Czwartek, 23.01.2025, Imieniny: Maria, Ildefons, Rajmund
Nie masz konta? Zarejestruj się »
zdjęcia
filmy
baza firm
reklama
Elbląg » artykuły » artykuł z kategorii AKTUALNOŚCI

Jak Elbląg widzą mieszkańcy Polski i sami elblążanie? – poznaj wyniki badań

07.05.2012, 10:05:58 Rozmiar tekstu: A A A
Jak Elbląg widzą mieszkańcy Polski i sami elblążanie? – poznaj wyniki badań
fot. archiwum redakcji

Elbląg przyspiesza, to miasto pełne energii do zmian na lepsze. To wizja miasta, jaka przyświeca Strategii Promocji Elbląga na lata 2012-2015. By weszła ona w życie, musi być uchwalona przez Radę Miejską. Gotowy dokument trafił już do radnych, a mieszkańcy mogą się z nim zapoznać na stronie internetowej Urzędu Miasta.

Prace nad Strategią składały się z dwóch etapów. W niniejszym materiale przedstawiamy Państwu wyniki badań z I etapu Strategii (etapu analityczno – badawczego), który realizowany był przez Instytut Badawczy IPC i obejmował określenie aktualnego wizerunku Elbląga oraz wizerunku oczekiwanego. Ważnym elementem tego etapu było poszukiwanie źródeł tożsamości miasta oraz ich weryfikacja. Badania i konsultacje objęły mieszkańców Elbląga (zarówno zwykłych mieszkańców oraz osób prowadzących firmy w mieście), mieszkańców Polski (potencjalnych turystów, podzielonych na dwie grupy: osoby młode od 18 do 24 lat oraz osoby w wieku 25 lat i więcej) oraz przedsiębiorców i inwestorów (klientów zewnętrznych z całej Polski).

W badaniu łącznie wzięło udział 2600 osób (1400 mieszkańców Polski, 800 mieszkańców Elbląga oraz 600 przedsiębiorców). Badania zostały przeprowadzone przy pomocy technik ilościowych CATI (system Computer Assisted Telephone Interview), czyli poprzez wywiad telefoniczny wspomagany komputerowo oraz technik jakościowych FGI, czyli poprzez wywiad zogniskowany, który ma przede wszystkim charakter eksploracyjny – poszukiwane informacje przyjmują zazwyczaj postać pytań problemowych: jak? dlaczego?

Miasto Elbląg widziane oczami krajan

W wyniku przeprowadzonych badań, z etapu analityczno-badawczego Strategii Promocji Elbląga na lata 2012-2015 możemy dowiedzieć się, że podsumowanie badań z mieszkańcami Polski przedstawia się następująco:

Zapytani o główne skojarzenia z miastem Elbląg aż 57,6 % respondentów odpowiada, że marka Elbląg nie kojarzy się im z niczym. Większość badanych wie gdzie znajduje się Elbląg (63,2%), choć spora grupa mylnie umieszcza go w województwie pomorskim (12,8%) lub kujawsko pomorskim (10%). Należy tu zaznaczyć, że procentowe wyniki badań są średnią wyciągnięta z obydwu grup wiekowych respondentów (18-24 i 25+). Taką średnią przyjmiemy również w trakcie prezentowania w niniejszej części artykułu kolejnych badań.

W Elblągu, przynajmniej raz w życiu z wizytą było 28% badanych. Najczęściej była to wizyta związana z wypoczynkiem. Niezmiernie ważna w tym miejscu dla badanych jest gościnna i przyjazna postawa mieszkańców, perspektywa dobrej rozrywki, ciekawe miejsca do zwiedzania, poziom cen noclegów oraz ich jakość, dostępność komunikacyjna oraz poziom bezpieczeństwa. Większość badanych uważa, że Elbląg jest miastem stosunkowo atrakcyjnym pod względem położenia geograficznego, oraz pod względem ciekawych i interesujących atrakcji turystycznych. Trochę gorzej przedstawia się dostępność bazy noclegowej w mieście, gdyż najpopularniejsze miejsca noclegowe wymieniane przez badanych to rodzina lub znajomi.

