Obyło się bez szampana i nadawania imienia, ale nie zabrakło nerwów przy spuszczaniu nowoczesnego wagonu. Przy wjeżdżaniu tramwaju na specjalną rampę, okazało się, że prześwit pomiędzy podwoziem, a naczepą jest bardzo mały – wystarczył jednak, aby tramwaj zjechał na bocznicę – uff...
Po zdjęciu zabezpieczeń transportowych otworzono drzwi i mogliśmy sprawdzić, jak już w grudniu będziemy przemieszczać się w Elblągu.
Wnętrze jest bardzo przestronne i może pomieścić 122 osoby, z tego 41 będzie mogło spocząć na wygodnych siedzeniach. W części środkowej znajduje się tablica z wyświetlaczem led, na którym mają pojawiać się nazwy kolejnych przystanków i aktualna godzina. Z dostaniem się do pojazdu nikt nie będzie miał problemów, ponieważ jest on dostosowany dla osób niepełnosprawnych, a wysokość podłogi od toru wynosi tylko 35 cm. Wymiary trzyczłonowego tramwaju to 20220x2350x3400 mm (długość – szerokość – wysokość), a maksymalna prędkość eksploatacyjna to 70 km/godzinę.
Postanowiliśmy dokładnie przyjrzeć się elbląskiemu nabytkowi i może czepiamy się, ale znaleźliśmy dwa defekty w dostarczonym egzemplarzu. Jeden z nich to niewielkie wybrzuszenie na tylnym zderzaku, a drugi zauważyliśmy w kabinie motorniczego. Zamknięcie okienka do sprzedaży biletów było wyłamane, a czarne metalowe elementy na drzwiach jakby powycierane. Panowie monterzy z bydgoskiej fabryki bardziej uważajcie na nasze „zabawki”.
Przy okazji poruszania tematu elbląskiego taboru zapraszamy na stronę lokalnego miłośnika tego środka transportu znanego internautom pod pseudonimem Francuz. Klikając na poniższy link www.tramwaje.elblag.webd.pl dowiecie się, jak wyglądały pierwsze tramwaje i poznacie ich historię. Znajdziecie tam sporo starych zdjęć, ale także schematy rozbudowy torowisk na lata 2006-2013.
Nasze miasto jest pierwszym, które otrzymało zamówione w Bydgoszczy tramwaje. Jest to z jednej strony przywilej, ale jednak pewne zobowiązanie i stres, ponieważ to na naszych torach odbędą się próby i badania – wyjaśnił nam Bogdan Kaliński – dyrektor spółki Tramwaje Elbląskie, podczas czwartkowego rozładunku pierwszego elbląskiego tramwaju 121N, który produkowany jest przez bydgoską spółkę PESA
- Kto poprowadzi nowe pojazdy?
- Najpierw jeździć będzie kierownik i zastępca kierownika działu eksploatacji, żeby później mogli nauczyć obsługi innych motorniczych.
- Dziś jest dla Pana radosny dzień?
- Oczywiście, że tak, choć wszystko co nowe budzi pewne obawy, ale dominuje jednak nadzieja, że w niedalekiej przyszłości podróżować po Elblągu będziemy przyjemniej i bezpieczniej.
- W jakim przedziale wiekowym są obecne tramwaje?
- Najmłodszym w naszym taborze jest tramwaj typu 805, który wyprodukowany został w 1990 roku. Więc można powiedzieć, że są to już leciwe wagony. Z kolei niemieckie tramwaje należą już z innej generacji technicznej, są bardziej przyjazne. Dlatego też w przyszłości przewidujemy modernizację wagonów 805. Na razie odnowiony został jeden tramwaj, który służy dodatkowo jako pojazd szkoleniowy dla przyszłych motorniczych sto-dwudziestek-jedynek. Natomiast najstarszy sprawny wagon ma około 40 lat.
- Jak zamierzacie zapobiec zniszczeniu nowych nabytków?
- Wszystkie wagony wyposażone są w monitoring z możliwością nagrywania. Jednak zdaje sobie sprawę, że może okazać się to niewystarczającym zabezpieczeniem dlatego chciałbym zaapelować do elblążan, którym nie jest obojętne czym jeżdżą, aby to oni pomagali nam w dbaniu o środki komunikacji.
- Kiedy pojawią się kolejne?
- Do końca grudnia mamy otrzymać pozostałych pięć wagonów, a czy będzie ich więcej? Trudno powiedzieć, choć oczywiście chcielibyśmy aby wszystkie nasze pojazdy wyglądały tak, jak ten piękny, zielony 121N, ale realia są takie, że zakup kolejnych sztuk, wiąże się z ogromnymi wydatkami, na które obecnie nie możemy sobie pozwolić. Dlatego Tramwaje Elbląskie stawiać będą na modernizację posiadanego taboru.
- Ile kosztuje takie futurystyczne cudo?
- Około 5 mln. zł.
- Na jakich trasach będą jeździć?
- Konkretnie jeszcze nie wiadomo, ale wyobrażam sobie, że kursować będą na trasach Ogólna – Druska i Ogólna – Saperów, gdzie są nowe trakcje tramwajowe.
Zapraszamy do obejrzenia galerii zdjęć i przeczytania wcześniejszego materiału "Już jest".
Mam pytanie do autora powyższego tekstu. Co to są "nowe trakcje tramwajowe"?