Środa, 4.12.2024, Imieniny: Barbara, Bernard, Krystian
Nie masz konta? Zarejestruj się »
zdjęcia
filmy
baza firm
reklama
Elbląg » artykuły » artykuł z kategorii POLECANE

Tworzenie portali internetowych - na co zwrócić uwagę

25.05.2022, 15:00:00 Rozmiar tekstu: A A A
Tworzenie portali internetowych - na co zwrócić uwagę

Projektując portal internetowych stajemy przed wieloma decyzjami, które w procesie wdrażania i końcowego funkcjonowania portalu mogą decydować o jego sukcesie. Warto przed podjęciem tworzenia portalu zwrócić uwagę na potrzeby użytkowników oraz określić cele i założenia, które posłużą do oceny jego funkcjonalności i konwersji.

 

Jak zaplanować portal internetowy?


Przed podjęciem współpracy z agencją interaktywną lub freelancerem warto przygotować podstawowe oczekiwania oraz cele jakie ma realizować portal. Dobrze gdy posiadamy własne wyobrażenie o zakresie funkcji oraz działania portalu. W tym celu pomoże nam :

 

  1. przygotowanie specyfikacji w której umieścimy listę niezbędnych funkcjonalności,
  2. zebranie i krótkie przedstawienie portali które już funkcjonują na rynku i mogą posłużyć jako inspirację co do oczekiwanych rozwiązań,
  3. zagadnienia techniczne lub pytania do potencjalnego wykonawcy, który pomoże doradzić w kwestii wyboru odpowiedniego silnika CMS,

 

Planując portal internetowy warto również założyć określony budżet w którym chcemy się zamknąć, to spowoduje wykonanie portalu w zakresie jaki oczekujemy. W przypadku jeżeli budżet okaże się za niski nasz Wykonawca powinien dobrać odpowiednie rozwiązania by zapewnić podstawowe założenia dla portalu z opcją na jego późniejszą rozbudowę.

 

Określ grupę docelową dla portalu


Bardzo ważnym aspektem jest ustalenie do kogo kierujemy portal ? Będzie miało to wpływ na odpowiednie dobranie grafiki i projektu portalu skierowanego właśnie do naszej grupy. Odpowiednie komunikaty, banery i zdjęcia zatrzymają użytkownika na dłużej. Najczęściej grupą docelową Klientów i użytkowników portalu internetowego są: 

 

  1. użytkownicy potrzebujący konkretnej informacji, odpowiedzi na pytania, 
  2. osoby chcące dodać ogłoszenie lub skorzystać z funkcjonalności portalu np: wypożyczyć maszynę, skontaktować się z innym użytkownikiem,
  3. Klienci którzy ze względu na moc SEO portalu będą zainteresowani reklamą,

 

Model biznesowy - jak portal będzie zarabiał?


W przypadku większości portali internetowych model biznesowy opiera się na:

 

  1. reklamach,
  2. płatnych banerach różnego formatu,
  3. płatnych subskrypcjach,
  4. kontach ‘pro’ oferujących dodatkowe funkcjonalności.
  5. publikowaniu artykułów sponsorowanych, jednak ten etap jest trudny do osiągnięcia gdyż najpierw należy zbudować odpowiednią wartość domeny i portalu oraz SEO widoczność by móc przyciągnąć Klientów na artykuły partnerskie,

 

Warto przemyśleć te kwestie wczesniej by uwzględnić je w procesie projektowania makiet UX portalu internetowego. Warto tworzenie portali internetowych zlecić agencji która ma w portfolio zrealizowanych przynajmniej kilka prac które przypadną nam do gustu.


Od czego zacząć tworzenie portalu internetowego? 

 

Portal internetowy można określić jako zbiór informacji, serwis informacyjny, ogłoszeniowy, sprzedażowy, który gromadzi bardzo dużą ilość danych. 

 

Określ typ portalu


Pomocne w tworzeniu portalu będzie określenie jakiego typu charakter i typ będzie miał nasz portal. Warto już na początku sprecyzować jego charakter np: informacyjny, społecznościowy, sprzedażowy, co pomoże nam w dalszych poszukiwaniach i przyjęciu odpowiednich rozwiązań UX. Ustalenie typu będzie pomocne w budowie briefu i rozmowach z agencją interaktywną.