Z dalszej części badań dowiadujemy się, że ankietowani z obydwu grup wiekowych dość często nie byli w stanie dokładnie sprecyzować swojego zdania na temat Elbląga. Odsetek odpowiedzi „ani tak, ani nie” był również duży jak pozytywne wypowiedzi na temat naszego miasta, Niemniej jednak należy zauważyć, że Elbląg przez turystów jest postrzegany jako miasto raczej rozwijające się, posiadające potencjał, z ciekawą architekturą, ładne, bezpieczne, atrakcyjne turystycznie, o ciekawym położeniu geograficznym, z dużą ilością wydarzeń kulturalnych, otwarte na ludzi, o ciekawej historii, czyste, bardziej kojarzące się z energią oraz dynamiczne.

Podsumowanie badań z mieszkańcami Elbląga

Na pytanie z czym kojarzy się Panu/i Elbląg respondenci najczęściej wskazywali na: Stare Miasto (54%), miasto rodzinne (29,3%), Katedrę św. Mikołaja (19,3%) oraz Zamech, dzisiejszy Alstom (17,3%). W mniejszym stopniu ankietowani wskazywali na: Kanał Elbląski, piękne okolice, Browar w Elblągu, Bramę Targową, Centrum Sztuki Galerię EL oraz turystykę i rekreację. Elbląg najrzadziej kojarzy się badanym z: Żuławami, festiwalem rocka, Warmią i Mazurami, Mierzeją Wiślaną, Elbląskim Świętem Chleba, łyżwiarstwem szybkim oraz bliskością morza. Blisko 90% badanych na pytanie czy czuje się związany ze swoim miastem wskazało odpowiedź „zdecydowanie lub raczej tak”. 6,5% mieszkańców Elbląga nie czuje się związana ze swoim miastem.

Badanie wśród mieszkańców przyniosło również odpowiedź w sferze atrakcyjności miasta. Mieszkanie w Elblągu uważa za nie w pełni atrakcyjne 42,3% badanych. Za nieatrakcyjną pracę w Elblągu uważa ponad połowa ankietowanych. Nauka w Elblągu oceniana jest przez ponad 39% pytanych za nie w pełni atrakcyjną, a ponad 14% ocenia tę sferę za atrakcyjną, blisko co trzeci badany uważa, że Elbląg jest atrakcyjniejszy turystycznie od innych miast w Polsce. Co czwarty badany prowadzenie interesów w Elblągu ocenia średnio/przeciętnie. 15,4% ocenia sferę prowadzenie interesów w Elblągu jako nie w pełni atrakcyjną, a 37% nie ma zdania na ten temat.

Oceniano również miasto pod względem bezpieczeństwa - ponad 61% badanych czuje się w Elblągu bezpiecznie, niespełna 55% badanych uważa, że miasto jest czyste i zadbane. Według ankietowanych Elbląg raczej nie jest atrakcyjniejszy od innych miast pod względem dobrej dostępności zarówno komunikacji kolejowej jak i komunikacji lotniczej - tak uważa co trzeci ankietowany mieszkaniec Elbląga,

Podsumowanie badań z przedsiębiorcami

Ponad połowa badanych przedsiębiorców nie kojarzy Elbląga z żadnym elementem, z żadną atrakcją - po prostu nie ma skojarzeń (55%). Zdecydowana większość respondentów (81%) prawidłowo wskazała, że Elbląg leży w województwie warmińsko-mazurskim. Województwo pomorskie wskazało niespełna 15% badanych. Ponad 67% respondentów nigdy nie było w Elblągu.

