Urząd Morski w Gdyni, na swojej stronie internetowej, w ramach konsultacji społecznych zamieścił ankietę na temat „przekopu” Mierzei Wiślanej. Nie ma, co ukrywać - jest to jeden z ulubionych tematów elblążan i to nie tylko w czasie kampanii wyborczych.
Chciałbym zachęcić wszystkich do wypełnienia tej ankiety (którą można znaleźć na stronie http://mhcs.pl/umgdy/ankieta_kzmw.html?menuId=451), ponieważ bez względu na nasze poglądy mamy okazję w sposób bardzo prosty wyrazić swoje zdanie na ten temat. Na zachętę uchylę rąbka tajemnicy i przytoczę jedno z pytań ankiety:
4. Czy Pani/Pana zdaniem podział Zalewu Wiślanego i jego otoczenia między dwa województwa ma negatywny wpływ na rozwój gospodarczy rejonu?
Przyznam, że jestem umiarkowanym zwolennikiem idei „przekopu”, aczkolwiek niepozbawionym pewnych wątpliwości, szczególnie dotyczących rentowności tego przedsięwzięcia. Zakładając jednak optymistycznie, że inwestycja ta nie będzie uciążliwa dla środowiska, a państwo polskie będzie stać na wybudowanie i utrzymanie infrastruktury kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną i torów wodnych do portów Zalewu, to jestem za.
Ma na to wpływ kilka czynników czysto pragmatycznych. Po pierwsze będzie to inwestycja finansowana z kasy państwowej i nie oszukujmy się, za te pieniądze nic w zamian w Elblągu się nie zbuduje. Po drugie, choć nie wiadomo jak bardzo ta inwestycja wspomoże rozwój gospodarczy Elbląga i regionu, to raczej jest pewne, że w niczym nie zaszkodzi. Po trzecie jest prawie pewne, że po wybudowaniu „przekopu” nasi wschodni sąsiedzi nie będą już blokowali żeglugi przez swoją część Zalewu, bo byłoby to po prostu bez sensu. Po czwarte taka inwestycja hydrotechniczna będzie kolejną dużą atrakcją turystyczną regionu i w pewnym stopniu wpłynie też pozytywnie na promocję Elbląga.
Reasumując zachęcam wszystkich zainteresowanych do wypełnienia ankiety i przyczynienia się tym samym do rozwoju Elbląga i regionu Zalewu Wiślanego.
Cezary Balbuza
To chyba jakieś nieporozumienie, jak bowiem na tak ważny temat można wypowiadać się w ankiecie! Może jednak panu Balbuzie przyświeca cel, który uświęca środki, czyli zarobić nieco na opracowaniu wyników ankiety.
Przekopu nigdy w życiu nie będzie uświadomcie sobie to wszyscy raz na zawsze. Mierzeja Wiślana to obszar chroniony Natura 2000 gdzie nikt nie pozwoli wbić nawet łopaty już o Greenpeace'owcach nie wspomnę. Dla tego UE nie da nam na to nigdy kasy a Polski na to nie stać przez następne 10-15 lat. To tak jakbyśmy zrobili ankietę czy w Elblągu powstanie kosmodrom. :)
Choć brałem czynny udział w tym przedsięwzięciu uważam je obecnie za typowy przykład "drzwi do lasu" no ale Show Must Go On. Proponuję jednak na początek odstrzał czubka, który zadecydował o obecnym podziale wód tego akwenu i ekologicznych aspektach wód Zalewu.
ja już wypełniłem ankietę :)
Co po przekopie skoro tor wodny do Elbląga miejscami ma 1,5m to będzie szlak dla kajaków.
1. To nie Pan Balbuza stworzył tą ankietę tylko Urząd Morski z Trójmiasta w ramach konsultacji społecznych związanych z decyzjami środowiskowymi na co między innymi w trym roku z budżetu państwa przeznaczone jest 3 mln złotych. 2. Natura 2000 nie ma nic do budowy kanału. Tzn prawie nic. Chociażby autostrada A2 w wielu miejscach w województwie lubuskim przecina obszary Natury 2000. Po prostu podraża to tylko inwestycje , bo w tym wypadku wymagane są dodatkowe zabezpieczenia i kompensaty środowiskowe. Np przy wspomnianej A2 mamy w lasach ułożone łącznie około 20km ekranów akustycznych.
ja też już wypełniłem ankietę :)
W sprawie przekopu mierzei brakuje wypowiedzi oraz działań pana prezydenta Nowaczyka. Dlaczego prezydent Elbląga nie mówi nic o tak istotnej dla miasta inwestycji? Przecież prezydent należy do PO a jest to partia rządząca od dawna. Wiadomo że decyzja o przekopie musi zapaść w Warszawie, można by zacząć działać wreszcie .....
Ja nie wiem co tu sie zastanawiac. Chyba logiczne ze przez Piaski ciac mierzeje nalezy. No gdzie ja ciachac w polowie gdzie mierzeja jest najszersza i najdrozej to wyniesie. W Piaskach jest najwezsza i odpada budowa mostu gdyz dalej jechac nie ma potrzeby (granica panstwa). Co tu sie zastanawiaja. Wiadomo ze tylko wariant IV. Odpada ciecie Krynicy morskiej ze wzgledu na koszty, srodowisko i turystyke.
tylko nie wiem czy zdajesz sobie sprawę, że przekop to nie wszystko bo cały tor wodny będzie musiał być pogłębiony na tej trasie i to nie jednorazowo tylko regularnie co jakiś czas a to są ogromne koszta, a do Piasków mój drogi jest ponad 2 razy dalej niż do Skowronków