Na naszą skrzynkę redakcyjną wpłynęła odpowiedź Zarządu Zakładowej Organizacji Związkowej ZZPKM w RP przy Spółce „Tramwaje Elbląskie” na stanowisko Dyrektora Zarządu Komunikacji Miejskiej w Elblągu.
Oto treść stanowiska ZOZ ZZPKM w RP przy Spółce "Tramwaje Elbląskie":
Szanowny Panie Dyrektorze ZKM, Szanowni Mieszkańcy Elbląga
Nasze wystąpienie do portalu info.elblag.pl z prośbą o zamieszczenie artykułu dotyczącego podwyżki cen biletów nie miało zamiaru rozpoczęcia polemiki z Dyrekcją ZKM w internecie, a podanie do publicznej wiadomości informacji, która ujrzałaby światło dzienne zapewne dopiero 28 listopada po jej zatwierdzeniu przez Radę Miasta Elbląga.
Informacja ta i tak nie była kompletna, gdyż brakowało nowego cennika, więc przytaczamy go, oczywiście nie w całości:
bilet normalny papierowy: z 2,40 do 3,00 zł;
bilet u kierowcy-motorniczego z 3,00 do 3,40 (bilet godzinny)
bilet weekendowy rodzinny 1,60 od osoby- warunek dziecko do 16 lat i maksymalnie dwóch rodziców
dla EKM odpowiednio 20 groszy taniej,
zamiast biletu miesięcznego -bilet imienny 50-przejazdowy,30-dniowy - 85,00 zł
bilet imienny 200-przejazdowy,30-dniowy - 95,00 zł
bilet imienny bez ograniczonej liczby przejazdów, 30-dniowy - 110 zł no i inne cuda wymysły.
Należy od razu przypomnieć zasady finansowania komunikacji miejskiej;
Całą pulę z biletów plus dofinansowanie z budżetu miasta zgarnia ZKM Elbląg, stamtąd na podstawie umów z przewoźnikami wypłaca się ALP-owi, PKA i PKS oraz „Tramwajom Elbląskim” wg stawki za wozokilometr wykonany . Do tego dochodzą jeszcze kary umowne ,które obciążają przewoźników (opóźnienia , przyspieszenia, niewykonane kursy)
Nie trzeba wielkiej ekonomii, żeby stwierdzić rzeczy następujące:
- przy takiej ofercie przewozowej jaką mamy na dzień dzisiejszy- linie tramwajowe 200,400 i autobusy T 3 i T 4 ,remont drogi 503 i ulicy 12 Lutego, zakorkowane miasto i ciągłe opóźnienia w komunikacji miejskiej z tego wynikające i przy takiej podwyżce cen biletów trzeba mieć na uwadze rezygnację z korzystania z usług spółek przewozowych przez mieszkańców Elbląga.
- osoby uprawnione do przejazdów bezpłatnych( emeryci ,renciści , inwalidzi) nadal będą korzystać z komunikacji miejskiej( bo nie płacą) , a zapłata za ich przejazd będzie „niestety” refundowana z budżetu Miasta ,ale w wyższej wysokości,
- zakładane w cytowanym przez pana Dyrektora -Planie Zrównoważonego Rozwoju Publicznego Transportu Zbiorowego dla Gminy Miasto Elbląg na lata 2013 – 2020 szacunki dotyczące spadku ilości pasażerów o 3 mln w planowanym okresie mogą się ziścić a nawet zwiększyć.
Nie negujemy zasadności podwyżek cen biletów jako takich , podnosimy jednak temat terminu ich wprowadzenia i informowania o takich propozycjach mieszkańców miasta. Powinno się to także przekładać na oczekiwania spółek przewozowych czyli podniesienie ceny wozokilometra , zwiększenie ilości tramwajów i autobusów na trasach , wpłynie to na odnowę taboru , być może da efekt w postaci podwyżek płac dla pracowników tych spółek , a przede wszystkim usatysfakcjonuje pasażerów .
Bilety wolnej jazdy były przywilejem dla pracowników komunikacji i ich rodzin zanim powstał ZKM, uchwałą Rady Miejskiejz lat 90-tych pozostawiono je(przyznano) pracownikom SPÓŁKI KOMUNALNEJ „TRAMWAJE ELBLĄSKIE” i to tylko tym ,którzy są „pracownikami eksploatacji i utrzymania ruchu Spółki”, czyli sieciowcom ,torowcom i motorniczym, teraz mają je posiadać „ pracownicy podczas wykonywania czynności służbowych” pytamy więc po raz kolejny : czemu ma to służyć? Czy nie jest to kopniak za walkę z naszej strony i mieszkańców miasta o obronę tramwajowej „2”, czy może ma to związek ze zbieraniem podpisów pod wnioskiem do budżetu obywatelskiego z przeznaczeniem kwoty 2 mln złotych na wymianę taboru tramwajowego (ze swej strony dziękujemy w imieniu tramwajarzy wszystkim mieszkańcom, którzy podpisali się pod tym projektem).
Boli Nas- pracowników, że my rozumiejąc trudną sytuację naszej firmy od trzech lat nie żądaliśmy na razie podwyżek płac ,a Pańska - niewątpliwie propozycja odbiera nam jeszcze przywilej bezpłatnego przejazdu komunikacją miejską, co z pewnością spowoduje upomnienie się o wyrównanie tej straty u pracodawcy, ale Pana to już nie interesuje.