Mało optymistycznie rysuje się też przyszłość Elbląga pod względem inwestowania w jego potencjał i możliwości; trudność z odpowiedzią na pytanie czy Elbląg jest atrakcyjniejszy od innych miast pod względem inwestowania miało ponad 64% badanych. Niespełna co ósmy ankietowany opowiedział się za odpowiedzią raczej tak. Tylko 5,7% respondentów uważa, że Elbląg zdecydowanie jest atrakcyjniejszy od innych miast pod względem inwestowania, Badanie dało również odpowiedź na to, iż blisko 92% ankietowanych nie planuje w ciągu najbliższych dwóch lat zainwestować w innych regionach/miastach niż te, w których w chwili obecnej prowadzi swoją firmę. Natomiast 8% ankietowanych dopuszcza taką możliwość.

Blisko 59% badanych na pytanie czy mieszkańcy Elbląga mają wystarczające wykształcenie i kwalifikacje, by w ich mieście zainwestować wskazała odpowiedź „trudno powiedzieć”; trudność z odpowiedzią na pytanie czy do Elbląga jest dobry dojazd z innych rejonów Polski miało ponad 40% badanych. Niespełna 32% ankietowanych opowiedziało twierdząco - stosunkowo łatwo dojechać do miasta.

Podsumowanie i wnioski płynące z badań

Niestety, ogólne wnioski wyciągnięte z przeprowadzonych badań wśród trzech wyżej prezentowanych grup nie są optymistyczne. Miasto Elbląg postrzegane jest jako miasto raczej nijakie, bez charakteru, nie posiadające własnego i specyficznego tylko dla niego klimatu. Znalazło to potwierdzenie w trakcie badań - podczas tworzenia tzw. portretu chińskiego. Wynika z niego, że Elbląg to przeciętne i niczym nie wyróżniające się miasto w Polsce. Wobec tego podstawowym celem, jaki muszą przyjąć władze miasta, chcąc je wypromować jest odnalezienie takiego elementu, który będzie jednoznacznie kojarzony tylko z tym miejscem. Należy więc stworzyć taki wizerunek miasta, który odróżni je od innych miast i regionów, pokaże to, co jest inne i charakterystyczne dla danego miasta i co wyróżnia je spośród innych.
 

AS

Oceń tekst:

Ocen: 8

%75.0 %25.0


Komentarze do artykułu (18)

Dodaj nowy komentarz

  1. 1
    +6
    ~ winniczek
    Poniedziałek, 07.05

    No i ślimak wszystko załatwi.Dziękuję

  2. 2
    +22
    ~ typek
    Poniedziałek, 07.05

    Poczytałem strategię i niestety nie znalazłem nic nowego i odkrywczego . Można to określić jako prawdy oczywiste. A więc kolejny dokument na półkę - bo z niego nic nie wynika.

  3. 3
    +15
    ~ zombi
    Poniedziałek, 07.05

    A z czym kojarzy sie mieszlańcowi Elbląga przeciętnemu Ełk, Białystok, Lublin, Jelenia Góra, Gorzów Wielkopolski ?? Z tym samym co mieszkańcom tych miast Elbląg kit, kit i jeszcze raz kit żeby z głupków wyciągać kasę

  4. 4
    +2
    ~ sweet
    Poniedziałek, 07.05

    wow....miasto duchów. NIJAKIE tak można to zrozumieć.

  5. 5
    +4
    ~ młynek do kawy
    Poniedziałek, 07.05

    zombi, odpowiadam: Ełk - z niczym, Białystok - stolica disco-polo i handelku przygranicznego; Lublin z piwem, Jelenia Góra i Gorzów - z niczym. Oczywistym jest, że w Polsce jest masa miast, które kojarzą się z jdnym wielkim... Największe miasta kojarzą się Polakom z czymkolwiek - to norma. Ale są odstępstwa od zasady, dlatego warto promować miasto aby miało one wymierne korzyści z tego w przyszłości. Co ważne, bo może liczą na jakąś zmianę błyskawiczną, na takie kojarzenie miasta przez ludzi w kraju trzeba naprawdę sporo czasu. W rok, czy dwa tego się nie osiągnie.