 

Stwórz bazę portali do inspiracji


Jeżeli tworzymy portal autorski, wg. własnego pomysłu warto wspomóc się inspiracjami dobrze rozwiązanych portali konkurencyjnych. Po wykonaniu własnego researchu, w którym założymy konta na portalach, poznamy mechanikę i ścieżki poruszania się po portalach będziemy bogatsi o doświadczenia użytkownika i wyeliminujemy przynajmniej podstawowe błędy ucząc się na portalach konkurencji. Dobre rozwiązania warto zaadoptować na potrzeby projektu własnego portalu. 

 

Wersja mobilna i desktop


Warto zwrócić uwagę na to jak zaprojektowany jest portal w wersji dla urządzeń mobilnych i desktop. Często projektowanie portalu z mniej standardowymi funkcjami wymaga dedykowanych rozwiązań dla użytkowników mobilnych, które odpowiednio zaprojektowane poprawią konwersję właśnie z tych urządzeń. Problemem większości portali jest brak dostosowania funkcjonalności mobilnych przez co tracą one ruch i konwersję. 

 

Projektowanie responsywnych portali internetowych

 

Dedykowane projektowanie portalu powinno zawierać przemyślenie funkcjonalności UX oraz odpowiedniej architektury informacji. Warto mieć na uwadzę jego: 

 

  1. czytelność i przejrzystość treści, gdyż nikt nie lubi czytać szerokich akapitów bez odpowiednich nagłówków, zdjęć i dobrze dobranej interlinii,
  2. odpowiednie skracanie treści poprzez zastosowanie dynamicznego rozwijania treści np: przy liście aktualności, które zwykle na portalach internetowych stanowią znaczną część treści strony głównej,
  3. przewijane zdjęcia lewo-prawo, wygodny sposób przewijania contentu poprzez drag&drop,
  4. filtrowanie i sortowanie lub inne dodatkowe funkcjonalności ukryte pod ikonami lub głównym buttonem np: filtruj,
  5. łatwa możliwość powrotu do podstrony z której użytkownik przyszedł np: poprzez zastosowanie ścieżki powrotu lub czytelnego buttonu powrotu,
  6. sugerowanie treści podobnych oraz CTA w treści artykułu oraz linkowania wewnętrznego do treści powiązanych tematycznie z artykułem.

 

Analityka i SEO portalu internetowego
 

Projektowanie graficzne portalu i budowa architektury to pierwsze z prac które powinny być zrealizowany po etapie analizy konkurencji. Na tym etapie warto włączyć do prac osobę odpowiedzialną za kwestie związane z optymalizacją SEO. 

 

W przypadku tworzenia portalu w agencji interaktywnej istnieje duża szansa że dołączy ona do zespołu w pierwszych etapach prac, jeżeli jednak nie ma na pokładzie SEOwca należy zadbać by dołączył on jako zewnętrzny specjalista. Takie połączenie zapewni nam odpowiednią budowę portalu pod SEO i frazy kluczowe oraz zaprojektowanie architektury informacji, struktury portalu pod określone silosy tematyczne. Sam portal bez optymalizacji onsite i wdrożenia technicznego SEO będzie trudniejszy w pozycjonowaniu i budowie widoczności w wyszukiwarce Google. Techniczne SEO jest istotne z punktu widzenia nie tylko SEO ale także UX gdyż obie dziedziny skorelowane są mocno ze sobą i mają na siebie pozytywny wpływ. Dobry UX poprawia SEO, dobre SEO to wynik przemyślanych rozwiązań użytecnzych. 


 

Google Analitycs i Search Console
 

Po szczęśliwym zakończeniu i uruchomieniu portalu powinniśmy zadbać o wdrożenie narzędzi które pozwolą na analizę ruchu, wejścia, wyjścia użytkowników z naszego portalu. W tym celu wdrażamy do portalu statystyki Google Analitycs oraz monitoring indeksowania i renderowania portalu przez Google tj: Google Search Console. Zobacz jak wdrożyć i co to jest Google Analitycs.

 

 

Rozbudowa treści portalu internetowego

Stałe dostarczanie zoptymalizowanych i wartościowych artykułów to podstawa do zbudowania wartościowej i mocnej domeny. Przygotowywane treści powinny być zoptymnalizowane pod określone z góry frazy kluczowe główne i uzupełniające. W ten sposób tworzymy content wyczerpujący tematykę danego słowa kluczowego i zyskujemy widoczność portalu dla każdego tematu, który porusza.


.......................... Materiał promocyjny ..........................

Oceń tekst:

Ocen: 0

%0 %0


Właścicielem serwisu info.elblag.pl jest Agencja Reklamowa GABO

Copyright © 2004-2024 Elbląski Dziennik Internetowy. Wszystkie prawa zastrzeżone.


0.091761827468872