Argument, że w innych miastach podnoszone są ceny biletów to dowód na to, że firmy komunikacyjne bądź gminy zainwestowały wcześniej bardzo duże środki w zakup taboru:
Warszawa- umowa na zakup 186 wagonów PESY -do końca roku ma już jeździć 91 sztuk tych tramwajów,
Gdańsk- 35 nowych wagonów PESY,
Słupsk - w przeciągu półrocza 2010-2011 - zakup 12 nowych autobusów Scania,
Olsztyn – 2005 rok -zakup 10 nowych Scanii,2006 – 8 Solarisów,2012 podpisana umowa na zakup 15 sztuk tramwajów Solaris i budowa nowej 11-kilometrowej linii tramwajowej ;
Radom – w 2010 roku zakup 10 szt. Solarisów na gaz ziemny,
nawet komunikacja w Malborku reaktywuje się zakupując dwa nowiutkie Solarisy,
bądź remont taboru:
Grudziądz –zakup używanych 10 wagonów typu GT-8 plus ich modernizacja,
to są argumenty przemawiające za zasadnością podwyżek cen biletów- komfort i nowoczesność dla pasażera.
Odnosząc się do naszej związkowej aktywności przypomnę tylko, że Zarząd Związku ZZPKM w RP wystosował raz pismo do Pana Dyrektora ZKM z dnia 21.02.2012 roku, na które do dziś nie otrzymał odpowiedzi.
Myli się Pan popierając to wykrzyknikiem ,że ostatnia podwyżka cen biletów okresowych miała miejsce w 2003 roku :
„(…)Jak podkreśla Michał Górecki z Zarządu Komunikacji Miejskiej w Elblągu ostatnie podwyżki cen biletów miały miejsce w 2006 roku - wówczas podrożały bilety okresowe(…)” wypowiedź dla portEL.pl z dnia 25.08.2011 roku.
Mamy nadzieję ,że Rada Miejska Elbląga nie zdecyduje się na przegłosowanie uchwały o podwyżce cen biletów przynajmniej do czasu uruchomienia komunikacji miejskiej w pełnym zakresie.
Zarówno niniejsza odpowiedź jak i poprzednie wystąpienie jest autorstwa całego Zarządu Zakładowej Organizacji Związku Zawodowego Pracowników Komunikacji Miejskiej w RP przy Spółce „Tramwaje Elbląskie”
Roman Kluczyk - przewodniczący
Zarządu Zakładowej Organizacji Związkowej ZZPKM w RP przy Spółce „Tramwaje Elbląskie”
Ceny biletów rosną zaś komfort podroży spada !!!!
APEL do mieszkańców. Nie jeżdzić komuikacją miejską. Szukać alteratywnych środków trasportu. Pieszo (zdrowo i tanio), rower (zdrowo i tanio) , Taxi (wygodnie od drzwi do drzwi), własny transport (niezależnie) Po co stać i marznąć na przystankach, wychodzić wcześniej, wracać później, stać w tłoku w godzinach szczytu, jechać w smorodzie i brudzie? .. Niech sami taplają się we własnych odchodach.
Orzecha trzeba na taczkach wywiesc. Gdzie on sie nauczyl zarzadzac komunikacja? W Malborku??? A to dobre sobie!!!!
hahahahaha za 85zł miesięcznie to mój samochodzik śmiga a w nim kilka osób
Podniesc ceny bilety az o 60 gr w miesice w ktorym nie ma pracy i ludzie zyja w nedzy ? nie długo podwyżka zbk o 100%. ja se poprostu nie wyobrazam jak ludzie beda zyli w tym miescie.. Ci co głosowali na Pana N teraz maja a on sie cieszy bo ma karte debetowa na 5tys. Pozdrawiam.
Były nie tak dawno wybory. Czytałem wszystkie wpisy za Grzegorzem Nowaczykiem przeciwko Henrykowi Słoninie. Młody przeciko staremu, nowoczesnośc vs skostnienie, świeże układy z PO zamiast nieaktualnych SLDowskich... Dzisiaj bez satysfakcji widzę jak wszyscy zrozumieli: słabego (na koncówce) prezydenta zastąpił znacznie gorszy celebryta. Poprzednikowi można zarzucac nietrafione inwestycje typu Modrzewina ale trzeba przyznac, że był on gospodarzem miasta, jakiego Elblag nigdy nie miał i niestety nie ma. Pytanie jest tylko: skoro nie Nowaczyk to kto? Czy znajdzie się ktoś kto wyciągnie nasze miasto z zapaści i uchroni przed rządami komisarycznymi? Czy jest taki wizjoner, menager i cudotwórca w jednej osobie? Najwyższy czas zacząc go szukac,kolejne wybory juz niedaleko...
ci zwiąskowcy nic nie robią i podwyrzki i przywileje masakra taki k`raj zwiąskowcy dupki obsrane
Nowoczesny Elblag...
Płacimy za przywileje tysięcy ludzi, rodzin pracowników i zarządów ZKM itp...
janusz - co do zkm to się mylisz. pracownicy, a tym bardziej ich rodziny nie mają darmowych biletów - sprawdź tu: http://zkm.elblag.com.pl/info/uprawnienia.html