Co roku, gdy pojawią się pierwsze obfite opady śniegu, kierowcy skarżą się, że ulice są zasypane a drogowców zaskoczyła zima. Przez trzy najbliższe sezony, za zimowe utrzymanie dróg w mieście odpowiadać będzie nowy wykonawca – elbląski oddział Warmińsko-Mazurskiego Przedsiębiorstwa Drogowego w Olsztynie. Czy wpłynie to na lepsza jakość odśnieżania ulic w Elblągu? Wykonawca twierdzi, że tak i dodaje. - Jesteśmy w stu procentach przygotowani do sezonu zimowego.
W ubiegłych latach za odśnieżanie elbląskich ulic odpowiedzialne było konsorcjum firm komunalnych, które tworzyły spółki MPO i PDiM. W tym roku ogłoszony przez Urząd Miejski przetarg na zimowe i pozazimowe utrzymanie jezdni i chodników w Elblągu, wygrało konsorcjum firm: Warmińsko-Mazurskie Przedsiębiorstwo Drogowe w Olsztynie (lider) i olsztyńska spółka PUDiZ (partner). Umowa obowiązywać będzie przez 3 lata i potrwa do 30 kwietnia 2014 r. Jej wartość to 16 mln 702 tys. zł
Zbigniew Jaworski, dyrektor Działu wykonawstwa robót w Elblągu Warmińsko-Mazurskiego Przedsiębiorstwa Drogowego w Olsztynie, zapowiada że firma jest już gotowa do sezonu zimowego.
- W ramach zadania odpowiadamy za utrzymanie zimowe 212 km jezdni w mieście. Do tego dochodzą jeszcze chodniki o powierzchni całkowitej 144 tys. 768 m kw. - informuje dyrektor.
Drogowcy do opadów wyjeżdżać będą według ustalonej przez Magistrat kolejności.
- W pierwszej kolejności odśnieżać będziemy drogi wylotowe z miasta i ulice, po których odbywa się ruch autobusów komunikacji miejskiej i ruch tranzytowy oraz ulice z ważnymi obiektami publicznymi. Jest to łącznie 98,6 km jezdni – mówi Zbigniew Jaworski. - Po ustaniu opadów, będziemy mieli 3 godziny na pełne usunięcie śniegu oraz błota pośniegowego z ulic. Wcześniej, bo po 2 godzinach usunięte zostaną skutki zjawisk atmosferycznych, powodujących śliskość, a więc gołoledź, szron, szadź czy lodowica.
W drugiej kolejności odśnieżane będą ulice ważne dla ruchu osiedlowego i lokalnego, które zostaną obsłużone do 6 godzin po ustaniu opadów. Ich łączna długość to 63,5 km. Na końcu na wyraźne polecenie Miasta, odśnieżone zostaną pozostałe ulice i drogi, które zaliczane są do kategorii „trzeciej kolejności” (ich długość to 50 km).
Do zimowego utrzymania jezdni wykonawca zakupił 9 pługo-solarek do zgarniania śniegu i posypywania jezdni solą oraz 4 pojazdy wyposażone tylko w pług. Dodatkowo w odwodzie pozostaje jeden pług. Łącznie do utrzymania jezdni sformowanych zostanie 6 zespołów, którym przydzielono poszczególne rejony miasta. Z kolei do utrzymania chodników firma dysponować będzie 8 ciągnikami wyposażonymi w szczotki lub pługi do usuwania śniegu oraz posypywarki piasku.
- Pługi i solarki to jeszcze nie używany sprzęt, który dopiero zakupiliśmy. Posiadają one wytwornicę oraz zbiornik na solankę. Jej gęstość wynosić będzie 20%, co spowoduje zwilżenie soli i szybsze jej zadziałanie na jezdni – mówi Zbigniew Jaworski, dyrektor Działu wykonawstwa robót w Elblągu firmy WMPD. - Chodniki posypywać będziemy wyłącznie piaskiem, z kolei jezdnie w zależności od warunków solą, mieszanką soli z piaskiem lub przy wysokim mrozie tylko piaskiem. Sól działa bowiem tylko do temperatury -12 stopni Celsjusza.
Obecnie w magazynach wykonawcy zgromadzono 1,5 tysiąca ton soli. Do tego dojdzie ok. 3 tys. ton piasku. - Jeżeli soli będzie brakować, to mamy podpisaną umowę z jej dostawcą na kolejne ilości – zaznacza dyrektor.
- W zeszłą zimę poprzedni wykonawca do posypywania jezdni bazował raczej na stosowaniu mieszanek. My chcemy spróbować stosować więcej soli, aby później było mniej pozimowego sprzątania – informuje szef oddziału WMPD w Elblągu. - Wiadomo, że sól się rozpuści a piasek zostanie na drogach.
Wykonawca całodobowe dyżury pełnić będziemy już od 1 listopada. Informacje o zaśnieżonych ulicach będzie można zgłaszać pod numerem telefonu 55 233 30 33.
W tym roku to drogowcy zaskoczyli zimę;D
Jak to jest, ze elblaska firma, dysponujaca juz sprzetem i baza na miejscu przegrywa przetargz firma z Olsztyna, ktora jeszcze musi zakupic nowy sprzet?
jeszcze nie bylo takiej zimy ktora by nie zaskoczyla drogowcow!!
Bueheehe!!!! Założymy się że jak co roku, od kilkudziesięciu lat będą zaskoczeni? Jeśli ktoś zna logistykę odśnieżania w miastach i okolicach to wie o czym piszę :)
ooooo to ta sama firma, z którą kilka lat temu miasto rozwiązało umowę, bo nawaliła na całej linii. Gratuluję wyboru!!!!!:))))) a tak poza tym to faktycznie ciekawe, że przedsiębiorstwo miejskie tego nie robi
co z tego, że miejskie przedsiębiorstwo?? mamy wolny rynek!!!
\"Wiadomo, że sól się rozpuści a piasek zostanie na drogach. \"-Nasze auta też rozpuści,a piasek by się zmyło....
"....Z kolei do utrzymania chodników firma dysponować będzie 8 ciągnikami wyposażonymi w szczotki lub pługi do usuwania śniegu oraz posypywarki piasku... " - a to ciekawe, dotychczas ciężki sprzęt czyli ciągniki miały zakaz jazdy po chodnikach aby ich nie zniszczyć i nie rozjeździć, był dopuszczony mniejszy sprzęt, tzw. bobcaty itp., ciągniki tylko przy wyjątkowo silnych opadach, ciekawe czy wykonawca sam to sobie zmienił czy miasto wymagania w przetargu o tym zapomniało? zobaczymy te chodniki po zimie i po tych ciągnikach ....
Te pługi to tak słabo odśnieżają drogi, że zamiast spychać śnieg na pobocze to tylko wygładzają powierzchnię śniegu i wszytko dalej zalega na ulicach
Ciekawe czy w tym roku też wszystkie pługi będą odśnieżać okolice ratusza, a reszta miasta będzie zasypana