wodnych na Zalewie Wiślanym; w największym stopniu torów podejściowych w dwóch miastach-portach: w Tolkmicku i we Fromborku - W tym ostatnim tor podejściowy ma dzisiaj średnia głębokość ok. 1,1 m, a powinien mieć prawie 2,5 m - mówi senator. - W Tolkmicku zaś - 1 metr, a powinno być 2 metry. To powoduje, że dzisiaj wiele jednostek, które przypływają np. z Bałtijska czy z Kaliningradu, jeżeli chcą dokonać odprawy celnej, muszą najpierw płynąć do Elbląga, tu dokonać tej odprawy i stąd mogą z towarem z powrotem popłynąć np. w okolice Fromborka, gdzie towar jest rozładowywany.
Jakie są realne szansę na uzyskanie tej finansowej pomocy? Witold Gintowt-Dziewałtowski wskazuje na specjalną rezerwę celową, która przewidziana jest na podobne cele - Gdyby udało się zdobyć te pieniądze, to prace mogłyby ruszyć w tym roku i zakończyć jeszcze przed końcem sezonu żeglugowego - dodaje senator.
Sprawa zatrucia wód jeziora Druzno
Senator podjął także działania zmierzające do monitorowania przebiegu prac, które mają doprowadzić do ustalenia, co było przyczyną zatrucia wody w Jeziorze Druzno i jego dopływach - A także ustalić, kto był winowajcą, w jaki sposób doprowadzić do rekultywacji - jeśli jest taka potrzebna - tych wód i w jaki sposób doprowadzić do ukarania i sfinansowania kosztów doprowadzenia tych wód do stanu przed katastrofą, w tym także do ponownego zarybienia, ale nie tylko bo ofiarą zatrucia padły tez inne żywe organizmy - mówi Gintowt-Dziewałtowski. - Póki co jesteśmy w tej sprawie w stałym kontakcie korespondencyjnym ze Starostą Elbląskim, a także z Wojewódzkim Inspektoratem Ochrony Środowiska i z Policją; jeśli będzie taka potrzeba rozszerzymy ilość osób badających sprawę o kolejne kompetentne instytucje i urzędy.
no to teraz niech ten pan zorganizuje jeszcze dojazd do tego portu bo ul. Radomska i Stawidłowa już ledwo zipią a tu się zapowiada że bedzie jeszcze wiekszy ruch . zapraszam tego pana na ul Stawidłową niech zobaczy jakim zniszczenią uległ dom wielorodzinny przy tej ulicy od czsu powstania tego portu niech się pan sam przekona jakie wstrząsy występują po przejechaniu tira .
czy to już kampania... bo towarzysz zaczyna być widoczny
ta informacją krąży z ust PO już od ponad roku - nie ośmieszaj się gwintownik
Kolejny sukces senatora z nadania PO
Gracias Gintowt masz mój głos!;)
Towarzysz Wit -Mądry. Dba o nasze sprawy tak jak i jego ukochana partia. Spadkobierczyni WKP(b).
już to sprzedajny dupku rok temu obiecałes!!!! nie wysilaj się!!! to nie twoja zasługa
A od 2000 roku rowniez wojewodztwo szuwaro-bagienne. Pamietamy Panie Gintowt-Dziewałtowski
to ten senator czy wiecznie żywy Lenin?
Sprzedal na Olsztynowi i ma jeszcze czelnosc sie tu pokazywac?