Czy artysta może ingerować w przestrzeń miasta? Jeżeli tak to jak głęboka może być ta ingerencja? Kojarzycie wielkie formy przestrzenne rozsiane po całym mieście? Wpisały się w nasz krajobraz tak mocno, że nawet już ich nie zauważamy. Są przecież takie bardzo elbląskie. Jak jeszcze można ingerować w przestrzeń miasta?O tym będziemy mogli przekonać się 8 października o godz. 18.00 w Centrum Sztuki Galeria EL podczas wystawy rzeźby norweskiej zatytułowanej INGERENCJE/INTERFERENCES.
Wystawa Ingerencje/Interferences to kontynuacja nawiązanej w 2008 roku współpracy pomiędzy Galerią EL i Norsk Bikkedhoggerforening (NBF) – Stowarzyszeniem Rzeźbiarzy Norweskich. Na konferencji zorganizowanej w Elblągu w maju 2008 roku przewodniczący Stowarzyszenia i historyk sztuki Arve Bringaker przedstawił polskiej publiczności założenia i realizacje pleneru Artscape Nordland odbywającego się w północnej Norwegii od kilkunastu lat. Na przestrzeni kilkudziesięciu tys. kilometrów zrealizowano 33 obiekty rzeźbiarskie.
Artscape Norland to dziś największy i jeden z najciekawszych w Europie eksperymentów artystycznych – wzór działań, na których zamierzamy w przyszłości oprzeć organizację podobnych inicjatyw na Wysoczyźnie Elbląskiej oraz na terenie miasta Elbląga. W partnerstwie ze Stowarzyszeniem Rzeźbiarzy Norweskich widzimy możliwość rozwijania kolekcji rzeźb powstałych w latach 1965-1986 w przestrzeni miejskiej Elbląga w ramach Otwartej Galerii. Jedna z takich realizacji powstanie do końca bieżącego roku w Elblągu i wpisze się w krajobraz miasta. Tytuł wystawy Ingerencje/Interferences odwołuje się właśnie do problemu ingerowania artystycznego w przestrzeń miasta, ale i w zespół istniejących już monumentalnych rzeźb. Pragniemy od partnerów i artystów norweskich uzyskać odpowiedź, jak rozumiane jest przez nich pojęcie rzeźby w przestrzeni, jak problematyzowane są jej związki ze strukturą miasta.
W 1986 roku w Elblągu odbył się plener rzeźbiarski pod nazwą Ingerencje. Jego kuratorem był elbląski rzeźbiarz Waldemar Cichoń. Zaproszeni przezeń artyści mieli do dyspozycji drewniane modele odlewnicze używane przez elbląski ZAMECH, z których wykonali przestrzenne rzeźby nawiązujące dialog z powstałymi w latach 60. formami przestrzennymi. Te doświadczenia z dzisiejszej perspektywy jawią się jako inspiracja i pierwsza świadoma artystycznie ingerencja.
Wystawa, którą organizujemy w październiku/listopadzie b.r. gromadzi prace artystów norweskich wybranych przez kuratora ARve Bringakera. Jednocześnie, co warte wzmianki, każdy z artystów pokazywanych w Galerii EL zadebiutuje na artystycznej scenie polskiej.
W wystawie udział wezmą:
Sissel M. Bergh, Charles Michalsen, Anne Berit Nedland, Fredrik Raddum, Bente Sommerfeldt-Colberg, Øyvind Suul, Frode Mikal Lillesund, Håkon Anton Fagerås, Gisle Harr, Hanne Tyrmi.
Kuratorzy wystawy: Arve Bringaker oraz Jarosław Denisiuk.
Wystawa została dofinansowana przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Będzie można ją oglądać do 8 listopada 2009 roku.