W ciągu trzech najbliższych miesięcy elblążanie powinni poznać docelową lokalizację wiaduktu nad torami kolejowymi, który połączy miasto z dzielnicą Zatorze. Spośród czterech wariantów, wybrany zostanie jeden najkorzystniejszy. Wstępną analizę wszystkich wariantów przygotowuje elbląska firma Euro-Projekt, która wygrała przetarg na to zadanie. Firma ta sporządzi także szczegółową analizę programowo-przestrzenną wybranego przez Miasto wariantu.
Magistrat zaproponował cztery warianty lokalizacji wiaduktu nad torami kolejowymi. Wszystkie mają wspólny mianownik, którym jest planowany Węzeł Elbląg – Lotnisko na drodze ekspresowej nr 7. Tam bowiem przewidziano ich zakończenie.
Trasa pierwszego wariantu rozpoczyna się na skrzyżowaniu ul. Lotniczej z Aleją Grunwaldzką. Następnie przed torami kolejowymi skręca w kierunku wschodnim, omijając obecny przejazd kolejowy i włącza się w ul. Skrzydlatą.
Drugi wariant obejmuje budowę zupełnie nowych połączeń drogowych. Trasa rozpoczyna się na wysokości stacji paliw Statoil i skrzyżowania Alei Grunwaldzkiej z ul. Związku Jaszczurczego. Nowa ulica przekraczając rzekę Kumielę, miałaby przebiegać przez zachodnią cześć centrum handlowego Elzam, a następnie przekraczając wiaduktem tory kolejowe, włączyć się w ul. Malborską na wysokości ul. Fredry. Dalej trasa biegłaby wzdłuż ul. Malborskiej do węzła Lotnisko.
Trzeci z wariantów zakłada przebieg trasy w całości ulicą Malborską i budowę wiaduktu nad przejazdem kolejowym na tej właśnie ulicy.
Z kolei ostatni, czwarty wariant, ma swój początek na skrzyżowaniu ulic Rycerskiej i Alei Tysiąclecia. Trasa biegnie wzdłuż ulicy Sopockiej i Dojazdowej, a następnie przekracza tory kolejowe i ulicę Junaków, włączając się w ulicę Malborską w jej końcowym odcinku.
W każdym przedstawionym wariancie lokalizacji wiaduktu, wykonawca uwzględni i oceni najkorzystniejsze rozwiązania ze względu m.in. na: poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego osiągniętego w wyniku zrealizowania danego rozwiązania, najniższe koszty realizacji, przepustowość skrzyżowań zlokalizowanych w ciągu drogi z wiaduktem oraz zminimalizowania ilości zabudowy do likwidacji. Dla każdego wariantu wykonawca sporządzi także mapę z przebiegiem wiaduktów wraz planem przebudowy istniejących dróg oraz wstępnie oszacuje koszty całości inwestycji.
Miasto po zapoznaniu się z analizą wszystkich czterech wariantów, dokona wyboru jednego, najkorzystniejszego. Wówczas wykonawca opracuje m.in. szczegółową koncepcję rozwiązań drogowych wiaduktu wraz z infrastrukturą drogową, sporządzi zestawienia kosztów robót budowlano-montażowych, określi dokładny przebieg trasy układu komunikacyjnego z wiaduktem oraz określi optymalną konstrukcję i technologię wykonania wiaduktu.
Wstępna oraz szczegółowa analiza programowo-przestrzenna przebiegu wiaduktu, ma być gotowa do 9 marca tego roku. Dokumentacja będzie kosztować Miasto blisko 70 tys. zł.
Pełna analiza miała być gotowa jeszcze przed końcem 2011 roku, jednak ogłoszony we wrześniu przetarg został unieważniony. Spośród trzech złożonych ofert, dwie zostały odrzucone, a cena trzeciej przewyższała kwotę, jaką Miasto zamierzało przeznaczyć na realizację zadania. Wobec tego w listopadzie ogłoszono drugi przetarg, który wygrała firma Euro-Projekt s.c. z Elbląga.
Poniżej w minigalerii schemat wariantów przebiegu wiaduktu.
Trzeci z wariantów zakłada przebieg trasy w całości ulicą Malborską i budowę wiaduktu nad przejazdem kolejowym na tej właśnie ulicy. zminimalizowania ilości zabudowy do likwidacji. sami sobie odpowiadaja ale kase trzeba wydac zeby ktos to przeliczyl :)
zwroccie uwage, ze na zdjeciu po lewej jego stronie jedzie pociąg - a na ul. Malborskiej jezdza samochody (widac 3 samochody jadace na przeciwleglym pasie ruchu, co swiadczy o otwartym szlabanie!) kto rozwiaze te zagadke ? :)
Taniej kpic mieszkancom zatorza,na zamówienie np.u Wójcika ,drewiane tyczki ,niech se Zatorzanie potrenuja skoki nad przejeżdżajacymi POciągami.
~ wesoly arczi - Widoczna na zdjęciu lokomotywa mogła być tzw. pchaczem, zaś zdjęcie zrobiono po przejechaniu pociągu, gdy szlabany ponownie otwarto.
dlaczego kolo Kwadroteksu nic sie nie dizeje??? Czy ktos kontroluje ten burdel na budowie??? ile oni maja zamiar tam robic?? 5 Lat??
Do wesoly arczi: Pociag stoi na czerwonym!!!
wg mnie najlepsze rozwiązanie to projekt nr 1 ..kolejne, to im wyższy nr, tym mniejsza przydatność dla Zatorzan.
Eugeniusz Krab zwyciezca!
No to teraz były kierownik Wydziału Architektury, a obecny współwłaściciel firmy analizującej problem pare ziko zarobi ciekawe, który wariant dla niego będzie najtańsz?
warianty 1 i 2 OK, wariant 3 jeszcze ujdzie, wariant 4 kicha, takie moje skromne zdanie :P