PESA 121N – oznaczenie to brzmi bardzo ciekawie, ale jeszcze dla niewielu elblążan cokolwiek mówi. Jednak na przełomie listopada i grudnia pierwsi pasażerowie będą mogli przejechać się nowymi niskopodłogowymi tramwajami i na stałe oznaczenie 121N dołączy do naszego taboru obok modernizowanych polskich 805Na, niemieckich GT6, czy leciwych i używanych na specjalne okazje eNek (5N, 5ND)
Jaki jest 121N? Nowoczesny, niskopodwoziowy, nietypowy... Elbląg jest pierwszym miastem, które otrzymało zamówione w Bydgoskiej spółce PESA tramwaje. Dziś na tory zjechał z platformy pierwszy z sześciu zielono-żółtych szynobusów. Na razie będzie on wykorzystywany tylko do testów i nauki. Prezes spółki Tramwaje Elbląskie nie zdradził jednak, kto poprowadzi nowy nabytek.
Wcześniejsze pogłoski o kolorystyce tramwaju potwierdziły się i mimo iż w plebiscycie na kolor 121N zwyciężyły barwy zielone do Elbląga przyjechał pojazd z żółtymi drzwiami, choć faktycznie pozostała część tramwaju jest zielona. Mamy jednak nadzieję, że mieszkańcom spodoba się taka kolorystyka, bo o komforcie jazdy nie ma co dyskutować. Będzie ciszej, przyjemniej, przestronniej, bezpieczniej... różnice dostrzegą szczególnie osoby, które pamiętają jeszcze czasy drewnianych krzesełek w eNkach.
Dane techniczne:
Najnowocześniejsze rozwiązania zastosowane w tym pojeździe zadowolą najbardziej wymagających użytkowników. W przedziale pasażerskim zastosowano wentylację wymuszoną, natomiast w kabinie motorniczego klimatyzację.
Rodzaj pojazdu: niskopodłogowy, wieloczłonowy, jednokierunkowy, jednoprzestrzenny
Długość całkowita bez sprzęgów: 20220 mm
Szerokość: 2350 mm
Wysokość: 3400 mm
Wysokość podłogi od poziomu główki szyny: 350 mm
Rozstaw osi na wózkach: 1800 mm
Nacisk na oś przy maksymalnym napełnieniu: 100 kN
Szerokość toru: 1435 mm /1000 mm
Rozstaw wózków: 11600 mm
Całkowita ilość miejsc: (siedzące+stojące; 5 os/m2) 41+81 =122
Maksymalna prędkość eksploatacyjna: 70 km/h
Moc (silniki trakcyjne asynchroniczne): 4 x l05 kW
Wkrótce szerszy opis i galeria zdjęć.
:)
No kurcze super wreście Elbląg miał czym się szczycić a nie tymi starymi śmierdzącymi tramwajami.....Super na mnie jest Git...na maxa pozdro dla Elblązanów
"Maksymalna prędkość eksploatacyjna: 70 km/h" Spoko, spoko, motorniczy na Grunwaldzkiej wyciśnie 120...
jeden 121N raczej nic nie zmieni:) co z tego skoro wiekszosc tramwaji jest w oplakanym stanie..:) no ale od czegos trzeba zaczac..
Do prowadzenia tych tramwaji,wyznaczonych jest juz 20 starych, doswiadczonych tramwajarzy :P
Będą próbowane w nocy dlaczego??Żeby nie było wstydu jak bede go cholować!Ale mysle ze bendzie dobrze!
Tomas: jak nie masz pojecia po co testuje sie nowe pojazdy noca to nie dawaj glupich komentarzy ok?
Szynobusów? Szanowna Redakcjo, przeczytajcie o pewnych pojęciach, zanim bierzecie się do napisania artykułu ;-)
Poprawnie pownnno poprawna forma liczby mnogiej od słowa tramwaj brzmi tramwajów a nie jak piszecie tramwaji.Uprzejmię zaleca się poczytanie słownika ortograficznego.A co do Pesy,to tramwaj ten jest bardzo ciekawą i nowoczesną konstrukcją która dowodzi że jak polak chce to potrafi :)
do Martyny, uprzejmie zaleca sie przejrzenie slownika zanim zacznie sie pouczac innych. Dopełniacz w liczbie mnogiej moze brzmieć zarówno tramwajów jak i tramwai. (Źródło SJP, PWN 1981)