  6. 6
    +14
    ~ beta
    Poniedziałek, 07.05

    Obecna ekipa nie ma pomysłu na miasto, chce jedynie trwać i pobierać wysokie, jak na lokalne warunki, wynagrodzenie. Dlatego jest tyle chaosu, nerwowych działań, nieskoordynowanych decyzji i bezmyślnego wydawania pieniędzy. Czas dla miasta ucieka bezpowrotnie i przygnębiające jest to, że nie ma siły, która by ten trend odwróciła. Kiedyś nieudolną ekipę mogła odwołać rada gminy, o ile doszła do porozumienia, obecnie mogą to zrobić jedynie wyborcy, ale im, jak pokazują przykłady, zwykle nie wystarcza determinacji i woli.

  7. 7
    +15
    ~ żal
    Poniedziałek, 07.05

    jak to z czym- dziurą, zadupiem, bezrobociem. Inne tej wielkości miasta poszły do przodu- Elbląg stanął w miejscu o ile się nie cofnął, bo wszystko do Olsztyna wywożą. To miasto to straszna prowincja

  8. 8
    +21
    ~ Zapałka
    Poniedziałek, 07.05

    Przy starym podziale województw, kiedy Elbląg miał swoje własne województwo moglibyśmy znacznie więcej. Prawda jest bolesna, Olsztyn orżnie nas ze wszystkiego i dopóki nie będzie większych zmian administracyjnych w kraju będziemy zadupiem po wieki.

  9. 9
    +9
    ~ emigrantka
    Poniedziałek, 07.05

    \"Zapytani o główne skojarzenia z miastem Elbląg aż 57,6 % respondentów odpowiada, że marka Elbląg nie kojarzy się im z niczym.\" Zdziwiona specjalnie nie jestem. Nic się nie zmienia i nie zmieni, stara bieda.

  10. 10
    +6
    ~ skojarzony
    Poniedziałek, 07.05

    Zaraz, zaraz...hmmm Elbląg....hmmm gdzie to jest....AAAA już wiem. Tam gdzie ŚLIMAKI WINNICZKI zawracają bo ich na słupach wieszają. To jakaś wieś pod Olsztynem lub pod Malborkiem. Dobrze kojarzę?

Redakcja serwisu info.elblag.pl nie odpowiada za treść komentarzy i treści dostarczone przez firmy i osoby trzecie.
Jeśli chcesz z nami tworzyć serwis napisz do nas e-mail.


Regulamin komentowania artykułów w serwisie info.elblag.pl

W trosce o kulturę i wysoki poziom debaty w serwisie info.elblag.pl wprowadza się niniejszy Regulamin.

  1. Komentujący umieszczając treści sprzeczne z prawem musi liczyć się, że może ponieść odpowiedzialność karną lub cywilną.
  2. Komentarze dodawane przez czytelników służą prowadzeniu poważnej i merytorycznej dyskusji na temat zamieszczonych wiadomości oraz problemów z nimi związanych.
  3. Czytelnicy mogą umieszczać informacje i opinie niezwiązane z treścią artykułów dla istotnych powodów (np. poinformowanie innych czytelników o wydarzeniach).
  4. Zabrania się dodawania komentarzy: wulgarnych, obraźliwych, naruszających dobra osobiste osób trzecich lub zawierających treści zabronione przez prawo.
  5. Celem komentarzy nie jest prowadzenie jałowych sporów osobistych między czytelnikami.
  6. Wszystkie wpisy stojące w sprzeczności z powyższymi warunkami będą niezwłocznie kasowane w całości bądź w części.
  7. Redakcja interpretuje Regulamin i decyduje, które wpisy, komentarze (lub ich części) należy usunąć i dokona tego w możliwie jak najszybszym czasie.


Właścicielem serwisu info.elblag.pl jest Agencja Reklamowa GABO

Copyright © 2004-2025 Elbląski Dziennik Internetowy. Wszystkie prawa zastrzeżone.


3.2192690372467