Nie da się ukryć, że wygląd sklepu online wpływa na nasze zachowania zakupowe. Witryna która wygląda efektownie, jest prosta w nawigacji i dobrze prezentuje oferowany produkt, znacznie lepiej przekona klienta do zakupu, niż przestarzały i nudny sklep. Dobry design witryny ecommerce ma więc kluczowe znaczenie dla możliwości sprzedaży, wpływając bezpośrednio na zyski ze sklepu. W tym przewodniku przedstawimy, na co warto szczególnie zwrócić uwagę, projektując funkcjonalny i atrakcyjny sklep online, który będzie do tego z magnetyczną siłą przyciągał klientów.
Wygoda przede wszystkim
Nikt nie lubi się wysilać, a szczególnie nie należy męczyć klientów swojego sklepu online. Produkty i kategorie powinny być zaprezentowane tak, aby klient mógł w możliwie jak najkrótszym czasie znaleźć poszukiwany przedmiot, dodać go do koszyka i sfinalizować zakup. Pomaga w tym stosowanie takich zasad designu jak prezentacja najważniejszych informacji na głównej stronie, bez konieczności przewijania ekranu. Kategorie powinny być zaplanowane w rozsądny i przewidywalny sposób, a ich struktura nie może być zbyt skomplikowana. W kluczowej części ekranu należy zamieścić także wyszukiwarkę, a dobrym rozwiązaniem jest zastosowanie w niej autopodpowiadania. Wszystko po to, aby klient dotarł jak najszybciej do produktu i nie szukał go już w konkurencyjnych witrynach.
Sama finalizacja zakupu powinna przebiegać również możliwie płynnie. Klienci powinni mieć możliwość dodania do koszyka i zapłaty w możliwie jak najmniejszej liczbie kroków. Należy przy tym zadbać o udostępnienie wielu kanałów płatności, a nawet różnych metod wysyłki. Niektóre sklepy przyspieszają nawet moment zakupu, umożliwiając dokonanie go bez konieczności rejestrowania się jako nowy klient i zakładania konta. Wreszcie, przydatna dla klientów może być też funkcja dodawania produktów do ulubionych, aby mogli oni kontynuować zakupy w kolejnej sesji przeglądania.
Dobra prezentacja produktu
Kluczem do sprzedaży jest również zaprezentowanie oferowanych w sklepie przedmiotów tak, aby mogły się sprzedać. Pomoże w tym starannie zaprojektowana karta produktu. To po prostu strona docelowa, przedstawiająca zalety i korzyści oferowanego przedmiotu. W nowoczesnym sklepie internetowym powinna mieć jednak dodatkowe, interaktywne funkcje takie jak możliwość wyboru rozmiaru, typu czy koloru, porównanie kilku produktów, czy możliwość dodawania komentarzy. Strona produktowa powinna ponadto być zoptymalizowana pod kątem pozycjonowania. Natomiast dodanie na karcie produktu powiązanych produktów może skutkować cross-selingiem, czyli zachętą klienta do zakupów krzyżowych. Natomiast podanie czasu dostawy i kosztów wysyłki na tych stronach, może być dobrą zachętą dla klientów do natychmiastowego zakupu. Na koniec warto zadbać o efektowne CTA, czyli wezwanie do akcji. Może to być określenie takie jak „Kup teraz”, „Dodaj do koszyka”, czy „Kup z bezpłatną dostawą”.
Sklep dla wszystkich urządzeń
Nie wszyscy klienci internetowi kupują na komputerze. Zakupy w internecie chętnie robimy też w biegu, za pomocą smartfonów i tabletów. Dlatego właśnie należy zadbać, aby klienci mobilni mogli wygodnie i prosto przechodzić przez cały proces zakupowy. W tym celu witryna sklepu powinna być zaprojektowana także w wersji responsive. Oznacza to, że dzięki technologiom takim jak CSS i JavaScript należy dostosować witrynę do automatycznych zmian wyglądu, w zależności od parametrów takich jak rozdzielczość wyświetlacza urządzenia, a nawet rodzaj używanej przeglądarki.
Witryna responsive będzie więc zmieniać swój wygląd, optymalizując elementy nawigacji, menu, bannery, a nawet wygląd produktu w zależności od tego, czy użytkownik korzysta z komputera, czy raczej robi zakupy na telefonie. Większe sklepy mogą nawet proponować klientom możliwość instalacji dedykowanej aplikacji na telefon. Pozwoli to na uzyskanie takich funkcjonalności, jak powiadomienia push o nowych promocjach czy realizacja wysyłki.
User experience, czyli doświadczenie użytkownika obite w skuteczny design, to bardzo ważny element każdego sklepu online. Dobry UX nie tylko zwiększy sprzedaż, ale także podniesie średnią wartość zamówienia, a nawet pozwoli zapewnić lojalność klientów. Warto więc wdrożyć te kilka zasad, bo są one prostym i sprytnym sposobem na zwiększenie długoterminowych zysków z działalności sklepu online.